کد خبر: ۳۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
حضور هم عمدتاً علنی و شدید بود. علاوه بر آن سلطنت‌طلب‌ها، توده‌ای‌ها، چریک‌های فدایی، منافقین، نهضت آزادی، ملی - ‌مذهبی‌ها، گروهک‌های تروریستی نظیر تندر، پژاک، جندالشیطان و گروهک ریگی حضور کاملاً فعالی در فتنه 88 داشته که بسیاری از عوامل آن‌ها هم در آشوب‌ها دستگیر شدند .
به گزارش آرانیوز، علل و عوامل زیادی در عدم تحقق فتنه 88 در بعد خارجی نقش داشته است که در این جا به چند مورد از این موانع به طور خلاصه اشاره مینمایم .
1 - حرکت 9 دی و نقشی که مردم در این حضور ایفا کردند، بخوبی نشان داد که کلید حل همه مسائل نظام و انقلاب و ایران در دست « مردم»‌ است و از این رو توطئه هایی خارجی که با نادیده گرفتن این عنصر توأم است ، هرچند از پیچیدگی و پشتوانه های زیاد خارجی برخوردار باشد، به جایی نمی‌رسد.
2- درس دیگر ، نقش حادثه عاشورا در به وجود آمدن یوم الله 9 دی بودکه دشمنان خارجی به عمق قیام امام حسین (ع )با مردم ایران اطلاع نداشتند و از ارتباط مبانی دینی و مقدسات و اصول دین اسلام با مردم ایران بی اطلاع بودند .
3 - غرب کاملاٌ می‌دانست که رهبری، نقش تعیین‌کننده‌ای در تحولات دارد و از سوی دیگر گمان می‌کردند فشار به نظام طی هفته اول پس از انتخابات 22 خرداد آنقدر زیاد بوده که رهبری را وادار به دادن امتیاز به جریان فتنه ‌کند و از این رو می‌خواستند لحظه‌ای در اعلام خبر عقب‌نشینی نظام جمهوری اسلامی را از دست ندهند. از سوی دیگر کاملاً واضح بود که کوچکترین امتیاز به فتنه در این روز نظام را در سراشیبی پی در پی قرار می‌دهد و در نهایت به از بین‌رفتن نظام منجر می‌شد. در واقع این نقطه‌ای بود که غرب 31 سال در انتظار آن بود.
4 - و در پایان باید گفت که نمی توان گفت فتنه گران برای همیشه محو شده اند و نیز نمی‌توان ریشه های تاریخی این جریان برای انحراف نظام که در بعد خارجی از سفر هایزر و در دی ماه 57 آغاز می شود را نادیده گرفت.
و چه زیباست که رهبر معطم انقلاب دقیقا یک هفته پس از شروع جریان فتنه ، در خطبه‌های نماز جمعه ضمن افشای طرح مشترک غرب و فتنه‌گران داخلی، چرایی شکست این طرح را بیان کردندو ایشان فرمودند که : « این دشمنان خیال کردند که ایران هم مثل گرجستان است. یک سرمایه‌دار صهیونیستی آمریکایی گفت من 10 میلیون دلار خرج کردم و در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم، حکومتی را بردم، حکومتی را آوردم، احمق‌ها خیال کردند جمهوری اسلامی ایران و این ملت عظیم هم مثل آنجاست ! ایران را با کجا مقایسه می‌کنید؟ مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناخته‌اند و بعبارتی نفهم هستند ».

دکتر ایرج مزارعی کارشناس روابط بین الملل و غرب آسیا

انتهای پیام/9612
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار