کد خبر: ۲۹۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
مشاور سابق اشتغال استاندار یزد:
مشاور سابق اشتغال استاندار یزد با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تنها در این استان در زمینه کارگری شغل ایجاد شده است، گفت: بهبود محیط کسب‌وکار در استان یزد، نیازمند شفافیت، تسهیل رویه‌های اداری و تسهیلات است.
به گزارش آرانیوز، عماد تشکری، با اشاره به عدم تناسب اشتغال ایجادشده در استان یزد و پیشرفت‌های علمی و شاخص بودن استان در این زمینه، گفت: هیچ تناسبی میان آموزش‌های ارائه‌شده و بازار کار ایجادشده وجود نداشته و در هیچ‌کدام از زمینه‌های اشتغال دانش فنی را ایجاد نکرده‌ایم.

وی بابیان اینکه در سال‌های اخیر رتبه نخست کنکور در کشور را کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: درزمینهٔ اشتغال و رشته‌های دیگر، ما دانش فنی را نداشته و با توجه به فارغ‌التحصیلان استان هیچ ارتباطی میان اشتغال و کسب علوم مختلف نداشته و بیشتر در استان درزمینهٔ کارگری اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

مشاور سابق اشتغال استاندار یزد با مطرح مباحث ملی، دولتی و استانی درزمینهٔ ایجاد شغل، اذعان کرد: با توجه به تصمیماتی که اخذ می‌شود، رفتارها، سیستم‌های برخوردی و اجرایی به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ گردشگری استان ما هدف گردشگری توریست‌ها قرارگرفته است؛ لیکن در عرصه اقتصادی از دید سرمایه‌گذاران سیستم مدیریتی یزد یک سیستم مانع تراش بوده و کار راه‌انداز محسوب نمی‌شود که این معضل باید اصلاح شود.

تشکری بابیان اینکه وظیفه دولت ایجاد شغل نبوده بلکه بهبود محیط کسب‌وکار است، اظهار داشت: این موضوع نیازمند افزایش شفافیت، سهولت در رویه‌های اداری جهت دریافت مجوز، تسهیلات و ... است

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که توانستیم در سطح کشور به‌صورت خودبه‌خود به ارتقای فضای کسب‌وکار بپردازیم، لذا ایجاد شغل را در پی خواهد داشت در غیر این صورت و به‌طور خاص اگر دولت درصدد ایجاد شغل باشد عمدتاً پایدار نخواهد بود.

وی در خصوص انفجار جمعیتی و بزرگی سن کشور، تصریح کرد: افراد بزرگ‌سال که در حال حاضر به‌عنوان بدنه کاری کشور محسوب شده و برای جامعه درآمدزایی را به همراه دارند، به‌مرورزمان و با پیر شدن این نیروی فعال درنتیجه نیازمند دریافت خدمات از طرف جامعه خواهند بود و دچار خطری می‌شویم که به تعدادی از افراد بدون ایجاد درآمد باید خدمات ارائه کرد؛ لذا باید توجه داشت که بحث اشتغال بسیار حساس است.

مشاور سابق اشتغال استاندار یزد با تأکید بر حساسیت اشتغال در 10 سال آینده، خاطرنشان کرد: بعدازاین مدت نیز عواقب آن در قالب خدمات به افرادی که قبلاً شغل نداشته و یا دوره کاملی بیمه نبوده‌اند تا تأمین اجتماعی بتواند در دوران پیری به این افراد خدمات ارائه دهد؛ لذا شاهد ورشکستگی بیمه‌ها خواهیم بود.

تشکری با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تربیت کارآفرینان آینده، ادامه داد: همیشه صحبت از این است که باید رابطه دانشگاه و صنعت را برقرار کرد لیکن به‌طورکلی بنگاه اقتصادی با توصیه و سفارش و دستور جهت پیدا نمی‌کند و درواقع نفع و ضرر اقتصادی است که این مسیر را جابجا می‌کند و باید به‌جای شعار و توقع از صنعت با استفاده از مراکز علمی، به‌ویژه دانشگاه‌ها به تغییر روش‌ها تولید علمی پرداخته شود که ارزش اقتصادی داشته باشد؛ لذا زمانی این علم ارزش دارد که بتواند بیرون از محیط دانشگاه با علم کسب کرده به درآمدزایی پرداخت و درنتیجه موجب خودکفایی دانشگاه‌ها و تربیت کارآفرین شده و می‌تواند یاری گر اقتصاد باشد.

این مقام مسئول با عنوان اینکه عدم اطلاع از آمار اشتغال موجبات تخریب را ایجاد می‌کند، یادآور شد: آمار اشتغال باید واقعی شود و چون یکی از پارامترهای سلامت اقتصادی اجتماعی جامعه بحث اشتغال است با آمار دروغ و تبلیغاتی فقط روند تخریب ساختار که در حال اتفاق است را مشاهده نخواهیم کرد، بنابراین فرآیند درمان نیز به تأخیر ای می‌افتد؛ همچنین خط و مش گذاری دولتی در حوزه اشتغال باید زمان‌بندی داشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما نمی‌توانیم یک ساختار مدیریتی غیرعلمی و معیوب داشته باشیم و دنبال ایجاد یک بنای اقتصادی بر اساس برنامه‌هایی حتی درازمدت باشیم؛ این‌ها همه‌زمانی قابل‌اجراست که ساختار مدیریتی سالمی داشته باشیم.

مشاور سابق اشتغال استاندار یزد با تأکید بر ارزیابی برنامه‌های اجراشده و تأثیرات ناشی از آن‌ها، ادامه داد: هر مدیر باروی کار آمدن یک سری برنامه را اجرا می‌کند و درصورتی‌که ارزیابی‌های لازم جهت شناخت این برنامه که آیا مانعی را از سطح اشتغال‌زایی حل کرده است و یا اینکه به‌جای رفع موانع مشکلات جدیدی را نیز ایجاد کرده است؛ لذا باید از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک سری برنامه‌ها به دستگاه‌ها تزریق شود که در یک بازه زمانی چه تمهیداتی را برای حل مشکل در نظر گرفته‌اند.

تشکری در خصوص اینکه جهت‌گیری استان به سمت صنایع بزرگ است، گفت: بخش عمده‌ای از اشتغال در کشورهای موفق از طریق کارگاه کوچک و متوسط بوده و آ ن ها عهده‌دار اشتغال عمده هستند نه کارگاه‌های بزرگ درصورتی‌که جهت‌گیری ما در استان به سمت صنایع بزرگ بوده که این خود دارای معضلاتی بوده و ریسک شکست را افزایش می‌دهد؛ همچنین می‌توان گفت اشتغال زودبازده شعار خوبی بوده لیکن بد اجرا و عملی شده است به‌هرحال بخش کارگاه‌های کوچک می‌تواند ریسک خطا را پایین آورده و ضریب شکست اقتصادی را کاهش دهد.

این مقام مسئول با اشاره به سپرده‌گذاری‌های بی‌جهت افراد در بانک‌ها و سوددهی بانک‌ها، تصریح کرد: رفتار ما باعث شده که ازنظر هر اقتصاددانی در ایران بدترین کار تولید باشد زیرا تولیدکننده را متحمل بالاترین هزینه کرده و ازنظر اقتصادی با توجه به مباحث بیمه، مالیات و ...توجیه اقتصادی ندارد؛ لذا ما باید کاری کنیم که سرمایه به‌طرف ایجاد شغل حرکت کند و برنامه‌ریزی ما به‌گونه‌ای باشد که بیشترین سود از تولید و کمترین موانع را در تولید داشته و دولت برای تولید مشوق در نظر گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: عمدتاً هرکس که کارکرده و تولید اشتغال داشته باشد دولت از آن مالیات دریافت می‌کند؛ لذا برای روند رو به رشدی اشتغال باید دریافتی‌ها از سمت مالیات تولید به سمت مالیات از دارایی رود و با این روند هیچ پول در بانک راکد نمی‌ماند و پول به سمت تولید سوق داده می‌شود.

مشاور سابق اشتغال استاندار یزد با عنوان اینکه با توجه به شرایط و محیط نامساعد کسب‌وکار و فشارهای موجود بر تولیدکننده‌ها در حال حاضر تولید به کسی توصیه نمی‌شود و صرفه اقتصادی نخواهد داشت؛ لذا برای رفع این مشکل باید به‌گونه‌ای رفتار شود تا افرادی که در بانک‌ها سپرده گزاری می‌کنند مالیات پرداخت کرده و پولی که در گردش بوده و ایجاد شغل می‌کند از مالیات معاف شود.

تشکری با تأکید بر وظیفه دستگاه‌های مرتبط وعدم توقف صدور مجوز برای جلوگیری از ایجاد رانت، اذعان کرد: دستگاه‌های موجود نیز باید از حالت منفعل خارج شوند و برای سرمایه‌گذاران جهت تعیین کنند و ممنوعیت صدور مجوز جز رانت و فساد چیز دیگری را به دنبال نخواهد داشت؛ لذا مجوز باید صادرشده و نباید دارای ارزش باشد.

 این مقام مسئول بابیان اینکه به‌طورکلی در سطح کل کشور ظرفیت خالی در جهت اشتغال وجود داشته؛ لیکن ما اقتصاد ما از ساختار مدیریتی معیوب رنج می‌برد، افزود: کمترین تغییر خط و مش در ساختارها می‌تواند موجب افزایش کار آیی شده که نیازمند یک حرکت دولتی بوده و به‌صورت موردی یا تک دستگاهی امکان‌پذیر نیست.

وی با عنوان اینکه باید از آمارهای سوری و تشریفاتی خارج شویم، تصریح کرد: هر دستگاهی در حوزه کاری خود باید در جهت اینکه تا چه حد توانسته در جهت بهبود فضای کسب‌وکار مؤثر باشد مورد ارزیابی قرار گیرد و از اعلام آمارهای تبلیغاتی و سوری جلوگیری شود.

 مشاور سابق اشتغال استاندار یزد با اعلام اینکه درزمینهٔ دانش فنی رتبه‌ای نزدیک به صفر را به خود اختصاص داده‌ایم، اظهار داشت: به‌شرط اینکه به سمت دانش فنی بریم در همه حوزه‌ها برای اشتغال جوانان ازجمله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کار وجود خواهد داشت.

تشکری با تأکید بر نیازمندی مراکز آموزشی به اصلاح، خاطرنشان کرد: از مدارس تا دانشگاه نیازمند اصلاح هستند، چراکه دانش‌آموختگان در بحث آموزش موفق بوده همچنین باوجود بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی؛ لیکن انعطاف‌پذیری خوبی نداشته و اگر اصلاحیات صورت گیرد شاهد پیشرفت‌های خوبی درزمینهٔ دانش فنی در استان خواهیم بود.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار