کد خبر: ۲۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:
رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بسته شدن راههای رانت خواری علمی یکی از بزرگترین وعده های محقق شده دولت روحانی است، مخالفتش با تجاری کردن دانشگاه‌های برتر دولتی را اعلام کرد.
به گزارش آرانیوز، حسین سلیمی؛ رییس دانشگاه علامه طباطبایی تهران درباره تحقق وعده های دولتهای یازدهم و دوازهم در حوزه دانشگاه، گفت: وعده های داده شده در زمینه آموزش عالی، بسیار وسیع و در حوزه هایی چون رشد علمی، حضور دانشمندان و عالمان برای پاسخگویی به نیازهای کشور، بازسازی و تقویت بنیه دانشگاه های بزرگ، جلوگیری از رانت خواری، ساختِ فضاهای بهتر، بین المللی شدن آموزش عالی کشور و ... بود که به رغم کمبود شدید بودجه و امکانات مالی،  فکر می کنم که در راستای تحقق آنها گامهای بلند و رو به جلو برداشته شده است، بطوری که آموزش عالی، امروز قابل مقایسه با 4 – 5 سال پیش نیست.

رییس دانشگاه علامه در ادامه با تاکید بر اینکه فضای سیاسی، فقط یکی از کارکردهای دانشگاهها است، اظهار داشت: معتقد هستم نباید تمام دانشگاه را به عملکردهای سیاسی و جناحی تقلیل بدهیم، البته بر این باور هستم که دولت در این زمینه نیز اقدامات موثری انجام داده است.

او با بیان اینکه نباید وعده های دولت در حوزه آموزش عالی را به سطح فعالیت های روزمره و مباحث و انتقادات سیاسی تقلیل داد، گفت: فضای سیاسیِ امروزِ دانشگاه های کشور، اصلاً با چند سال پیش قابل مقایسه نیست. تعداد تشکل ها، کانونهای فرهنگی و انجمن ها بسیار بیشتر شده و نشریات دانشجویی نیز افزایش چندین برابری داشته است. در این رابطه دولت و مدیریت دانشگاه ها تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن محدودیتها به کار گرفته اند.البته باید توجه داشت که محدودیتهایی عمومی در سطح خارج از دانشگاه نیز وجود دارد که مدیریت تمام آنها در اختیار دولت نیست.

سلیمی با بیان اینکه هرچند کارنامه عملکرد سیاسی دولت در دانشگاه مطلوب و ایده آل نیست، اما می توان آن را قابل قبول تلقی کرد، ادامه داد: باید پذیرفت خطوط قرمزی وجود دارد که دولت مقید به آنهاست. در این بین با احترام به آزادی دانشجویان، طبیعی است که اگر این خطوط قرمز زیر پا گذاشته شود، محدودیتهایی بوجود می آید، همانگونه که در دانشگاه های همه کشورها وجود دارد.

وی درباره مبارزه با رانت خواری در حوزه آموزش عالی نیز عنوان کرد: به نظر من دولت گامهای جدی در این زمینه برداشته است. در گذشته اختیاراتی به روسای دانشگاه ها  و حوزه های مختلف داده شده بود که بر مبنای آن می توانستند با برگزاری چند جلسه، صدها دانشجو را بعنوان دانشجوی دکتری وارد چرخه آموزش عالی کنند، یا اینکه بدون اطلاع گروه ها و  ارزیابی های علمیِ جدی، افرادی را بعنوان عضو هیات علمی به کار بگمارند و حتی دانشجویانی که حائز شرایط نبودند را بورسیه کنند.

رییس دانشگاه علامه افزود: اما خوشبختانه در دولت جدید تقریباً تمام این راهها مسدود شده است و در این میان با مشارکتِ خود روسای دانشگاه ها، قوانینی ایجاد شده است که اگر الان حتی بخواهند هم نمی توانند فردی را را خارج از آزمون سراسری و ضوابط علمی، بعنوان دانشجوی دکتری بپذیرند.

او ادامه داد: اکنون در تمام دانشگاه های کشور ارزیابی های علمیِ جدی و چندباره درموردِ ورود اعضای هیات علمی صورت می گیرد و آنها صرفاً از طریق فراخوان و پس از بررسی و ارزیابی های علمی وارد دانشگاه می شوند.

سلیمی اظهار داشت: تعداد بورسیه ها نیز عملاً به حداقل ممکن رسیده است. به این شکل که اصلاً به دانشگاه های بزرگ و سطح یک، بورسیه ای تعلق نمی گیرد که از فارغ التحصیلان ممتاز استفاده کنند. اگر هم سهمیه ای برای برخی دانشگاه ها درنظر گرفته شده باشد، تعدادش بسیار محدود بوده و در عین حال هیچ فردی خارج از ضوابط علمی بورسیه نشده است که به نظر من این یک گام بزرگ در پالایش آموزش عالی به شمار می رود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با انتقاد برخی دانشجویان مبنی بر جهت گیری آموزش عالی به سوی کالایی سازی و پولی شدن موافق است یا خیر؟ گفت: من در این باره با آن گروه از دانشجویان که مخالف پولی کردن آموزش عالیِ دولتی اند، هم رای هستم.

سلیمی افزود: درحال حاضر بخش عمده ای از آموزش عالی کشور، خصوصی است؛ یه این معنی که  دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی، تقریباً 75 درصدِ ظرفیتِ آموزش عالی کشور را شامل می شوند و تمام هزینه تحصیل را از دانشجو اخذ می کنند.

او افزود: در مقابل دانشگاه های دولتیِ بزرگ که در سطوح یک، دو و سه طبقه بندی شده اند و به اصطلاح هسته مرکزی آموزش عالیِ دولتیِ هستند که طبیعتاً نباید به سمت پولی شدن بروند و هزینه های اداره شان را از دانشجویان دریافت کنند؛ چرا که تقریباً 90 درصد تولیدات علمی و بخش عمده تولیدات نظریه پردازی و اندیشه ورزی کشور در این دانشگاه ها صورت می گیرد و ما نباید به سمت تجاری کردن این دست از دانشگاه های دولتی برویم. لذا معتقدم خدمات رفاه دانشجویی و همچنین خدمات علمی - پژوهشیِ این دانشگاه ها باید زیر چتر حمایتِ کامل دولت باشد. بنابراین اگر منظور دانشجویان منتقد نسبت به پولی شدن آموزش عالی این باشد، بنده نیز با آنها هم عقیده هستم.

رییس دانشگاه علامه گفت: اما اگر منظور این است که این دانشگاه های دولتی نباید از ظرفیتِ اضافی خود برای کسب درآمد استفاده کنند، من موافق این مفهوم نیستم. به دلیل اینکه مثلاً ممکن است در دانشگاه های دولتی از طرفی به اندازه  لازم دانشجوی روزانه گرفته شود و مخارج تحصیلی و رفاهی آنها نیز توسط دولت پرداخت شود و از طرف دیگر ظرفیت مازادی وجود داشته باشد و بخواهند با گرفتن دانشجوی شبانه، از امکاناتِ خود برای کسب درآمد، بهره ببرند تا وضعیت بهتری پیدا کنند که بنده با این رویه مخالفتی ندارم و اسم آن را پولی سازی آموزش عالی نمی دانم.

سلیمی فضای کنونی سیاسی دانشگاه ها را فضای مثبت ارزیابی کرد و در واکنش به انتقاد برخی دانشجویان که معتقد هستند، هنوز در برخی دانشگاه ها فضای امنیتی و به نوعی پادگانی حکمفرماست، گفت: من این رویکردِ انتقادی دانشجویان را که تلاش می کنند تا هرچه بیشتر، اندیشه ها، نقدها و عتاب های خود را به گوش مسئولان برسانند، مثبت می دانم و آن را نشانه ای از زنده بودن دانشگاه تلقی می کنم.

او افزود: من در شرایط فعلی این گزاره را که برخی دانشگاه ها فضای امنیتی دارند، نمی پذیرم، چراکه امروز می بینیم دانشجویان در سطوح مختلف و با اندیشه های مختلف، حرفهایشان را حتی به تندی بیان و جلسات خود را برگزار می کنند، اما در این بین ممکن است؛ دانشجویان به برخی مسائل و موارد انتقادهایی داشته باشند که در اینجا نکته این است؛ طبیعتاً نهادهای مختلفِ پاسدارِ امنیت در کشور، یک منع هایی را در زمینه های مختلف ایجاد می کنند که این منع ها باید توسط همه رعایت شود.

وی ادامه داد: حال اگر منظور عزیزان از امنیتی شدن چنین مواردی است که باید توجه داشت به هرحال همیشه در فضای دانشگاه یک ممنوعیت هایی وجود دارد. مثلاً  ممکن است برخی، کنترل کردن حجاب دانشجویان را در مبادی ورودی دانشگاه ها، نماد امنیتی بودنِ دانشگاه بدانند که من در این زمینه با نظر دانشجویان مخالف هستم.

رییس دانشگاه علامه گفت: با این حال، من نمی گویم که دانشجویان به لحاظ آزادیِ فضای سیاسی، در آزادی مطلق به سر می برند و هر کاری بخواهند، می توانند کنند. ما تا فضای مطلوبِ سیاسی در دانشگاه ها و تا گریز از فضای امنیتی و به تعبیرِ رییس جمهور "فضای امن سیاسی" هنوز فاصله داریم و به نقطه مطلوب نرسیده ایم، اما با این وجود همانطور که اشاره کردم، گامهای جدیِ رو به جلو برداشته شده و لازم است که با هم کمک کنیم تا به تدریج و گام به گام، فضای بهتری ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که در زمانِ ریاستش در دانشگاه علامه وضع دانشجویان ستاره دار و احضار شده، چگونه بوده است، گفت: دانشجوی ستاره دار در واقع به این معناست؛ کسانی که در آزمون ورودی دانشگاه و کنکور قبول می شوند، به دلیل پاره ای از سوابق، به دانشگاه راه پیدا نمی کنند که این مسئله در دولت جدید، بطور کامل حل و ترتیبی اتخاذ شده است که اگر هم کسانی سوابقی داشتند، از آنها تعهدی گرفته شود تا بتوانند به تحصیل ادامه دهند.

سلیمی اظهار داشت: عده ای هم وجود داشتند که با احکام کمیته انضباطی مواجه و به نوعی از تحصیل تعلیق شده بوند که خوشبختانه در دانشگاه علامه، بجز 2 – 3 نفر که در تلاش برای برطرف ساختن موانع ادامه تحصیلشان هستیم،  مشکل سایرین حل شده است و در عین حال هیچ فرد جدیدی هم دچار مورد مشابهی نشده است.

وی با بیان اینکه حتی یک مورد احضار به دلایل مسائل سیاسی در دانشگاه علامه صورت نگرفته است، افزود: تعداد احکام کمیته انضباطی ما، به کمتر از یک پنجمِ دوران مشابه گذشته رسیده که 95 درصد همین احکام نیز مربوط به تخلفات آموزشی و 5 درصد مابقی هم در ارتباط با مسائل اخلاقی؛ مثل درگیری و رعایت نکردن برخی شئونات بوده است.

انتهای پیام/9601

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار