کد خبر: ۲۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
در روز جهانی داوطلب اعلام شد
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به مناسبت روز جهانی داوطلب به توضیحاتی در مورد این روز پرداخت و همچنین با تشریح فعالیت در مناطق زلزله زده کرمانشاه از طرحی برای حضور خیران در این مناطق و عبور کمک‌های مردمی از 50 میلیارد خبر داد.
به گزارش آرانیوز، 5 مارس (14 اذر) روز جهانی داوطلب است و جمعیت هلال احمر نیز به توجه به ماهیت آن که بر بهره مندی از نیروهای داوطلب تمرکز دارد؛ موضوع استفاده از ظرفیت داوطلبان را در سازمان داوطلبان سازماندهی می کند. به گفته رئیس سازمان داوطلبان در حال حاضر حدود 100 هزار داوطلب فعال داریم و تعداد کل داوطلبان جمعیت بیش از دو میلیون نفر است.

روزی که در 1985 میلادی نامگذاری شد

رضا اندام رئیس سازمان داوطلبان در گفت و گو با ایسنا در مورد دلیل نامگذاری روزی به نام روز جهانی داوطلب گفت: این روز سابقه بین‌المللی دارد و از سال 1985 روز پنج مارس (14 آذر) به عنوان روز جهانی داوطلب از سوی سازمان ملل نامگذاری شد تا به بهانه آن از خدمات داوطلبان در سراسر دنیا تقدیر شود. همچنین با توجه به اهمیت این موضوع سازمان ملل سال 2001 را به عنوان سال داوطلب نامگذاری کرده بود.

رضا اندام در مورد برنامه‌های این سازمان برای روز جهانی داوطلب نیز گفت: قرار بود که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده امروز مراسم خاصی را داشته باشیم اما به واسطه زلزله کرمانشاه این برنامه لغو شد و پس از اینکه شرایط رسیدگی به مناطق زلزله زده مناسب‌تر شد احتمالا در نیمه دوم دیماه مراسم روز جهانی داوطلب را برگزار خواهیم کرد.

نخبگان در زلزله کرمانشاه حساسیت مردم را زیاد کردند

وی در مورد اینکه سازمان داوطلبان چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت افرادی که در میان افکار عمومی حسن شهرت دارند در نظر گرفته است، گفت: در دستورالعمل‌های جذب ما مسئله جذب نخبگان مورد اهمیت قرار گرفته است و از همین رو با توجه به اینکه آنها تاثیرگذاری بیشتری در میان جامعه دارد نسبت به این قشر توجه داریم. به عنوان مثال در همین زلزله کرمانشاه کنش‌های نخبگان باعث شد که حساسیت مردم بیشتر شود و حضور آنها باعث شد که مردم بیشتر پای کار بیایند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از نخبگان در زلزله کرمانشاه خود اقدام به جمع‌آوری کمک کردند و هلال احمر نتوانست از ظرفیت آنها برای سازماندهی کمک‌های دریافتی‌شان استفاده کند؟ گفت: در زلزله کرمانشاه بعضی از نخبگان خودشان اقدام به جمع‌آوری، توزیع و سازماندهی کمک‌ها کردند و این مسئله از سوی برخی از این افراد همچنان ادامه دارد و نکته قابل توجه این است که بعضی از آنها مشغول جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی هستند در حالیکه در حال حاضر در منطقه نیازی به اقلامی مانند آب معدنی وجود ندارد و البسه‌ای هم که جمع‌آوری می‌شود چندان کاربردی نیست زیرا مردم منطقه از البسه خاصی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه اطلاع رسانی باید در مناطق انجام شود، گفت: در حال حاضر موضوع تغذیه‌ای و نیازهای فیزیولوژیک در میان حادثه دیدگان مورد اهمیت است و باید امنیت غذایی آنها را تامین کنیم و در مرحله بعدی تهیه لوازم اولیه زندگی آنها مورد اهمیت قرار دارد تا آنها بتوانند در این شرایط با حداقل امکانات زندگی معمولی را آغاز کنند. در این زمینه حضور خیران بسیار کمک می‌کند و بعضی از آنها تقبل کرده‌اند که جهیزیه افرادی که ازدواج می‌کنند را نیز تهیه کنند و ما هم وسیله‌ای هستیم برای اینکه خیرین بتوانند چنین کارهایی را انجام دهند.

استفاده از ظرفیت سفیران صلح در جمع آوری کمک به زلزله زدگان

جمعیت هلال احمر از میان افراد مشهور و مورد وثوق افکار عمومی، به عنوان سفیران صلح استفاده می‌کنند. اندام در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیت این سفیران در زلزله کرمانشاه استفاده شد یا خیر؟ گفت: سفیر سال گذشته ما فرهاد قائمیان بود که از ظرفیت او استفاده کردیم و در چند جا حضور پیدا کرد و مردم را برای کمک رسانی تشویق کرد. او از طریق حضور در پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌ها و همچنین با استفاده از توضیحاتی که در صفحات مجازی خود داد در حد توانش به ما کمک کرد.

وی اضافه کرد: از این سفیران صلح در استان‌های مختلف هم داریم و باید از این نخبگان فرهنگی، هنری و ورزشی که با سازمان داوطلبان همکاری می‌کنند استفاده بیشتری ببریم. اینها انسان‌های شریفی هستند که خودشان در مواقع ضروری حضور پیدا می‌کنند و اینطور نیست که با اجبار ما اقدام کنند.

اندام در مورد اینکه چرا چند کد USSD مختلف برای کمک رسانی معرفی شده است، گفت: کد #5151*733* کدی است که برای کمک رسانی استفاده می‌شد و چون این کد طولانی بود کد #724* را ایجاد کردیم تا هموطنان راحت‌تر کمک کنند و در حال حاضر هر دو قابل استفاده است. همچنین کد #1*733* برای جمع‌آوری کمک‌ها برای تامین لوازم خانگی به صورت اختصاصی معرفی شده است.

عبور کمک های مردمی به زلزله زدگان کرمانشاه از مرز 50 میلیارد

اندام در مورد آمار جمع‌آوری کمک‌های مردمی اظهار کرد: کمک‌های نقدی از مرز 50 میلیارد تومان گذشته است و این بالاترین مبلغی است که تا کنون جمع‌آوری شده که این اتفاق با اعتمادی که مردم به هلال احمر داشتند رقم خورده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه 10 میلیارد تومان از این کمک‌ها از طریق صندوق‌ها جمع‌آوری شده است اضافه کرد: مردم همچنان می‌توانند از طریق صندوق‌هایی که در پایگاه‌های نماز جمعه مستقر می‌شوند، همچنان کمک کنند و کمک‌های نقدی مردم از طریق این صندوق‌های سیار تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری می‌شود. همچنین هموطنان می‌توانند از طریق شماره حساب 99999 و کدهای USSD که مشخص شده است، کمک‌های خود را ارسال کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه مردم عزیز اثرات کمک‌های خود را ببینند تصمیماتی در جمعیت هلال احمر گرفته شده که به زودی اعلام می‌شود تا مردم متوجه شوند این کمک‌ها چگونه هزینه شده است.

اندام با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر برای تامین بخشی از لوازم خانگی حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه تدابیری اتخاذ کرده است، گفت: کمک‌هایی که از طریق کد #1*733* ارسال کنند به این کار اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در مورد اینکه تا چه زمانی حضور در مناطق زلزله زده ادامه دارد، گفت: در حال حاضر جمعیت هلال احمر یکی از تنها گروه‌هایی است که همچنان در تمام بخش‌های حادثه دیده حضور دارد و نیروهای سازمان داوطلبان، سازمان امداد و نجات و سازمان جوانان کماکان کارهای امدادی را پیش می‌برند. پزشکان داوطلب ما در اقصی نقاط شهری و روستایی مناطق زلزله زده حضور دارند و خدمت رسانی می‌کنند همچنین روانشناسان داوطلب نیز در قالب اکیپ‌هایی در مناطق حاضر هستند و کار مشاوره و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند. در واقع تمام نیروهای جمعیت هلال احمر هم قسم شدند که تا لحظه‌ای که نیاز به کمک باشد حضور داشته باشند و تا زمانی که وضعیت مردم به ثبات نسبی برسد کنار آنها خواهیم بود.

ایجاد تدابیری برای حضور خیران در مناطق زلزله زده

اندام از طرحی برای حضور خیران در مناطق زلزله زده خبر داد و در مورد جزئیات آن گفت: ایجاد تور خیرخواهی برنامه جدیدی است که ما آن را تعریف کردیم و در قالب این تورها خیران استان‌ها از نزدیک از مناطق زلزله زده بازدید و نیازهای مردم را شناسایی می‌کنند. پس از این بازدیدها بخشی از نیازها را خیرین تقبل می‌کنند و آنها را برای مناطق تامین می‌کنند. این کار از این جهت انجام می‌شود که بعضی از خیران مایل هستند تا خود با فضای مناطق حادثه دیده و نیازهای موجود آشنا شوند تا بر این اساس در راستای رفع آنها گام بردارند.

انتهای پیام/9612

نظرشما
پربازدیدها