کد خبر: ۲۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کاخ سفید:
کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده تصمیم خود درباره انتقال سفارت به قدس اشغالی را اعلام خواهد کرد.
به گزارش آرانیوز، به نقل از المنار، کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده تصمیم خود درباره انتقال سفارت به قدس اشغالی را اعلام خواهد کرد. 

سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهور از ابتدا در قبال این مسأله، مواضع روشنی اتخاذ کرده است. سؤال این نیست که آیا سفارت را از تل‌آویو به قدس انتقال می‌دهیم یا خیر، بلکه سؤال این است چه زمانی سفارت آمریکا به تل‌آویو انتقال می‌یابد.

خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از یک مقام مسئول در دولت آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور احتمالا روز چهارشنبه آینده، قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا بایستی به موجب قوانین داخلی این کشور روز دوشنبه با امضای معافیت‌نامه‌ای تصمیم برای عدم انتقال سفارت آمریکا از تل‌‌آویو به قدس را برای 6 ماه دیگر تمدید می‌کرد.

یک سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، همزمان با فرا رسیدن موعد امضای این معافیت گفت: «هیچ تصمیمی درباره این معافیت امروز گرفته نخواهد شد، ما در روزهای آینده تصمیم خود را در این باره اعلام خواهیم کرد.» 

تصمیم ترامپ برای عدم امضای این معافیت‌نامه، از لحاظ تئوریک به کنگره آمریکا اجازه می‌دهد از دولت بخواهد فرایند انتقال سفارت را آغاز کند. کنگره همچنین می‌تواند در صورت عدم اقدام دولت آمریکا برای انتقال سفارت، بودجه وزارت خارجه را قطع کند. 

با وجود این، به نوشته روزنامه هاآرتص بعید است کنگره که اکثریت اعضای آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند در روزهای آینده در این مورد تصمیم‌گیری کند و این به معنی آن است که ترامپ چند روز آینده را برای تصمیم‌گیری درباره امضا یا عدم امضای معافیت‌نامه فرصت خواهد داشت. 

پیش از این منابع خبری گفته‌اند ترامپ در یک سخنرانی در روز چهارشنبه احتمالاً قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت خواهد شناخت، اما تصمیم‌گیری درباره انتقال سفارت به این شهر را برای چند ماه آینده به تعویق خواهد انداخت. 

پیش از این نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگو با خبرگزاری فرانس پرس هشدار داد که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، به معنی نابودی مذاکرات صلح خواهد بود.

وی تصریح کرد که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یا انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس خطرات زیادی برای آینده مذاکرات صلح (سازش) دارد و موجب بی‌ثباتی و ناامنی منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/9612

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار