کد خبر: ۲۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
یک روزنامه آلمانی بررسی کرد
یک روزنامه آلمانی از خطر به وجود آمدن جنگ جدیدی در منطقه با کارگردانی عربستان و آمریکا و بازیگری اسرائیل خبر داد.
به گزارش آرانیوز، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به تحولات اخیر لبنان به‌ کارگردانی عربستان سعودی پرداخته نوشت: اسرائیل و عربستان سعودی به‌غیر از مسئله دشمنی با ایران و حزب‌الله اشتراکات کمی با هم دارند. اگر اسرائیل حالا به اختلافات درباره لبنان ورود پیدا کند خطر به وجود آمدن جنگ جدیدی در خاورمیانه شکل می‌گیرد.

نویسنده در ادامه نوشت: در روزهای گذشته خطر وقوع جنگ جدیدی در خاورمیانه افزایش پیدا کرده است. مقصر اصلی به وجود آمدن چنین اوضاعی عربستان سعودی است که لبنان را به‌عنوان منطقه جنگی جدید خود انتخاب کرده و یک ائتلاف غیرمعمولی با اسرائیل را شکل داده است. اسرائیل و عربستان را دشمنی با ایران بر اساس این شعار که "دشمن دشمن من متحد من است" به هم پیوند می‌دهد. برای عربستان سعودی تنها مسئله حزب‌الله لبنان اهمیت سطحی دارد و در واقع برتری در منطقه و مقابله با نفوذ ایران اولویت اصلی آن است.

سعودی‌ها البته استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان را به وی تحمیل کردند و به این ترتیب اقدام تحریک‌آمیز خطرناکی را انجام داده‌اند. البته سعودی‌ها به‌ویژه به‌خاطر اینکه درگیر جنگ یمن هستند و مبارزات در این کشور طولانی شده است نمی‌خواهند خود جنگ دیگری را رهبری کنند.

اما اسرائیلی‌ها می‌توانند آنچه را "دانیل شاپیرو"، سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در چند کلمه این طور توصیف کرده بود یعنی کار کثیفی برای عربستان سعودی را انجام دهند. نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر حمله نظامی را رد نکرده است و بخش‌هایی از ارتش اسرائیل وی را برای این منظور تحت فشار قرار داده‌اند.

در این میان سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان به اسرائیل درباره هر گونه تلاش برای سوء استفاده از شرایط ایجادشده هشدار داده است. وی این انتقاد را به عربستان سعودی وارد می‌کند که اسرائیل را برای وارد شدن به یک جنگ ترغیب می‌کند، به این ترتیب درگیری‌ها از سوریه در مسیر جنوب دگرگون می‌شود.

اسرائیل چندین هفته است که مواضع حزب‌الله در سوریه را بمباران می‌کند. اما راه‌اندازی یک جنگ مانند سال 2006 در لبنان برای نتانیاهو اقدامی خطرناک خواهد بود. البته حزب‌الله با توجه به درگیری طولانی‌مدت در جنگ سوریه تضعیف شده است. اما این خطر بزرگ وجود دارد که بعد از یک حمله نظامی اسرائیل به لبنان ایران فعالانه وارد کار شود.

اسرائیل همچنین می‌تواند با این اعتقاد کار خود را پیش ببرد که آمریکا از یک حمله نظامی به لبنان خشنود می‌شود. "جرد کوشنر"، داماد ترامپ در هفته‌های گذشته چندین ملاقات را هم در عربستان سعودی و هم در اسرائیل داشته است. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که آمریکا پشت‌صحنه برای آماده‌سازی این حمله نظامی کار می‌کند، به این ترتیب عربستان سعودی و ترامپ پشت صنه کارگردانی می‌کنند و بوی یک ترکیب خطرناک از آن‌ها به مشام می‌رسد.

اسرائیل همچنین قدرت شخصی خود را در بزرگترین مانور نیروی هوایی که تا به حال در این کشور برگزار شده نشان می‌دهد. در این تمرین نظامی کنار آمریکا 5 کشور دیگر از جمله ارتش آلمان مشارکت می‌کنند. اسرائیل می‌خواهد نشان دهد که "ما در صورت خواستن می‌توانیم".

این مانور نظامی همچنین پیامی به فلسطین و متحدان آن محسوب می‌شود.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت که اسرائیل خود را برای یک حمله نظامی آماده می‌کند و به این ترتیب این خطر وجود دارد که در یک جنگ نمایندگی بین عربستان سعودی و ایران وارد شود. نتانیاهو یک رویکرد تنش‌زایی خطرناک را در پیش می‌گیرد.

انتهای پیام/*

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار