کد خبر: ۲۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
سخنگوی وزارت خارجه گفت: همان‌طور که آقای میشل عون مطرح کردند رابطه ایران و لبنان رابطه بسیار خوبی است و جمهوری اسلامی ایران همواره به رأی، استقلال و آزادی لبنان احترام گذاشته است.
به گزارش آرانیوز، بهرام قاسمی در خصوص اظهارات ضد ایرانی سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان گفت: این استعفا و این اقدامی که توسط آقای سعد حریری انجام شد و یک کار شگفت‌انگیز و غیرطبیعی نشان داده می‌شود فکر می‌کنم یک حرکت حساب شده و یک سناریویی است که در واقع می‌تواند سرآغاز اتفاقات جدیدی در منطقه باشد.

وی افزود: من به شدت متأسفم از این اظهارات نابه‌جا، نابخردانه و واهی که ایشان در هنگام استعفای خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و فکر می‌کنم به خوبی خود ایشان هم واقف هستند که این اتهامات، اتهامات بی جایی است و کاملاً غلط است.

قاسمی با اشاره به رابطه و همکاری‌های ایران و لبنان افزود: همان‌طور که آقای میشل عون مطرح کردند رابطه ایران و لبنان رابطه بسیار خوبی است و جمهوری اسلامی ایران همواره به رأی، استقلال و آزادی لبنان احترام گذاشته است و همواره خواهان لبنانی  آباد، آزاد و مستقل بوده و خواهد بود.

وی در ادامه گفت: آنچه که ایشان در یک کشور بیگانه علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و حتی استعفای خود را در آنجا و در جایی غیر از لبنان مطرح کردند نشان می دهد در زمین دیگرانی بازی می کنند که برنده آن صهیونیست ها و دولت ایالت متحده آمریکا می تواند باشد و این کشورها نهایت بدخواهی خود را نسبت به منطقه  و مردم منطقه نشان دادند، این حرکت حرکت غیرطبیعی است و باید صبر کرد و علت آن را تحلیل کرد.

قاسمی در ادامه گفت‌وگو با العالم تصریح کرد: این اتهامات و اقدامات، علائم خوبی را برای مردم منطقه و لبنان نخواهد داشت، سیاست جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه کاملاً روشن است، ایران برای ثبات در منطقه  تلاش کرده است و کشوری است که با جدیت تمام بالأخص طی سالیان اخیر به عنوان کشوری که قربانی تروریسم بوده است در صف اول مبارزه با تروریسم قرار داشته است و حتی برای کمک به کشورهای منطقه هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده است، ایران  به راندن داعش و تروریسم‌ها از سرزمین‌های عربی و اسلامی  کمک کرده است و جهانیان به خوبی  به این موضوع  واقف هستند.

وی افزود: در این شرایط  این اقدام و اتهامات که توسط نخست وزیر مستعفی لبنان مطرح می شود کمکی به مبارزه با تروریسم نمی کند، در دورانی که این کشورها پس از اخراج تروریست ها نیاز به کمک و همدلی بیشتر برای بازسازی خود دارند این اقدامات قابل تامل است.

قاسمی در خصوص رابطه ایران و لبنان تصریح کرد: ایران همواره با مردم و دولت لبنان رابطه و همکاری خوبی داشته است اما اظهارات نابه‌جای آقای سعد حریری جای گلایه دارد، سخنان ایشان در راستای یک سیاست ایران ستیزی و ایران هراسی است که متأسفانه توسط کشورهای بدخواه در منطقه و فرا منطقه دنبال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان مسیر اشتباه عربستان سعودی در منطقه تصریح کرد: عربستان نشان داده است در منطقه سیاست های خاصی را دنبال می کند و تا امروز نشان داده است حاضر است با صرف هزینه گزاف و خرج بسیار رابطه دیگر کشورها و شخصیت های منطقه را با جمهوری اسلامی ایران تخریب کند و حتی در جهان غرب و آمریکا نیز این هزینه ها را انجام داده است اما با وجود آگاهی که در کشورهای منطقه وجود دارد این فرافکنی ها و این اقدامان نتوانسته پاسخ لازم را به عربستان بدهد.

وی افزود: ما توصیه می کنیم عربستان بازگردد به یک واقع نگری در مسائل منطقه و بداند که ایران مستقل و قدرتمند به نفع صلح در منطقه است و این توهم که بدان دچار است وضعیت خوبی را برای این کشور به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار