کد خبر: ۲۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد پرداخت وام ۷۰ میلیون یورویی به ایران توسط فرانسوی‌ها برای نوسازی صنعت هوانوردی و ارتقای سیستم‌ها خبر داد و گفت: علاقه‌مندیم امتیازاتی را در بنادر، مناطق آزاد و شهر فرودگاهی امام به اروپایی‌ها بدهیم.
به گزارش آرانیوز، عباس آخوندی در جلسه مشترک با دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا اظهار کرد:‌ طی مذاکراتی که با دولت فرانسه صورت گرفت در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها در قالب وام‌های خزانه‌داری فرانسه به نتیجه رسیدیم و پاریس در این‌باره طرح روشنی را به ما ارائه می‌کند.

وی از پیشنهاد اعطای اعتبار 70 میلیون یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: اکنون نامه‌ امضا شده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه توسط دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور به ایران آورده شده که به عنوان آغاز یک دورهٔ جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری که "مذاکرات در سطح دو دولت و سیستم‌های بانکی دو کشور به راهکارهای خیلی روشنی دست یابد" افزود: قاعدتاً انتظار ما و شما این است که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بتوانند از شرکت‌های اروپایی برای فعال شدن در بازار ایران حمایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ درحوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و تمام بیزینس‌های مرتبط با صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و ارتقای سیستم‌ها هستیم. حوزه دوم که به شدت برای ما مهم است بحث ریل است که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی اکنون با مقامات ریلی ایران مذاکرات مستقیمی را دارند.

آخوندی بیان کرد:‌ هدف ما افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار به 30 درصد و  در مسافر به 20 درصد است و به همین خاطر نیازمند سرمایه گذاری زیادی در شبکه راه‌آهن و  در بخش نوسازی واگن هستیم.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل حومه‌ای و حمل و نقل ریلی اطراف تهران و همچنین ریل پایه کردن بندر امام و شهید رجایی از جمله پروژه‌های مشخصی است که می‌توان با کمک فرانسه آنها را آغاز کرد، افزود: برقی‌کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل و نقل ایران و هم‌چنین راه آهن تهران -تبریز نیز دیگر پروژه ی مهمی است که علاقه مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه دراین خصوص مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: مشخصاً به دنبال نوسازی 65هزار کامیون ایرانی هستیم، عمر این کامیون‌ها بالای 25 سال است و دو برابر نرمال گازوئیل مصرف می‌کنند و ایجاد آلودگی بسیار گسترده‌ای دارند. برای 17 هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم و علاقه‌مندیم از سیستم‌های بین‌المللی برای این مهم کمک بگیریم.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه لجستیک فکر می‌کنیم که شرکت‌های اروپایی باید در ایران تاسیسات لجستیکی داشته باشند، گفت: اگر شرکت‌های اروپایی از قبیل ایرباس و توتال می‌خواهند به بازار منطقه راه پیدا کنند نیازمند انبارهای بزرگ لجستیکی هستند این درحالی است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ اروپایی در ایران دپوی انبار خوبی ندارند و ما علاقه مندیم امتیازاتی را در بنادر و مناطق آزاد و حتی در شهر فرودگاهی امام برای دپوی تاسیسات لجستیکی به شما بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این تصمیم علامتی است به بازار ایران که ورود اروپایی‌ها به ایران موقت نیست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلی پشتیبانی است و حضورشان حضور بلندمدتی است و دیگری اینکه یک بیزینس سودآوری برای اروپایی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار