کد خبر: ۲۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
«گشت و گذار ایرانیان در طبیعت» در نمایشگاه «گلگشت ایرانی» ۲۴ شهریور در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.
به‌گزارش آرانیوز، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان اظهار داشت: نمایشگاه «گلگشت ایرانی» با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل موزه‌ها، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و ایکوم و با حضور هنرمندان، استادان دانشگاه و پژوهشگران 24 شهریور افتتاح می‌شود.

وی افزود: برای نخستین بار موضوع مهم فرهنگی‌تاریخی «گشت و گذار رفتن ایرانیان در طبیعت» در قالب آثار هنری و پژوهشی در نمایشگاه «گلگشت ایرانی» به نمایش گذاشته می‌شود. در فرهنگ ایرانیان این سنت 3 هزار سال قدمت دارد و همواره توسط هنرمندان به تصویر کشیده شده است، از نخستین مراسم سیزده‌به‌در رفتن تا گلگشت‌های شاد و فرح‌بخشی که توسط غلامان برای پادشاهان تدارک دیده شده بود به همراه مراسم‌هایی که تا به امروز ادامه دارد را می‌توان در این رویداد بزرگ هنری مشاهده کرد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: نمایشگاه «هنر گلگشت ایرانی»  در نوع خود بی‌سابقه است و برای نخستین بار از سه منظر آثار تاریخی، هنر معاصر و پژوهش‌های علمی، آیین کهن‌ گشت و گذار و به طبیعت رفتن ایرانیان به نمایش درمی‌آید.

همچنین فریار جواهریان دبیر نمایشگاه «گلگشت ایرانی» نیز در این مورد گفت: این نمایشگاه از 3 بخش تشکیل شده است، بخش نخست به نمایش آثار مینیاتور، عکس‌های تاریخی عکس‌خانه ناصرالدین شاه، باغ فرش‌ها، هنرهای صناعی، نگاره‌های مرقع گلشن از موزه‌های مختلف کشورمان اختصاص دارد که این آثار از میان مینیاتورهای گنجینه کاخ موزه گلستان، عکس‌های آلبوم‌های ناصری، نگاره‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر و همچنین آثار گنجینه موزه رضا عباسی انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: در بخش دوم نمایشگاه آثار 21 هنرمند معاصر و بنام ایرانی مانند منیر فرمانفرمایان، پویا آریانپور، علی‌اکبر صادقی، فرح اصولی، ژیلا پیکاک، فریده لاشایی، ابولقاسم سعیدی، گیزلاوارگا سینایی، قاسم حاجی‌زاده، بتول شوقی، کامبیز صبری، پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، نوریمان منوچهری‌فر، آلکساندرا اچکینه، گلاره کیازند، کامبیز صفاری، نیوشا توکلیان، مینا بزرگمهر و هادی کمالی مقدم در قالب آثار نقاشی، عکاسی، چیدمان برگرفته از مفهوم گلگشت ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

جواهریان از رونمایی 2 کتاب نفیس «باغ ایرانی» و «گلگشت ایرانی» در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و اظهار کرد: «کتاب نخست به معرفی باغ‌های تاریخی و کتاب دوم به پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه گشت‌وگذار ایرانیان در طبیعت و معرفی آثار هنری خلق‌شده توسط هنرمندان به نام کشور در این زمینه اختصاص دارد. در بخش سوم این رویداد بزرگ هنری نتایج پژوهش‌ها در قالب مقالات تخصصی از پژوهشگران  بنام در زمینه‌های باستان‌شناسی، معماری، شهرسازی، پژوهش هنر در زمینه نگارگری، کاشی‌کاری و ادبیات فارسی چاپ شده است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار