کد خبر: ۲۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
این نوع تصمیم گیری اعضای شورای شهرکه بگویند نیازی به ارائه برنامه از سوی شهردار منتخب نداریم، شهردار را انتخاب می کنیم، سپس از او می خواهیم که برنامه هایش را برای مدیریت شهرداری ارائه دهد به معنای تعصبی برخورد کردن است.
به گزارش آرانیوز، از ابتدای شهریور ماه، اعضای دوره پنجم شورای شهر بجنورد پس از برگزاری مراسم تحلیف به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کردند، نکته قابل توجه این بود که قبل از آغاز رسمی فعالیت آنها، خبر انتخاب شهردار منتخب اکثریت اعضای این دوره از شورا در شهر بجنورد پیچید و به دنبال آن حتی این موضوع بدون ذکر نام شهردار منتخب رسانه ای شد.

نکته قابل تامل این است که در شهریور ماه مراسم تحلیف اعضای دوره پنجم شورای شهر بجنورد برگزار شد، بلافاصله در کوتاه ترین زمان نیز روح الله براتیان به عنوان شهردار منتخب اکثریت اعضای شورای شهر بجنورد معرفی و حتی در آگهی روزنامه ای محلی نیز از او به عنوان شهردار منتخب شهر بجنورد نام برده شد.

عدم اعلام فراخوان عمومی به منظور معرفی گزینه هایی که قصد دارند شهردار آینده بجنورد شوند، جابجایی نیروها در شهرداری بجنورد و انتخاب کمیسیون ها نیز جای سوال است که در این باره موضوعات را با علی اصغر شاکری مطلق، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان شمالی مطرح کردیم و او به سوالات مطرح شده پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک پاسخ داد که در این مصاحبه می خوانید:

 

با توجه به وضعیت نامساعد درآمد شهرداری بجنورد، منطقی است که راهکارهایی برای خروج از این وضعیت مد نظر قرار بگیرد، به عقیده شما آیا نباید شهرداران برنامه داشته باشند، چرا فراخوان در این دوره از شورای شهر مد نظر قرار نگرفت و به طور کلی عدم اعلام فراخوان چه تبعاتی را به همراه دارد؟

شوراهای اسلامی شهرها با اکثریت رای حق انتخاب شهردار را دارند و تصمیم گیری درباره عدم اعلام فراخوان، به تصمیم اکثریت اعضای شورای شهر بجنورد باز می گردد.

در شورای شهر بجنورد شش نفر روح الله براتیان را به عنوان شهردار انتخاب کردند و این اعضایی که براتیان را انتخاب کردند از او ارائه برنامه نخواستند و فقط او را انتخاب کردند به عقیده من، مادامی که آنان اینگونه انتخابی داشته باشند باید در آینده تبعات این تصمیم را بپذیرند.

منتخبان باید برنامه ارائه دهند که برای چهار سال پیش رو می خواهند چه کنند، متاسفانه الان شهرداری های استان با کمک دولت و از محل فروش زمین ها مدیریت می شوند و شهرداران پیشین به دنبال در آمدزایی از محل انجام سرمایه گذاری ها نبودند.

 

آیا در دوره پنجم  شوراهای شهر وزارتخانه جلوی انتخاب شهرداران منتخب از طریق اعلام فراخوان را گرفته بود؟

خیر.در شهر آشخانه در این دوره از شورا، با 30 نفر مصاحبه شد و برنامه از معرفی شدگان خواسته شد.

در خراسان شمالی، بجنورد تنها شهری بود که بدون اعلام فراخوان شهردار آینده اش انتخاب شد.

 

با توجه به اینکه اعضای پیشین شورای شهر بجنورد اعلام کرده اند که از روح الله براتیان درباره مسائل شهرداری بجنورد در دوره مدیریتی او به قوه قضاییه شکایت کرده اند و او در حال رفت و آمد به قوه قضاییه است که پاسخگو باشد، حال به عقیده شما چرا باید در یک آگهی از او به عنوان شهردار منتخب بجنورد یاد شود؟ شما این نوع رفتارها را چگونه ارزیابی می کنید و آن را نشانه چه می بینید؟

از نظر ما این کار ( چاپ آگهی ) مردود است و در مورد این آگهی باید دستگاه های نظارتی نظر بدهند.

با توجه به اینکه او هنوز تایید نهایی نشده است، نمی بایست چنین کاری انجام می شد و این کار در شان آنانیکه این کار را کرده اند، نبوده است.

هر فردی که در آینده شهردار بجنورد شود باید برنامه ریزی صحیح مالی داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیازها و انتظارات این شهر باشد.

 

فرض می گیریم که گزینه انتخاب شده به تایید نرسد، این عدم تایید چقدر شهرداری بجنورد را از وجود مدیریتی یک دست عقب خواهد انداخت؟

اعضای دوره پنجم شورای شهر بجنورد باید تبعات این تصمیم گیری را بپذیرند و تضمینی نیست آنانیکه به عنوان منتخب برای شهرداری ها به وزارت کشور معرفی می شوند حتما انتخاب و تایید شوند.

آنچه که گفته شده، این است که اعضای شورای شهر بجنورد گفته اند ما نیازی به ارائه برنامه از سوی شهردار منتخب نداریم، ما براتیان را انتخاب می کنیم سپس از او می خواهیم که برنامه هایش را برای مدیریت شهرداری بجنورد ارائه دهد.

به عقیده من این نوع تصمیم گیری شورای شهر بجنورد به معنای تعصبی برخورد کردن است، چه اشکالی داشت که از براتیان خواسته می شد تا برنامه هایش را ارائه می داد و حتی چند گزینه دیگر نیز خود را با برنامه هایشان به شورای شهر بجنورد معرفی می کردند.

 

در دوره چهارم شورای شهر بجنورد یکی از موضوعاتی که بحث برانگیز شد، موضوع مدرک تحصیلی شهردار پیشین بود که در آن دوره مشخص نشد بالاخره مدرک تحصیلی او چه بود! حال وقتی که در این دوره، او دوباره گزینه منتخب اکثریت اعضای شورای شهر بجنورد می شود، درباره مدرک تحصیلی او از رئیس شورای شهر بجنورد و اعضای این شورا سوال می شود آنان اظهار بی اطلاعی می کنند! شما درباره این بی اطلاعی چه نظری می دهید؟

من نسبت به این پاسخ ( بی اطلاعی ) متاسفم.

چطور فردی را که از مدرک تحصیلی آن بی اطلاع هستند، انتخاب کرده اند.

 یعنی می شود، ندانند.

من  از این پاسخ شگفت زده شدم و این ظلم به مردم است که گزینه ای را انتخاب کنی که ندانی مدرک تحصیلی او چیست.

 

آقای شاکری شما از مدرک تحصیلی گزینه منتخب شهرداری بجنورد اطلاع دارید؟

من اطلاع دارم که او مدرک دکتری ندارد، خدا کند همان لیسانس و یا فوق لیسانس را هم داشته باشد.

 

مطلع شدیم که استانداری خراسان شمالی به شهرداری ها اعلام کرده است که سرپرست ها حق ندارند نیرو در شهرداری ها جابجا کنند، سوال من این است که کیوان دژهوت شهردار پیشین بجنورد در ماه پایانی خدمت خود به جابجایی تعدادی از نیروها اقدام کرد همچنین ما مطلع شدیم که سرپرست شهرداری بجنورد نیز بر جابجایی تعدادی از نیروها تصمیم گرفته بود، حال عنوان کنید که جابجایی نیروها توسط کیوان دژهوت چه تبعاتی خواهد داشت همچنین آیا جابجایی نیروها توسط سرپرستان شهرداری های استان انجام شده است یا نه؟

سرپرستان شهرداری ها تحت هیچ شرایطی حق جابجایی نیروهایی که پست های حساس شهرداری ها دارند از جمله این پست ها معاونت ها و کارشناسان مسئول هستند را ندارند که در این باره نیز به شهرداری ها نامه ارسال کرده ایم.

البته سرپرست کنونی شهرداری بجنورد درخواست جابجایی نیرو را داشت که احتمالا از محل استعلام شده برای جابجایی نیروها پاسخ منفی به شهرداری بجنورد داده شده است.

 

انتخاب کمیسیون ها و انتخاب روسای این کمیسیون ها در پشت دربسته دوره پنجم شورای شهر بجنورد بدون دعوت از رسانه ها که نماینده افکار عمومی مردم هستند، انجام شد! سوال این است که آیا وزارت کشور عنوان کمیسیون ها را مشخص کرده است یا خیر؟ همچنین در این دوره از شورای شهر بجنورد کمیسیون حقوق و نظارت حذف شد، به عقیده شما جای خالی این کمیسیون چه تبعاتی را به همراه دارد؟

یکسری از کمیسیون ها با توجه به جایگاه و اهمیت آنها تشکیل می شوند مثلا در گذشته کمیسیونی به نام کمیسیون توافقات در شورای شهر ها تشکیل می شد که چون وجاهت قانونی نداشت استانداری مکاتبه کرد و آن کمیسیون لغو شد.

البته تا یک ماه آینده کمیسیون های تشکیل شده شوراهای شهر ها بررسی خواهند شد.

به عقیده من تعداد کمیسیون ها مهم نیست بلکه کیفیت کار کمیسیون ها مهم است.

امیدوار هستیم شوراها در این دوره در هر شش ماه از طریق رسانه ها به مردم گزارش کار شهرداری ها را اعلام کنند.

انتهای پیام/
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار