کد خبر: ۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
استاندار کرمانشاه اعلام کرد که حجم تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی کاهش پیدا کرده و محدودیت هایی در ساعت های تردد زائران نیز ایجاد شده است.
به گزارش آرانیوز، اسدالله رازانی اظهار داشت: براساس توافق با طرف عراقی، به منظور افزایش امنیت زائران، عبور زائران از مرز خسروی تنها در روز امکان پذیر است و شب ها مرز بسته می شود.
وی با بیان اینکه حجم تردد زائران از این مرز نیز کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: پیش از این بنا بود زائران استان های همدان، آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه و اردبیل از مرز خسروی تردد کنند اما براساس توافق با ستاد برگزاری اربعین، زائران استان همدان از این لیست حذف شدند.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد: مرز خسروی برای نخستین بار میزبان زائران اربعین حسینی است و به منظور ارائه بهتر خدمات به زائران تصمیم بر این شد که حجم ورودی زائران کاهش یابد.
رازانی اعلام کرد که علاوه بر زائران این شش استان، زائران دیگر کشورها که از طریق ایران قصد عزیمت به عراق را دارند، از مرز خسروی راهی عتبات عالیات می شوند.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای تردد زائران اربعین حسینی در مرز خسروی فراهم است، گفت: با توجه به اینکه مرز خسروی از دیرباز به عنوان مرز رسمی تردد زائران ایرانی مطرح بوده است، بسیاری از زیرساخت ها در آن وجود دارد.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه جاده قصرشیرین به خسروی چهار بانده شده است، گفت: پس از توافق بر سر بازگشایی مرز خسروی کار تکمیل زیرساخت ها را به منظور خدمات دهی بهتر به زائران آغاز کرده ایم.
وی با بیان اینکه پنج پارکینگ بزرگ نیز برای خودروهای زائران در قصرشیرین پیش بینی شده است، عنوان کرد: کار تکمیل سرویس های بهداشتی و پارکینگ های منطقه خسروی نیز در حال انجام است.
به گفته استاندار کرمانشاه، به منظور تسهیل در رفت و آمد زائران اربعین حسینی، تعداد گیت های کنترل ورود و خروج زائران در مرز خسروی به 60 گیت افزایش پیدا کرده است.
رازانی اعلام کرد: اکنون تیمی متشکل از تمامی دستگاه های خدمات دهنده به زائران در مرز خسروی حضور دارند تا محل موکب ها و نحوه خدمات رسانی به زائران را مشخص کنند.
وی با اشاره به خدمات دهی شهرداری تهران به زائران اربعین حسینی در مرز خسروی گفت: شهرداری تهران 250 دستگاه اتوبوس برای تسهیل در تردد زائران در حد فاصل شهر قصرشیرین تا پایانه خسروی اختصاص داده و شهرداری منطقه هفت پایتخت نیز کار نظافت را بر عهده دارد.
براساس اعلام استاندار کرمانشاه، وزارت نیرو 70 میلیارد ریال، وزارت کشور 60 میلیارد ریال، وزارت راه و شهرسازی 50 میلیارد ریال و هشت شهرداری طول مسیر هر کدام یک میلیارد و 500 میلیون ریال به منظور فراهم کردن زیرساخت های لازم اختصاص داده اند.
هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار