کد خبر: ۲۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
وضعیت ایران در اقتصاد دانش بنیان؛
داروهای زیست‌فناوری صادر شده به روسیه توانسته‌اند ۱۰۰ درصد بازار این کشور را در اختیار بگیرند و جایگزین نمونه های آمریکایی این دارو در روسیه شده اند.

به گزارش آرانیوز، بنیاد ملی نخبگان با اعلام اینکه یکی از ارکان مهم تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی حرکت به سمت دانش بنیان کردن اقتصاد و صنعت کشور است، اقدامات صورت گرفته برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ظرفیت‎های دانش برای تولید اشتغال در کشور را تشریح کرد.

شمار شرکتهای دانش بنیان به ۳ هزار و ۱۱۹ شرکت رسید

قبل از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تنها  ۱۰  شرکت دانش بنیان واقعی و فعال در کشور وجود داشت که در حال حاضر تعداد این شرکت‎ها در راستای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش، به بیش از ۳ هزار و ۱۱۹ شرکت فعال رسیده است.

بهبود ۴۲ رتبه ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری

در همین حال وضعیت ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان و نوآور در شاخص‌های جهانی در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۲ رتبه بهبود یافته و از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۷۸ در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

بر این اساس، ایران در بهبود معیار خروجی دانش و فناوری ۴۸ رتبه، در زمینه بهبود در خروجی‌های خلاق ۵۳ رتبه و در زمینه بهبود بلوغ بازار و کسب وکار به ترتیب ۱۹ و ۲۵ رتبه رشد داشته است.

بازار محصولات دانش بنیان به ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد

بازارسازی محصولات دانش‌بنیان با هدف دستیابی به ۱۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۹۶، تکمیل اجرای قانون دانش‌بنیان، طراحی و اجرای نظام مالی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود محیط کسب و کار و توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان از جمله راهکارهای تقویت شرکت‎های بنیان است.

درهمین حال یکی از مهم‎ترین شاخص‎هایی که در حوزه افزایش درجه مقاومت اقتصاد کشور در برابر تکانه‎ها باید مورد توجه قرار بگیرد؛ افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا است و این ویژگی در مورد کالاهای دانش بنیان دو چندان یافت می‎شود.

۲ داروی ایرانی در مرحله ثبت در اروپا است

ثبت هر دارو نیازمند انجام فرآیند کارآزمایی‌های بالینی (Clinical Trial) است. این داروها در مدت ۳ سال مورد کارآزمایی‌های بالینی برای اخذ تاییدیه‌های روسیه را قرار گرفتند و برای نخستین بار دو داروی ایرانی در اروپا در حال ثبت است؛ ضمن آنکه در روسیه ۵ نوع دارو به ثبت رسیده و داروهای زیست‌فناوری صادر شده به روسیه توانسته‌اند ۱۰۰ درصد بازار این کشور را در اختیار بگیرند و جایگزین نمونه های آمریکایی این دارو در روسیه شده اند.

داروی درمان MS از جمله داروهای صادر شده به کشور روسیه است. برای داروی ضد سرطان نیز تاییدیه‏ های آن اخذ و صادرات آن شروع شده است. همچنین صادرات داروی ایرانی به کشورهای عراق و ترکیه، براساس همین فرآیند آغاز شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار