کد خبر: ۲۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
دولت ایجاد ۴.۷ میلیون شغل دربرنامه ششم توسعه را منوط به تأمین اعتبار سالانه ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی کرده است. این در حالی است که در سال گذشته تنها ۳۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد فرصت های شغلی و رفع بیکاری سرمایه گذاری شده است.
به گزارش آرانیوز، ایجاد سالیانه 950 هزار شغلی از تکالیف دولت در راستای برنامه ششم توسعه است که دولت دوازدهم مکلف به اجرا و عملیاتی کردن آن است.  روحانی در حالی قبل از انتخابات ریاست جمهوری وعده ایجاد سالانه 950 هزار شغل را در برنامه های دولت  دوازدهم داده بود که بعد از انتخابات هم اسحاق جهانگیری و هم محمدباقر نوبخت شرط ایجاد 950 هزار شغل در سال را منوط به جذب سرمایه گذاری خارجی و وجود حدود 800 هزار میلیارد تومان کردند.

اسحاق جهانگیری هم با بیان اینکه ایجاد 950 هزار فرصت شغلی در سال نیازمند جذب سرمایه خارجی است، رقمی عجیب را برای ایجاد این تعداد شغل در سال بیان کرد.

 وی که بیکاری را ابر چالش کشور خوانده بود بیان کرد: برای ایجاد 950 هزار فرصت شغلی در سال نیازمند 800 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم که این منابع باید از طریق سرمایه گذاری خارجی، بودجه‌ی دولت، منابع صندوق توسعه‌ی ملی، منابع بانکی و منابع و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شود.

 همچنین چند روز گذشته مجدداً نوبخت، معاون رئیس جمهور  با بیان اینکه دولت باید سالانه 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کند افزود : برای ایجاد این تعداد شغل به 770 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این به تنهایی از عهده دولت خارج است.

این مبلغ به معنی اعتبار 4هزار میلیاردی دولت برای ایجاد 4.7 میلیون شغل طی برنامه ششم توسعه است.یعنی دولت برای ایجاد سالانه 950هزار شغل طبق برنامه ششم توسعه درخواست 4000 هزار میلیارد تومان پول کرده است.

در واقع عددی که معاون اول رئیس جمهور برای اشتغالزایی در 5 سال اجرای برنامه ششم بیان می کند در مجموع 3850 هزار میلیارد تومان  است که این رقم فضایی است.  یعنی دولت برای ایجاد 4 میلیون و 750 هزار شغل در طول 5 سال سرمایه ای نزدیک 4000 هزار میلیارد تومان(سالانه 800 هزار میلیارد تومان) نیاز دارد که به احتمال زیاد تامین این منابع غیر ممکن و ایجاد این میزان شغل هم دست نیافتنی باشد.

از سوی دیگر نوبخت با اشاره به اینکه  پارسال دولت 350 هزار میلیارد ریال برای ایجاد  فرصت های شغلی و رفع بیکاری سرمایه گذاری کرد افزود: قرار است مبلغ سرمایه گذاری امسال برای ایجاد اشتغال نسبت به پارسال 2 برابر شود.

درحالی دولت سال گذشته مبلغ 350 هزار میلیارد ریال هزینه کرد که به استناد آمار خود دولتی ها سال گذشته 700هزار شغل ایجاد شده است. درحالی این آمار برای ایجاد اشتغال از سوی مسئولان بیان می شود که آمار مرکز آمار چیز دیگری می گویند. بنابر این خیلی نمی توان مطمئن بود که با 4هزار میلیارد تومان هم 4.7 میلیون شغل ایجاد شود.

درحالی مسئولان دولت یازدهم از رئیس‌جمهور تا وزرا و معاونان اخیراً مدعی ایجاد سالانه 700هزار شغل در این دولت شدند که گزارش مرکز آمار خلاف ادعای مسئولان را اثبات کرده و نشان می‌دهد در این دولت سالانه حداکثر 350هزار و حداقل 100هزار شغل ایجاد شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 91 جمعیت فعال کشور 24 میلیون و 105 هزار نفر و جمعیت بیکار 2 میلیون و 944 هزار نفر بوده که با این حساب جمعیت شاغل کشور در پایان سال 91 به 21 میلیون و 161 هزار نفر می‌رسد.

همچنین در سال 95 جمعیت فعال کشور به 25 میلیون و 791 هزار نفر رسید که از این میزان 3 میلیون و 203 هزار نفر بیکار و 22 میلیون و 588 هزار نفر شاغل بوده‌اند.بنابراین جمعیت شاغل کشور طی 4 سال یک‌میلیون و 427 هزار نفر افزایش یافته نه 2 میلیون و 800 هزار نفر.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار