کد خبر: ۲۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
مسئول باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی اصفهان خبر داد:
اصفهان - مسئول باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی اصفهان گفت: ایجاد سایت موزه کاخ‌ «جهان‌نما» واقع در میدان دروازه دولت موقتی است و این کاخ به شکل کامل از روی نقشه‌های موجود بازسازی می‌شود.

به گزارش آرانیوز، علمدار علیان، اظهار داشت: سایت‌موزه کاخِ جهان‌نما از نوروز امسال به شکل موقتی در محل اصلی این کاخ در دروازه دولت اصفهان ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد این سایت موزه به منظور سامان‌دهی این محدوده در ایام عید بوده است، افزود: کاخ جهان‌نمای اصفهان مطابق با نقشههای قدیمی به شکل کامل بازسازی خواهد شد، این طرح در شورای بازبینی میراث فرهنگی کشور نیز به تصویب رسیده است اما بحث اجرایی آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

مسئول باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه لازم است کارشناسی‌های لازم در این ارتباط با توجه به مسایل شهری انجام شود، ابراز داشت: در این راستا نهادهایی ماند شهرداری و استانداری نیز باید به جمع‌بندیهای لازم برسند چراکه یک فضای معماری کامل باید در این محدوده ایجاد شود.

وی ادامه داد: تبادل‌نظر و جلسات کارشناسی لازم در این ارتباط میان نهادهای مرتبط برگزار خواهد شد تا به بهترین نتیجه و طرح برای این بازسازی دست پیدا کنیم.

علیان با توجه به اینکه ایجاد سایتی در این محدوده شائبه را ایجاد کرده است که همانند بخشی از شاه‌دژ، بازسازی کاخ جهان‌نما نیز محدود به همین دیواره‌های کوتاه خواهد بود، ابراز داشت: ما در ارتباط با ساماندهی این محدوده دو راه پیش رو داشتیم که یکی پرکردن کامل این بخش بود اما ترجیح دادیم که تا زمان آغاز بازسازی کاخ اطلاعاتی در اختیار مخاطب به شکل سایت موزه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با شاه‌دژ تنها پایهای باقیمانده در حد یک تا سه متر بازسازی شده است اما تصمیمات در ارتباط با جهان‌نما متفاوت است، تاکید کرد: پس از تصمیم در ارتباط با شیوه بازسازی جهان‌نما این سایت موزه برچیده شده و طرح موردنظر اجرایی و کاخ جهان‌ما به شکل کامل بازسازی می‌شود.

مسئول باستان‌شناسی میراث‌فرهنگی اصفهان تصریح کرد: با توجه به رویکرد میراث و شهرداری اصفهان در ارتباط با تبدیل چهارباغ عباسی به پیاده راه و گذرگاه گردشگری بازسازی کاخ جهان نما خللی در بحث های تاریخی و تردد ایجاد نمی کند.

به گزارش مهر، کاخ جهان نما در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و از فراز آن چهارباغ تا کوه صفه به راحتی دیده می‌شد و به همین خاطرآن را جهاننما نامیدند اما در زمان قاجاریه توسط ظل السلطان به بهانه‌های واهی تخریب شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار