کد خبر: ۲۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که ناخرسندی مسئولان سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ رو به افزایش است و آنها از ناکامی برخی سیاست ها و نداشتن استقلال در کارشان ناراضی هستند.

  به گزارش آرانیوز، مقامات آمریکایی می گویند که اختلاف میان بین الملل گرایانی که خواهان ادامه رهبری سنتی آمریکا در دنیا هستند با حامیان رویکرد «آمریکا اول» باعث شده است تا کارکشته های سیاست خارجی و اطلاعاتی را بیزار کند.
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به دوستانش گفته که اگر تا آخر سال در سمتش بماند، شانس آورده است. دو مقام هم گفته اند که اچ.آر.مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا هم از بی نظمی و بی سازمانی در مسائل مهم در کاخ سفید خسته شده است.
مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا می گویند: مک مستر از این بابت ناراحت است که پیشنهادهای وی برای اتخاذ موضعی محکم در برابر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نادیده گرفته شده است.
ترامپ نتیجه گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا را درباره اینکه روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 دخالت کرده است تا در شکست دادن رقیبش هیلاری کلینتون به وی کمک کند، زیر سووال برده است.
علاوه بر این، بحث های دامنه دار درباره اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان نیز دردسرهایی برای مک مستر ایجاد کرده است.
مک مستر یک ژنرال سه ستاره است که زمانی ترامپ را ستوده بود.
ازسوی دیگر، یک منبع آگاه به رویترز گفت که تیلرسون هم «از اینکه خودمختاری، استقلال و کنترلی بر وزارتخانه اش ندارد، بسیار ناراحت است».
این منبع اعلام کرد که وی چیزی درباره رفتن تیلرسون از وزارت خارجه نشنیده است. وی افزود: اما به نظر نمی رسد که وضع بهتر شود و حتی در بعضی موارد اوضاع بدتر هم می شود.
آر. سی.هموند سخنگوی تیلرسون رفتن وزیر از وزارت خارجه یا ناراحتی وی از اوضاع را تکذیب کرد و گفت: وی دلایل زیادی برای ماندن در پستش دارد که همه آنها برای آمریکا مهم است.
به نوشته رویترز، تیلرسون هفته گذشته به یک پیروزی در عرصه سیاست گذاری دست یافت، زمانی که دولت آمریکا تایید کرد ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است.
یک مقام آمریکایی گفت که به دنبال این مساله، استیو بنون استراتژیست ارشد و سباستین گورکا مشاور کاخ سفید به شدت از تیلرسون انتقاد کرده اند.
اما هموند اختلاف میان تیلرسون و ترامپ بر سر تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد کرد.
ماه گذشته میلادی پس از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط با قطر را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند، تیلرسون از این کشورها خواست حصر قطر را کاهش داده و از دو طرف خواست به بحران پایان دهند.
اما 90 دقیقه بعد ترامپ ، قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد.
از سوی دیگر، تارنمای پولیتیکو ماه گذشته گزارش داد که تیلرسون از «جانی د استفانو» عصبانی است زیرا وی با افراد پیشنهادی وی برای سمت های کلیدی در وزارت خارجه مخالفت می کند.
تیلرسون اخیرا به خبرنگاران درباره تفاوت حضور در وزارت خارجه با کار قبلی اش به عنوان مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل گفته بود: (در اکسون موبیل) تصمیم گیرنده نهایی بودم.
وی افزود: می دانستم که انتظار چه چیزی را داشته باشم. فرایندهای بسیار منظمی داشتیم. اما این ویژگی ها در دولت آمریکا وجود ندارد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار