کد خبر: ۲۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
فاز سوم شبکه ملی اطلاعات صبح امروز با عنوان بلوغ رسما رونمایی شد.
به گزارش آرانیوز، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات امروز در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر مسوولان حوزه فناوری اطلاعات کشور رونمایی شد.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات با عنوان استقرار، شهریور و فاز دوم آن با عنوان رشد، بهمن سال ۹۵ راه‌اندازی شده بود.

شبکه ملی اطلاعات در ٣ فازبندی در تاریخ شهریور٩٥، بهمن ٩٥ و  مرداد ٩٦ پیاده سازی و به بهره برداری رسید. این پروژه مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی  و الزامات برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است. تفکیک ترافیک خارج و داخل و پیاده سازی شبکه ای امن، پایدار، پهن باند و دارای موبیلیتی با مدیریت مستقل و امکان عرضه خدمات محتوای بومی از جمله الزامات عملیاتی شدن شبکه ملی اطلاعات عنوان شده است.

ساماندهی ارتباط بین زیرساخت و مخابرات با شرکت‌ها

محمود واعظی در این مراسم با اشاره به مصوبه کمسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره اینترنت نامحدود اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که مقررات مانع را برطرف کرده  و مقرارت تشویق کننده بگذاریم. امروز نیز در کمیسیون تنظیم مقررات دو مصوبه داشتیم. در مصوبه اول ارتباط بین زیرساخت و مخابرات با شرکت‌های FCP را ساماندهی کردیم. در مصوبه دوم نیز درباره‌ی  تعرفه و مصرف اینترنت تصمیم گرفتیم.

 وی در ادامه درباره‌ی  مصوبه سازمان در راستای ارائه اینترنت نامحدود گفت: هر روز شاهدیم رسانه‌ها درباره کم فروشی مخابرات و FCP ها می‌نویسند. اما ما بارها اعلام کردیم، این تصور به این دلیل است که استفاده از ویدیو حجم زیادی می گیرد. به همین دلیل امروز به جای اینکه به مردم حجم بفروشیم، اتصال اینترت را تسریع کردیم تا مردم برای نیازمندی‌های خود، سرعت مورد نیازشان را خریداری کنند.

او با بیان اینکه سرعت در شبکه‌های ملی اطلاعات محدویت ندارد گفت: در این راستا محدودیتی که همواره برای سرعت وجود داشت را برداشتیم. همچنین با افزایش «مراکز تبادل داده» به هفت عدد، این کار انجام گرفته است.  

وی همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس سیستمی که اکنون وجود دارد، هر کس از محتوای داخل استفاده کند، ۵۰ درصد اینترنت بین‌الملل را می‌پردازد زیرا ما بر اساس محاسبه‌ای که انجام داده‌ایم، متوجه شدیم پولی که برای این اتصال باید داده شود همین ۵۰ درصد است.

گلایه شرکت‌های نوپای الکترونیکی از قوه قضاییه

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در بستر شبکه ملی اطلاعات گفت: چهار سال پیش تصور نمی‌کردیم کسب و کارهای اینرنتی به این گونه پیشرفت کندن در شرایطی که در سال ۹۴، ۸۰ استارت‌اپ و در سال ۹۵ تعداد ۲۲۰ استارت‌اپ در الکامپ بودند، امسال شاهدیم در سالن الکامپ استار، ۴۵۰  گروه جوان با ایده‌های بسیار خوب، شرکت‌های خود را راه‌اندازی کردند.

او با بیان اینکه فضای فناوری اطلاعات اکنون در دست جوانان و فارغ‌التحصیلان است اظهار کرد: سرمایه این شرکت‌ها اعتماد مردم و خدمات لحظه‌ای به آنهاست و ما از معاون قوه قضاییه که در این مراسم حضور دارد، می‌خواهیم گلایه شرکت‌ها را به این قوه منتقل کند زیرا زمانی که این کسب و کارها  و شرکت‌های فین تک ناگهان فیلتر می‌شود، اعتماد مردم به آنها سلب شده و کل سرمایه آنها نابود می شود.

وی با بیان اینکه اکنون زیرساخت‌های لازم انجام شده است گفت: در حال حاضر بخش خصوصی و جوانان به این حوزه روی آورده‌اند و از این جا به بعد نوبت حاکمیت، دولت، شورای عالی فضای مجازی، مجلس و قوه قضاییه است. ما باید کسب‌ و کارهای الکترونیک را به رسمیت بشناسیم و قوانین و مصوبات را بر اساس فعالیت‌ آنها ایجاد کنیم. نمی توان رفتاری که با کسب و کارهای سنتی داشتیم را برای پلت‌فورم‌ها نیز اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه باید به فضای کسب و کارهای الکترونیکی عنایت ویژه داشته و به آنها اعتماد کنیم افزود: سال گذشته صد هزار شغل در حوزه آی سی تی از طریق کسب‌ و کارها و در بستر شبکه ملی اطلاعات ایجاد کردیم و بنا داریم امسال این عدد را به ۱۳۰ هزار برسانیم مشروط بر اینکه همه  تحقق این کار کمک کنند.

وی با تاکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: ما دیگر از نظر زیرساخت نگرانی نداریم، تنها مشکلات کوچکی در بخش دسترسی و شبکه اتصال وجود دارد که امیدواریم با برنامه ریزی شرکت‌مخابرات و بعضی از FCP ها حل شود.

 راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بر زمین مانده بود

وزیر ارتباطات با اشاره به شبکه ملی اطلاعات به عنوان اولویت اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چهار سال پیش که به وزارت ارتباطات آمدیم، متوجه شدم عقب هستیم و تصمیم گرفتیم در این حوزه توسعه پیدا کنیم. تصمیم دوم ما نیز درباره کار بر زمین مانده شبکه ملی اطلاعات بود که هم دربرنامه چهارم و پنجم توسعه وحکم رهبری در تشکل شورای عالی مجازی به آن تاکید شده بود، بنابر این تصمیم گرفتیم مهمترین پروژه وزارت خانه شبکه ملی اطلاعات باشد.

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم تا زمانی که شبکه ملی انتقال و ip کشور را توسعه ندهیم نمی‌توانیم به توسعه شبکه ملی اطلاعات بپردازیم به همین دلیل به توسعه این کار اقدام کردیم تا مردم و دستگاه‌ها بتوانند از محتوا و خدمات شبکه متناسب با نیازهای خود استفاده کنند.

او با تاکید بر پیشرفت‌های انجام شده در راستای افزایش زیرساخت‌ها گفت: آنچه از ابتدا در ایران برای شبکه انتقال انجام شده بود که حدود ۹۰۰ گیگابیت بود، از ابتدای دولت یازدهم افزایش ۱۱ برابری داشت. همچنین شبکه آی تی کشور که ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود امروز ۱۶ برابر شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین شبکه علمی کشور گفت: دانشگاه‌ها استقبال خوبی از شبکه ملی اطلاعات کشور کردند و اینکه خدمتی داشته باشیم که جوانان از آن استفاده کنند بسیار خوب است. همچنین شکبه سلامت کشور، ثبت احوال نیز از دیگر خدمات دستگاه‌هاست که از امروز برروی شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته و به بلوغ می رسد.

روند دولت الکترونیک مشابه با شبکه ملی اطلاعات

وی با اشاره به راه‌اندازی دولت الکترونیک اظهار کرد: ما قصد داریم همان روندی که برای شبکه ملی اطلاعات داشتیم را برای دولت الکترونیکی طی کنیم، بدین ترتیب با راه اندازی فاز اول آن در هفته آینده، فاز دوم و سوم آن نیز تا پایان دولت دوازدهم به پایان می رسد.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد در حال حاضر بین بخش خصوصی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دولت یک مثلث همکاری ایجاد شد و امیدواریم که این همکاری ادامه یابد تا بتوانیم به نیازهای مردم رسیدگی کنیم.

شبکه‌های اجتماعی بومی ضامن حریم خصوصی

وی اظهار کرد: برخی که منافعشان در شبکه‌های اجتماعی خارجی است تلاش می کنند این تفکر را ایجاد کنند که استفاده از شبکه‌ها بهتر است در حالی که اگر می‌خواهید حریم خصوصی و امنیت شما حفظ شود، باید از شبکه‌های بومی استفاده کنید. در حال حاضر پنج شبکه اجتماعی بومی فعال هستند و برخی حتی تا دو میلیون کاربر دارند.

او با اشاره به تامین زیرساخت‌ها توسط وزارت ارتباطات گفت: از ابتدای دولت بیش از ۱۰۰۰ شهر به نسل سوم تلفن متصل شده و شهرهای که به نسل چهار متصل هستند به بیش از ۷۵۰ رسیده ‌اند. همچنین تا کنون ۲۷هزار روستا به اینترنت متصل شده و ما بنا داریم حداکثر تا اویل سال آینده به همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار اینترنت بدهیم.

او با تاکید بر لزوم تولید محتوای داخلی در راستای شبکه ملی اظهار کرد: امروز زیرساخت‌های شبکه آماده است و در زمینه‌ای که کمبود داریم و دغدغه مقام معظم رهبری است، محتوای فاخر بومی است.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما این است که با ساخت اپلیکشین‌ها مختلف در داخل کشور، مردم همه نیازمندی‌های خود را از داخل دریافت کنند. ما شروع خوبی داشتیم و با توجه به مراجعه به شرکت‌های مختلف دریافتیم که  افزایش پنج برابری زیرساخت‌ها  مانند ۱۹ برابر شدن پهنای باند کشور بسیار عجیب است.

وی خاطر نشان کرد: ما تلاش کردیم برای کسانی که خدمت ارائه می دهند و تولید محتوا می‌کنند، شرایط را به گونه‌ای قرار دهیم که برایشان درآمده داشته و بتوانند به آن نگاه اقتصادی داشته باشند و اگر ساخت و کار را اقتصادی کنیم، این امر توسعه خواهد یافت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار