کد خبر: ۲۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
به مناسبت 14 تیر ماه نكوداشت روز قلم؛
خاتمی کارشناس ارشد ارتباطات و روابط عمومی شرکت حفاری شمال به مناسبت 14 تیر ماه نكوداشت روز قلم یادداشتی منتشر کرد.
به گزارش آرانیوز، (ن، والقلم و ما يسطرون)

سوگند به قلم و آنچه كه به وسيله قلم مي نويسند ؛ قلم زبان و بيان عقل و معرفت انسانهاست. قلم وسيله ي تجلي خدا در آفرينش است و ذات اقدس حق، برآن و آنچه كه مي نگارد، سوگند خورده است.
تفکر و تعقل در آفرینش الهی و ثبت و نوشتار این مهم از هر مرتبتي بالاتر است و چه سخني از اين برتر مي تواند اهميت و نقش سازنده ي (قلم) اين حكيم خموش را در مسير تكامل و تعالي زندگي بشر، يادآوري نمايد.
قلم، همواره زبان گوياي انديشه ها، تفكرات و ايده هاي نهفته در جان آدميان بوده است و چه سراهاي تاريكي كه با شمع فروزان قلم فروغ نيافتند و چه ره گم كردگاني كه با دستگيري قلمهاي منزه، به ره نيامدند.
بيگمان انسان آنچنان كه با نوشتار ميتواند منظور خويش را به ديگران تفهيم كند، با زبان نميتواند و نگارش از كارآمدترين شيوه هاي تعميق فرهنگ ناب ديني به شمار مي آيد. علم و دانش مديون قلم و قلم هايي است كه جوهر از خون دل، رنگين ساخته و از دل جوهر سياه خوش، سپيدي ها را به ارمغان آوردند راستي كدامين قلم است كه چنين حركتي را نزد ذات حق پيدا نموده است و بايد كدامين قلم را همان قلمي بدانيم كه سوگند خورده ي خداوند است.
آنچه كه بلا منازع قابل پذيرش هر عقل سليمي است، در اين نكته نهفته است وقتي ذات پرجلال ربوبي، پديده اي را در ساختار طبيعت به تكريم مي نشيند و از آن به نيكي ياد مي كند قطعا" در آن پديده خصايص، ويژگي ها و كاركردهاي مثبت و متعالي وجود دارد و ويژگي هاي متعالي آن مورد تاييد و تحسين قرار گرفته است. بر همين اساس بايد گفت قلمي مورد نظر حضرت حق بوده است، كه گام زن سطور رقعه ها و مكتوبات و صفحاتي باشد كه مقصدي جز سپيدي و فضيلت ندارند. قلمي، قلم مقدس و سوگند خورده ي حق مي باشد كه انديشه ها را بارورتر، قلوب را منزه و مهذب تر و راهها را از سنگلاخ كج اندشي ها هموار نمايد. آن قلم كه از آن شرنگ زهرآلود انحراف ساز و سياهي بخش طراوش نمايد نمي تواند مشمول اين تكريم ربويي قرار گيرد.
از اين رو، به جاست امروز را كه به عنوان "روز قلم" نامگذاری شده است ارج نهيم و درنكوداشت مقام دانش و دانشمندان بكوشيم.

 سید محمد خاتمی
کارشناس ارشد ارتباطات و روابط عمومی
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار