کد خبر: ۲۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
آمریکا حضور صدها تروریست در جنوب شرق آسیا را که در عراق و سوریه در کنار داعش می جنگیدند و اکنون در نزدیکی مرز کشورهای خود با نبردی متفاوت در جنوب فیلیپین بحران ایجاد کرده اند، زنگ خطری برای خود محسوب می کند.
به گزارش آرانیوز، تارنمای روزنامه 'فیل استار' روز دوشنبه نوشت: حملات اخیر ترویست های منتسب به گروه داعش در شهر 'مراوی' بیش از 300 کشته برجای گذاشته است و این ناکارآمدی نیروهای امنیتی محلی و گسترش گروه های تروریستی درمنطقه را در پی داشته است.
'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته به کنگره این کشور اعلام کرد که عملیات نظامی آمریکا برای کمک به نیروهای فیلیپین در مقابل تروریست ها سه سال پیش و قبل از دستیابی به نتیجه خاصی لغو شد. شمار کمی از نیروهای ویژه آمریکا با نقش 'توصیه و کمک ' در آنجا باقی ماندند و آمریکا با ارائه نظارت های هوایی به فیلیپین جهت بازپس گیری 'مراوی' کمک می کند.
'جانی ارنست' از 'آیوا' در کنگره گفت: نمی دانم داعش عملیات در آنجا را هدایت می کند، اما به یقین آنها در تلاش برای رساندن تروریست ها به این منطقه هستند. ما باید این شرایط را بررسی کنیم و نباید شرایط خارج از کنترل باشد.
بر اساس این گزارش، اطلاعات امنیت آمریکا و مقامات مقابله با تروریسم می دانند که داعش به طور آشکار از برخی گروه ها در فیلیپین حمایت کرده و اواسط سال گذشته از حامیان خود در جنوب شرق آسیا خواسته بود که اگر نمی توانند به سوریه برسند، به فیلیپین بروند.
'فیل استار' نوشت: حدود 40 تروریست خارجی، اغلب از مالزی و اندونزی در بین 500 تروریست حاضر در شهر 'مراوی' هستند. علاوه بر این گزارش ها نشان می دهد دستکم یک تروریست عربستان سعودی، یک چچنی و یک یمنی جز 200 نفری بودند که در چهار هفته گذشته در این درگیری ها به هلاکت رسیده اند.
مقامات آمریکایی در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا هیچ یک از حدود یکهزار نفر تروریست جنوب شرق آسیا که در سال های اخیر در عراق و سوریه حضور داشتند، اکنون در فیلیپین مشغول جنگ هستند.
به نوشته فیل استار، مقامات آمریکایی نگرانند فیلیپین همانند دهه 1990 به مرکزی برای حضور ترویست ها در منطقه تبدیل شود.
بخشی از آنچه واشنگتن 'هراس' خود می داند را شاید بتوان در سیاست های 'رودریگو دوترته' جستجو کرد که بعد از به قدرت رسیدن از اواسط سال گذشته تمایل بیشتری به پکن دارد و واشنگتن نیز به همین دلیل قصد دارد به بهانه فعالیت تروریست ها جای پای خود را در منطقه محکم کند.
دوترته تلاش دارد حضور نیروهای آمریکایی در فیلیپین را از بین برده و کمرنگ کند، اما کاخ سفید سعی می کند به بهانه های مختلف از جمله فعالیت تروریست ها پا جلو بگذارد تا جا پای خود را در فیلیپین بار دیگر مستحکم کند.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار