کد خبر: ۲۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:
پردیس- معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: آمارهای ارائه شده ۶ الی ۱۵ هزار نفری معتادین کارتن خواب کشور دقیق نیست.

به گزارش آرانیوز، محسن روشن پژوه، در حاشیه افتتاح مرکز بهبود و بازخوانی بانوان با اختلال مصرف مواد مخدر « مهر مادر» در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سازمان بهزیستی بالغ بر ۲۷۰۰ واحد ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب در مورد اعتیاد وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۱۱۰۰ مرکز از این تعداد، مراکز پذیرش سرپایی هستند و حدود ۱۲۰۰ مرکز، از مراکز اقامتی هستند و بیماران را بستری و درمان می کنند، واحدهای درمان دراز مدت « پی. سی»، واحدهای کاهش آسیب برای معتادین، مراکز سیار، سرپناه های شبانه و تیم های امداد رسان سیار نیز از دیگر واحدهای خدمات رسان به معتادین در کشور هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر از این ۲۷۰۰ مرکز خدمات دریافت کرده اند و از این تعداد ۱۰۰ مرکز زنانه هستند، البته مراکز سرپایی ما تفکیک جنسیتی ندارد، یعنی مردان و زنان هم زمان با هم مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ درصد از خدمات اعتیاد سازمان بهزیستی کل کشور زنانه تعریف شده است.

روشن پژوه با بیان این که الگوهای اختصاصی درمان کودکان و نوجوانان ۶ الی ۱۸ سال نیز در سازمان بهزیستی کشور تعریف شده است، گفت: مراکزی داریم که برای افرادی بهبودی پیدا کرده اند، سرپناه در نظر می گیرند، به جرات می توان گفت که سازمان بهزیستی دارای تمامی چرخه های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور است.

وی با بیان این که بهزیستی در پیشگیری از اعتیاد نیز اقدامات مفیدی انجام داده است، گفت: از دهه ۷۰ کار پیشگیری را شروع کردیم و اکنون بیش از ۵ هزار تیم اجتماع محور در محلات در مورد پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند کهدر سال گذشته اقدامات پیشگیری فراوانی در مهدهای کودک، محل کار و اقدامات ویژه کودکان انجام دادیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفری معتادین طبق آمار سال ۹۰ ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، گفت: از این تعداد نزدیک به ۹ درصد بانوان هستند، در سال ۹۴ و ۹۵، سازمان بهزیستی کشور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر پیمایش نحوه مصرف مواد مخدر در خانواده ها را انجام داده است.

وی افزود: آمار جدید تعداد معتادین به تفکیک سن، جنسیت و نوع اعتیاد را آماده انتشار داریم که به زودی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام خواهد شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد متفاوت برخی آمارهای منتشر شده در رابطه با معتادین کارتن خواب گفت: آمارهای متعددی از ۶ هزار الی ۱۵ هزار معتاد کارتن خواب ارائه شده است که چون روش دقیق نبوده و برگرفته از برآوردهای مراجعی است که به نوعی با این گروه ارتباط داشتند، نمی توان این ها را به عنوان عدد دقیق به حساب آورد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار