کد خبر: ۲۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
با وجود ظرفیت‌های متعددی که در جزیره خارگ وجود دارد، بیکاری جوانان به عنوان یکی از مشکلات اساسی در این جزیره محسوب می‌شود و باید برای رفع این مشکل تلاش شود.

به گزارش آرانیوز، جزیره خارگ در جنوب استان بوشهر و در وسط خلیج فارس نقش بسیار مهمی در صادرات نفت کشور دارد و بیش از ۹۵ درصد از نفت خام کشور از طریق این جزیره صادر می‌شود.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بودجه کشور از طریق فروش نفت محقق می‌شود، جزیره خارگ در کسب درآمد کشور نیز نقشی اساسی دارد و به‌عنوان قطب اقتصادی کشور به شمار می‌آید.

جزیره خارگ به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت کشور در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود و به تعداد روزهای جنگ بمباران شد ولی نیروهای صنعت نفت با همراهی مردم محلی هیچ‌گاه اجازه ندادند که صادرات نفت خام ایران به عنوان مهمترین راه درامد کشور قطع شود.

ظرفیت‌های متعددی در جزیره خارگ وجود دارد و با وجود که مردم این جزیره در کنار سختی‌ها و مشکلات جزیره ایستادگی کرده‌اند، مشکلات عدیده‌ای نیز هنوز در خارگ وجود دارد که تاکنون حل نشده است.

هر چند از اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های موجود در کشور یاد می‌شود ولی شرایط جزیره خارگ متفاوت است و بیکاری به هیچ وجه زیبنده جوانان این جزیره نیست.

جزیره خارگ جمعیت چندانی ندارد و با وجود اینهمه ظرفیت‌های مختلف برای اشتغال، وجود جوان بیکار برای یک شهر ۱۰ هزار نفری منطقی نیست.

علی‌رغم وعده‌هایی که از گذشته تاکنون برای رفع مشکل بیکاری در جزیره خارگ به مردم ارائه شده است، این مشکل نیز همچون بسیاری از مشکلات جزیره حل‌نشده باقی مانده است.

لزوم اشتغال بومی‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر خارگ به خبرنگار مهر گفت: اشتغال به عنوان یکی از مهمترین خواسته‌های مردم جزیره خارگ مطرح است و تلاش ویژه‌ای داریم تا شرایط برای اشتغال نیروهای بومی در این جزیره فراهم شود.

مهدی باقری تصریح کرد: جزیره خارگ ظرفیت‌های بسیار مهمی برای اشتغال دارد و مقرر شده است که اشتغال نیروهای بومی در اولویت همه سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های مستقر در جزیره باشد.

وی ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بیکاری مردم استفاده می‌کنیم و انتظار داریم مسئولان دستگاه‌های مختلف نیز در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

کاهش نرخ بیکاری در جزیره

محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تنها مراکز آموزش عالی در جزیره خارگ دانشگاه آزاد اسلامی است که سالانه فارغ التحصیلان جدید را آماده ورود به بازار کار می‌کند.

وی افزود: هم اکنون بیشترین افراد جویای کار در جزیره خارگ، افراد تحصیل کرده با شرایط مناسب بازار کار در حوزه‌های نفتی و مدیرت و دریانوردی در جزیره خارگ هستند و ایجاد ظرفیت اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

رضایی تصریح کرد: در زمینه اشتغال در جزیره خارگ اقدامات خوبی صورت گرفته است و عملکرد دولت و به طبع بخشداری ویژه خارگ در زمینه اشتغال با روند رو به رشدی بوده، ولی خوب هنوز به جایگاه در نظر گرفته شده برای رفع بیکاری در این جزیره مهم و حیاتی کشور نشده‌ایم.

بخشدار ویژه خارگ با اشاره به اینکه ایجاد شغل در جزیره خارگ در سال جاری با توجه به شعار سال یکی از مهمترین اهداف است، گفت: به دنبال کاهش نرخ بیکاری در جزیره خارگ هستیم.

وی تصریح کرد: تاکنون همکاری بسیار خوبی از سوی شرکت های نفتی و پتروشیمی مستقر در جزیره خارگ صورت گرفته است و نظر دولت این است که باید از تمامی ظرفیت‌های و پتانسیل‌های مختلف برای ایجاد اشتغال در خارگ بهره‌برداری کنیم.

لزوم توجه ویژه به خارگ

مسئولان همواره بر توجه ویژه به جزیره خارگ و رفع مشکلات این جزیره تاکید ویژه‌ای داشته‌اند و رفع مشکلات جزیره کلیدواژه گفتار مسئولان در سفر به خارگ بوده است.

در همین راستا استاندار بوشهر گفته بود: خارگ جزیره مقاومت و ایثار است و به عنوان نماد استقامت ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس شناخته می‌شود. خارگ مردمانی صبور و مجاهد دارد؛ خارگ هر روز دفاع مقدس، مقاومت و ایستادگی کرده است. 

مصطفی سالاری با بیان اینکه خارگ تاثیر بسیار بالایی در اقتصاد کشور دارد، اضافه کرد: جزیره خارگ به عنوان صادرکننده بخش عمده نفت ایران نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارد و باید توجه ویژه‌ای به این جزیره صورت گیرد.

استاندار بوشهر افزود: تاکنون تلاش‌های ویژه‌ای به منظور رفع مشکلات در جزیره خارگ صورت گرفته است و امیدواریم شاهد بهبود وضعیت زندگی مردم در این جزیره باشیم.

سهم ویژه برای اشتغال بومیان خارگ

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: استان بوشهر به عنوان قطب اقتصاد و انرژی کشور محسوب می‌شود ولی تاکنون به خوبی به نیازهای این استان توجه نشده است.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری اضافه کرد: صنعت نفت در مقابل تاسیسات و صنایعی که در هر نقطه‌ای ایجاد می‌کند، مسئولیت اجتماعی دارد که باید به این مسئولیت‌های اجتماعی به خوبی توجه کند و یکی از این مسئولیت‌ها، اشتغال جوانان بومی است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال مشکلی اساسی مردم در جزیره خارگ است، تصریح کرد: تلاش داریم سهمیه ویژه‌ای برای اشتغال بومیان در صنعت نفت ایجاد شود.

 این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه زیبنده جزیره خارگ نیست که با وجود این همه ظرفیت صنعتی فرد بیکار وجود داشته باشد، تصریح کرد: صبوری مردم جزیره خارگ زبان‌زد خاص و عام است و موضوعات و مشکلات جزیره خارگ به صورت ویژه در دستور کار اینجانب است.

خدری بیکاری جوانان را یک چالش بسیار مهم و اساسی در استان بوشهر دانست و ادامه داد: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، دریا، نیروگاه اتمی، گمرک و . . . از ظرفیت‌های بسیار مهم برای اشتغال جوانان استان بوشهر هستند.

مسئولان تاکنون وعده‌های متعددی برای رفع مشکل اشتغال در جزیره خارگ داده‌اند ولی هنوز هم بومیان این جزیره از بیکاری می‌نالند و امیدواریم شاهد تحقق این وعده‌ها باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار