کد خبر: ۲۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
«برای مسایل کلان کشور نیاز به اجماع ملی داریم» تاکید رییس جمهوری در همایش تجلیل از فعالان ستادهای انتخاباتی خود در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود.
به گزارش آرانیوز،سخنان رییس جمهوری منتخب مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور درباره اداره امور کشور در پسا انتخابات و ضرورت اتحاد و همبستگی برای شکوفایی ایران، در میان روزنامه های امروز چهارم خرداد ماه بازتاب گسترده ای داشت.
دلایل کناره گیری رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب از سمت خود و همچنین سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در هشتمین نشست امنیت بین المللی در روسیه نیز دیگر رویداد مورد توجه مطبوعات بود.

**جذب همگانی در جهت توسعه ملی
همایش تجلیل از فعالان ستادهای انتخاباتی «حسن روحانی» رییس جمهوری، دیروز سوم خردادماه با حضور جمعی از مقام های کشوری و لشکری و همچنین تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.
در این مراسم، رییس جمهوری ضمن تقدیر و تشکر از فعالان ستادهای انتخاباتی، بر وحدت ملی تاکید و اداره امور کشور را مطابق با رای اکثریت عنوان کرد.
روزنامه «آرمان» با عنوان نخست «حالا همه را جذب کنیم» به سراغ سخنان روحانی در جشن سپاس از ستادهای انتخاباتی سراسر کشور رفت و نوشت: دیروز تالار وزارت کشور بنفش بود؛ دیروز کسانی دعوت شده بودند که برای خلق حماسه 29 اردیبهشت در ستادهای حسن روحانی مشغول فعالیت بودند و هدفشان جز آگاهی‌بخشی به جامعه در راستای نیاز به تداوم اعتدال نبود. دیروز روحانی مانند همیشه محکم و شفاف سخن گفت و عزم او برای تحقق اهداف و خواست ملت در کلماتی که بیان می‌کرد نمایان بود.
به گزارش آرمان، روحانی در بخشی از سخنان خود، با بیان اینکه من با تجربه 48 ساله‌ام در قبل و بعد از انقلاب می‌گویم که راهی جز وحدت نداریم، اظهار کرد: چه تفاوتی میان عرب، لر، ترک، کرد و ترکمن وجود دارد؟ مگر در حقوق شهروندی می‌توان تفاوت قائل شد؟ مطمئن باشید مبنای دولت دوازدهم شایسته‌سالاری است، نه قومیت و نه جنسیت.
روحانی، در این دیدار از آخرین تلاش‌ها برای رای گرفتن از همه در شب انتخابات گفت؛ موضوعی که در روزنامه «همدلی» بازتاب داشت. به گزارش همدلی، منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه ما مسئولیت سنگینی در برابر تک‌تک آرا داریم، اظهار کرد: ما در برابر 41 میلیون رایی که به صندوق‌ها ریخته شد و آن 4 میلیونی که نشد از آنها رای گرفت مسئول هستیم.
«ای کاش می‌شد این شورای عزیز نگهبان ما که در ساعت ده و نیم شب پیشنهاد هیات اجرایی را قبول می‌کرد، همان زمانی که هیات اجرایی در صبح پیشنهاد کرد که برای تسریع در کار فقط کد ملی افراد نوشته شود موافقت می‌کرد و دیگر از ده و نیم صبح تا ده و نیم شب طول نمی‌کشید. همچنین هیات اجرایی پیشنهاد کرد در حوزه‌هایی که صف‌ها طولانی است صندوق سیار ببریم، اما شورای نگهبان با این امر دیر موافقت کرد و 4میلیون نفر پای صندوق ماندند.»
در این همایش، رییس جمهوری نسبت به تفکرات تندروانه مبنی بر مرزبندی انقلابی و غیرانقلابی انتقاد کرد. موضوعی که روزنامه «ابتکار» در بازتاب آن، زیر عنوان «همه باید به قطار انقلاب برگردند» به بیان وی نوشت: اول انقلاب همه در قطار انقلاب بودیم و همه باهم و کنار هم بودیم، یک عده‌ای، عده‌ای را نادرست از قطار پیاده کردند که باید همه به قطار انقلاب برگردند. ایران ما باید پیشرفته‌تر شود، ما در دنیای رقابت هستیم، آنها نایستادند تا ما بایستیم، نمی‌توانیم بایستیم و حرکت نکنیم؛ همه دنیا حرکت می ‌ند؛ مگر ما تنها هستیم، غرب و شرق در حال حرکت است، مگر می‌توانیم حرکت نکنیم.
همچنین رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود، اعلام کرد که «کشور طبق رأی اکثریت مدیریت خواهد شد.». در همین راستا، روزنامه «ایران» به نقل از رییس جمهوری نوشت: البته یک نکته مهم وجود دارد؛ طبق آنچه بر اساس نتیجه آرای ریخته شده در ‏صندوق‌ها به ما می‌گوید، نحوه اداره کشور و مدیریت کشور، بنا به خواست مردم بر عهده و وظیفه اکثریت ‏است. اقلیت حقوق شهروندی‌اش را دارد، اما مردم گفتند این گروه باید مدیریت جامعه را برعهده بگیرد.‏
«امیدواریم روزی کلمه «مرگ»از همه شعارها جمع شود» هم تاکید رییس جمهوری بود که روزنامه آفتاب در بازتاب آن به نقل از وی نوشت: ما دلمان می‌خواهد برای همه شعار زنده باد باشد.

**بازگشت «شیخ نور» به سیاست
همزمان با رقابت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، خبر استعفای حجت‌الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» از ریاست بر دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب رسانه ای شد، خبری که وی دیروز سوم خردادماه در گفت و گویی با خبرگزاری «شفقنا» آن را تأیید کرد و دلیل آن را این گونه بیان کرد: استعفا دادم تا با دست باز‌تر حرکت کنم. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «اعتماد» زیر عنوان «رازگشایی از استعفای شیخ» به سراغ این کناره گیری و علت های آن رفت و نوشت: درست دو روز پیش از انتخابات بود که شایعه عزل او از ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری پیچید اما خودش در توضیحی کوتاه عنوان کرده بود که استعفایی از چندین ماه پیش از این سمت ارایه داده بوده است. حالا او در روزهایی که حسن روحانی با رای بالای مردم در جایگاه ریاست‌جمهوری تثبیت شده است در کنار همه توصیه‌هایی که برای دولت جدید دارد از علت کناره‌گیری‌اش از سمتی که سال‌ها داشته است، می‌گوید. دلیلی که ویژگی اصلی سیاست ورزی او بوده است.
به گزارش اعتماد، ناطق‌نوری می‌گوید کنار رفته است چرا که نمی‌توانسته در برابر حوادث سیاسی بی‌تفاوت باشد و مسوولیتی که او داشته نیاز به بی‌طرفی داشته است. او صراحتا گفته است که: «بنده شخصا خواه‌ناخواه وجهه سیاسی دارم و نمی‌توانم در برابر وقایع و حوادث سیاسی کشور، چه به لحاظ تکلیف شرعی و چه از نظر وظیفه ملی و انقلابی، بی‌تفاوت باشم. از طرف دیگر به هر حال این یک واقعیت است که تعارض حقیقی بین فعالیت سیاسی افراد در موقعیت‌های انتسابی به رهبری و حفظ جایگاه دفتر ایشان وجود دارد که علی‌القاعده باید مبرای از گرایشات متداول سیاسی باشد.»
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «ناطق اخلاق» به واکاوی چهاردهه کارنامه اجرایی و مدیریتی ناطق نوری پرداخت. به گزارش قانون، نخستین تصویر به یادماندنی از وی را باید تصویر مردی تنومند دانست که به هنگام سخنرانی امام(س)در روزدوازدهم فروردین کنار آقای مفتح درجایگاه ایستاده بود.همان مردی که جمعیت پرشماری را که به چهره سخنران خیره شده بودند هدایت می کرد.
قانون در ادامه این گزارش، ضمن اشاره به سمت های سیاسی مختلف و نقش حساس ناطق نوری در عرصه های انتخابات افزود: شاید پس از فوت ناگوار آیت ا... بسیاری با چشم های نگران چشم به راه آینده دوخته بودند اما حال و بعد از گذشت حدود 5 ماه نقش ناطق نوری را شاید بتوان بهتر در انتخابات 96 درک کرد.
موضوع استعفای ناطق نوری که در ایام انتخابات و زیر آوار خبرهای مربوط به نامزدها گم شد شاید بتواند بهتر نشان از نقش حساس وی داشته باشد.
در سرمقاله روزنامه «تجارت» با عنوان «از ناطق بیاموزیم مسوولیت پذیر باشیم» می خوانیم: حجت الاسلام ناطق نوری در طول حیات سیاسی خود نشان داده است که سلوک سیاسی او همواره با نوعی منش پهلوانی و حریت آمیخته و همراه بوده است و در بزنگاه های تصمیم گیری توانسته است تصمیمات مهمی بگیرد ولو این که این تصمیمات چندان به سود او نبوده باشد و این شاید نشات گرفته از همان روحیه پهلوانی و ورزشکاری او باشد که می خواهد در عرصه سیاست هم با مرام پهلوانی به پیش برود.
به نوشته تجارت، ناطق نوری همچنین با تصمیم اخیر خود نشان داده است که می خواهد نسبت به تحولات جامعه نقش و مشارکت موثرتر و در عین حال مستقل از جایگاه اجرایی داشته باشد و بتواند آنگونه که می خواهد و مصلحت نظام و انقلاب اقتضا می کند سخن بگوید و اظهار نظر کند.

**ایران، پیشرو در ایجاد زمینه های مقابله مشترک با پدیده تروریسم
هشتمین نشست بین المللی امنیت جهانی با حضور هیات های عالی از 100 کشور با محور امنیت اطلاعاتی و سایبری، بررسی تهدیدها و چالش های منطقه ای و جهانی از دیروز سوم خردادماه در شهر «زاویدووا» روسیه آغاز به کار کرد. در این نشست، «علی شمخانی » دبیر شورای امنیت ملی کشورمان، به عنوان سرپرست هیات ایرانی در این نشست امنیتی حضور یافت و به تبیین شرایط امنیتی و تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه، راهبردها و تجربیات ایران برای ایجاد زمینه های مقابله مشترک با پدیده تروریسم پرداخت.
«داعش در راس تهدیدات امنیتی جهان» عنوان گزارش روزنامه ابتکار از سخنان شمخانی بود. بنابراین گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سخنرانی روز گذشته خود، تهدید تروریسم را همچنان در راس تهدیدات امنیتی جامعه جهانی عنوان کرد و گفت: اگر چه قدرتمندترین گروه تروریستی یعنی داعش در طی دو سال اخیر روند رو به اضمحلالی داشته و اکثر مناطق تحت تصرف خود در عراق و بسیاری از مناطق تحت کنترل در سوریه را از دست داده است، اما این به مفهوم کاهش تهدید تروریستی در جهان نیست.
روزنامه «فرهیختگان» هم تاکید شمخانی بر این موضوع که «تروریست ها بدون حمایت خارجی باقی نمی مانند» عنوان قرار داد. به گزارش این روزنامه، نماینده مقام معظم رهبری در این مورد تاکید کرد: «سازمان تروریستی نیاز به منابع تغذیه مالی، تجهیزاتی و تسلیحاتی، ارتباطاتی و تبلیغاتی و مسیر امن تردد و جذب نیرو دارد و متاسفانه برخی از دولت ها به صورت مستقیم یا از طریق سازمان های پوششی، تیاز گروه های تروریستی را تامین می کنند.»
شمخانی، در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که «جهان با ضعف سازمان ملل نا امن شده است.» به گزارش روزنامه «کاروکارگر»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به همتایان خود وشرکت کنندگان در نشست امنیتی گفت: نتایج تجاوز آمریکا و برخی همپیمانانش به افغانستان، عراق، لیبی و اخیراً هم به یمن و سوریه، در معرض قضاوت شما مسئولان عالی امنیتی است. آیا اگر سازمان ملل برای حل بحران های منطقه، ضعیف ظاهر نمی شد و برخورد درست و قاطعی با این مداخله های غیرقانونی نظامی انجام می شد، جهان کنونی در این حد از ناامنی بود و آیا وقت آن نرسیده که به این سیاست های شکست خورده و خطرناک پایان داده شود؟
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار