کد خبر: ۲۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
ابتکار در بازدید از فاز ۲ طرح آماک:
معاون ریییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از فاز دوم طرح آماک گفت: طرح آماک مصداق یک کار اصولی، درست و علمی است که به جمع آوری 7500تن آلاینده های هیدروکربوری از محیط منجر گردیده است.
به گزارش آرانیوز، معصومه ابتکار با قدردانی از تلاش شبانه روزی کارشناسان مناطق نفتخیزجنوب تاکید کرد: تکمیل و راه اندازی فاز دوم طرح آماک یک کار اصولی در راستای سازگاری فعالیت های نفت با محیط زیست و عمل به مسئولیت های اجتماعی بود، که جای تقدیر و تبریک دارد .

ابتکار با اشاره به حضور رییس جمهور و عدم راه اندازی این طرح در مرحله 99 درصد یادآور شد: قرار گرفتن این فاز در مدار عملیات به فاصله کمی از سفر ریاست  جمهور، نشان داد که دولت در پی افتتاحیه های صوری نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، طرح آماک را حاصل ایده و اندیشه ایرانی و  یک تجربه کم نظیر برای ارائه به صنعت نفت جهان برشمرد و یادآور شد: آماک به معنای واقعی یک طرح برد-برد-برد محسوب می شود که هم به لحاظ کاهش گازهای گلخانه ای، هم از رهگذر کاهش آلاینده های زیست محیطی و هم از حیث صرفه جویی در هزینه ها منافع مضاعف دارد .

ابتکار با اشاره به عملی شدن وعده متخصصان مناطق نفتخیزجنوب به مردم و رییس جمهور مبنی بر راه اندازی زودهنگام این طرح افزود: جای خوشوقتی است که در دولت یازدهم که دولت محیط زیست است، این پروژه موفق به سرانجام رسید و وزارت نفت نشان داد در کنار فعالیت های متنوع بالادستی و پایین دستی به ملاحظات زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی خود توجه و اهتمام دارد .

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای تطبیق کامل فعالیت های صنعتی با ملاحظات زیست محیطی راهی طولانی در پیش است خواهان ادامه این روند و اجرای طرح های زیست محیطی مشابه طرح آماک شد.

در این بازدید که با هدف کسب اطلاع از تاثیرات زیست محیطی راه اندازی فاز دوم طرح آماک انجام شد مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی این فاز گفت: فاز دوم طرح آماک از حیث فرآیند شامل عملیات فشارافزایی، نمزدایی و انتقال گاز اسیدی حاصل از شیرین سازی گازهای هیدروکربوری در دنیا کم نظیر بلکه بی نظیر است. مشابه این طرح در هیچ یک از کشورهای جهان اجرا نشده و جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار این تجربه را به صنعت نفت جهان عرضه نموده است .

عبدالرضا دبیری همچنین از بکارگیری دقیق ترین استانداردهای ایمنی در اجرای این طرح خبر داد و افزود: تمام بخش های طرح آماک به سبب سر و کار داشتن با گاز سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن و آب، نیازمند اعمال دقیق ترین پروتکل های ایمنی است اما در قسمت پالایشگاه شیرین سازی بویژه در فاز دوم تمام تجهیزات، ماشین آلات، مخازن و لوله ها با آلیاژ های تخصصی ضدخوردگی و ادوات حفاظتی ویژه  تولید و به صورت شبانه روزی مراقبت می شوند.

وی یادآور شد: کارکنان بخش شیرین سازی آماک از نیروهای متخصص، مجرب و برخوردار از آموزش های خاص اند؛ با این وجود برای رفت و آمد در بخش هایی از تاسیسات، از تجهیزات پیشرفته ایمنی و تنفسی نیز استفاده می کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار