کد خبر: ۲۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان:
آبادان–معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان از شناسنامه دار شدن وسائل نقلیه ای که کار توزیع آب شیرین در سطح محلات و مناطق این شهر را به انجام می رسانند، خبر داد.
به گزارش آرانیوز،شهرام ترحمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته سلامت در محل سرسرای دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد، با بیان اینکه این کار در راستای ساماندهی این دسته از توزیع کنندگان آب شیرین و نظارت دقیق بر کارکردشان به انجام رسیده است، اظهار کرد: در بحث سلامت محیطی آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد، آن است که با توجه به کیفیت پائین آب آبادان که البته بیماری زا نیست، وسائل نقلیه زیادی اقدام به توزیع آب شیرین در سطح مناطق و محلات مختلف شهری می کنند که ساماندهی و شناسنامه دار کردن آنها در واقع تضمینی برای سلامت آب شرب قابل توزیع توسط آنها است.

وی افزود: در بخش بهداشت تلاش های زیادی برای ارتقاء و بهبود ساختارها به انجام رساندیم که از جمله آن می توان به توسعه فضاهای فیزیکی، تکمیل و بهبود تجهیزات و نیروی انسانی به عنوان دستور کار این معاونت اشاره کرد.

ترحمی بیان کرد: پارسال در بحث نیروی انسانی توانستیم ۲۳۶ نفر را یعنی معادل ۵۰ درصد از نیروهای موجود در راستای اجرای طرح تحول سلامت را به مجموعه نیروهایمان اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه امسال پرداختن به موضوع سلامت روان مورد تاکید قرار دارد، تصریح کرد: در تمامی مراکز سلامت شهریمان روانشناس داریم و افراد هر گونه سوالی که در مورد مسائل مربوطه به سلامت روان دارند (نه الزاما مشکل)، می توانند به این مراکز مراجعه و از خدمات روانشناسان استفاده کنند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان در زمینه تکمیل و بهبود تجهیزات گفت: بر اساس توانمان، تجهیزات مورد نیاز ۱۸۷ واحد ارائه خدمات تحت پوشش را در میانشان توزیع کردیم، البته این بدان معنا نیست که به طور صد در صد مراکزمان تکمیل شده اند بلکه باید امسال تجهیزات دیگری نیز به آنها اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ دستگاه رایانه در حال اضافه شدن به تجهیزات موجود است، افزود: با این کار تمامی مراکز و حتی خانه های بهداشت ما به سامانه یکپارچه خدمات بهداشتی و درمانی وزارت خانه مجهز و اتصال می یابند، پیشتر این ساختار در شهر آبادان نبود اما در زمان حاضر برای تمامی مراکزمان دکل نصب کرده ایم.

ترحمی همچنین با اشاره به تکمیل کار تجهیز تمامی مراکز بهداشت روستایی در شادگان به سامانه یاد شده، اظهار کرد: کار تجهیز کامل مراکز بهداشتی روستایی در آبادان و خرمشهر نیز رو به اتمام است و طبق برنامه اعلام شده از سوی پیمانکار آخر خردادماه مراکز این دو شهر نیز به سامانه یکپارچه خدمات بهداشتی درمانی مجهز می شوند، با این اقدام تمامی واحدهایمان به طور همزمان آنلاین هستند و در هر کجا اتفاقی بیفتد به راحتی مطلع می شویم.

وی از توسعه فضاهای فیزیکی به عنوان دیگر برنامه های معاونت بهداشت دانشکده نام برد و تصریح کرد: پیشتر تمامی ۱۸۷ واحد ارائه دهنده خدمات ما دچار فرسودگی و خرابی بودند که خوشبختانه پس از سال ها تعمیرات آنها از سال گذشته آغاز شد، در زمان حاضر نیز کار تعمیر ۹۲ باب از این مراکز در دست انجام است که نیمه خرداد ماه به اتمام می رسند، البته برخی از این مراکز همچون سیهان، خضر، طره بخاخ و غیره را تحویل گرفته ایم، این اقدامات در راستای تکریم ارباب رجوع به انجام رسیده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۳۰ مرکز بهداشت شهری، ۱۷ مرکز بهداشت روستایی و ۱۷ پایگاه بهداشتی در آبادان گفت: تا پایان امسال و پس از اتمام کار تعمیرات همه آنها تحویل می شوند که از جمله آنها می توان به مراکز امام حسن، رازی و سلمان فارسی آبادان مرکز روستایی خضر اشاره کرد.

به گفته ترحمی تجهیزات پرتابلی در اختیار تیم های بازرسی این معاونت قرار گرفته که سبب ارتقاء کیفیت نمونه برداری ها در محل شده است.

وی از تحویل کار توزیع کارت تندرستی به بخش خصوصی خبر داد و افزود: گیرندگان این خدمات می توانند کارت های تندرستی خود را از طریق دفاتر پیشخوان دریافت کنند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: سال گذشته در بخش کنترل بیماری ها از جمله اچ. آی. وی و مقاربتی، نخستین مرکز کنترل بیماری های رفتاری زنان در حوزه دانشکده افتتاح و مشغول به کار شد.

وی همچنین از راه اندازی پایگاه سلامت زندانیان به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته نام برد و تصریح کرد: با توجه به تجمیع زندانیان در زندان، خدمات آموزشی و انجام تست هایی همچون اچ.آی.وی و بیماری های مقاربتی در این پایگاه انجام می شود و در واقع زندانیان تریبونی برای رساندن پیام ما به جمعیت سخت در دسترس هستند.

افتتاح ساختمان زنجیره سرما

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان از افتتاح ساختمان زنجیره سرمای دانشکده در سال گذشته خبر داد و گفت: در زمان حاضر خودرو مربوطه که ماشین یخچال داریست وارد آبادان شده، که با بهره گیری از این سامانه، راه انتقال واکسن به دانشگاه اهواز کوتاهتر می شود، در زمان حاضر تمامی مراکز شهری و روستایی ما مجهز به سیستم آلارم زنجیره سرما هستند و در صورت کاهش یا افزایش دمای واکسن به طور سریع رئیس مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی از این موضوع مطلع می شوند و تمامی آزمایش های مربوط به اچ. آی. وی از سال گذشته در آبادان انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه بهبود و ارتقاء سلامت دهان و دندان گفت: سال ۹۳ مجموعا سه یونیت در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان ( ۲ یونیت در آبادان و یکی در خرمشهر) داشتیم که ۹۳ درصد از خدمات ارائه شده توسط آنها کشیدن دندان بود، در زمان حاضر تنها ۳۰ درصد از خدمات ما کشیدن دندان است و خدمات پیشگیری جایگزین آن شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر۱۱ یونیت دندانپزشکی فعال در سطح منطقه وجود دارد از تحویل ۱۰ یونیت سیار از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: مجوز دریافت ۱۸ یونیت ثابت دیگر را نیز دریافت کرده ایم، این یونیت ها قرار است تا در دو مرکز تجمیعی امام خمینی آبادان و بهبهانی های خرمشهر که قرار است احداث شوند، به کار برده شوند ضمن آن که سه دستگاه از این یونیت ها برای شادگان در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همکاری بسیار خوب آموزش و پرورش آبادان با این معاونت اظهار کرد: از سوی آموزش و پرورش آبادان سه فضا در مدارس جهت تجهیز توسط یونیت در اختیار ما قرار داده شده است، به طور مجموع تا پایان امسال ۳۰ یونیت به ۱۱ یونیت موجود فعلی اضافه می شود که خدمات دهان و دندان را با تعرفه دولتی در اختیار مردم قرار می دهند.

بهره مندی ۷۵۰۷ نفر از خدمات و معاینات دندانپزشکی

وی تصریح کرد: در بخش خدمات ترمیمی در سال ۹۳ ، ۵۳ مورد خدمت ارائه شد که در سال ۹۵ این رقم به ۵ هزار و ۳۰۷ مورد رسید، در بخش معاینات دندانپزشکی نیز از دو هزار و ۲۰۰ مورد در سال ۹۳ به ۱۶ هزار و ۶۵۰ معاینه دندانپزشکی در سال ۹۵ رسیدیم.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فیشورسیلنت از جمله خدماتی است که در طولانی مدت سلامت دندان های فرزندان ما را تضمین می کند، گفت: از ۱۳ مورد خدمات فیشورسیلنت در سال ۹۳، این رقم در سال گذشته به ۶ هزار و ۲۱۴ مورد رسید.

وی افزود: اگر بخواهیم سوای از شعارها به دنبال تحولات بگردیم، مباحث اشاره شده مواردی عینی ست که خوشبختانه اتفاق افتاده است.

ترحمی با بیان اینکه در زمان حاضر با دو نوبت وارنیش فلوراید انجام شده در سطح مدارس، ۹۵ درصد از دانش آموزان ما این خدمات را دریافت کرده اند، اظهار کرد: با انجام این اقدام میزان پوسیدگی دندان در میان فرزندانمان کمتر می شود که اثرات آن را در آینده می توان دید.

وی با اشاره به اینکه حاصل برخی اقدامات انجام شده، ارتقاء برخی شاخص ها در کوتاه مدت است، تصریح کرد: به طور مثال موضوع «مرگ مادر باردار» به طور چشمگیری در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان (شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان) کاهش یافته به طوری که در سال ۹۴، ۸ مورد مرگ مادر و پارسال ۴ مورد داشتیم که برای بهبود این شاخص تلاش های فراوانی انجام شده است


نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار