کد خبر: ۲۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
مدرس بین المللی ورزش و تغذیه:
مدرس بین المللی ورزش و تغذیه گفت: طب ایرانی ضربان علم ورزش را در دست می‌گیرد.
به گزارش آرانیوز، مهدی قنواتی امروز در رابطه با ابداع روش نوین خود در علوم ورزشی، اظهار کرد: مزاج شناسی ورزشی یاSPORT TEMPERMENTOLOGY  ماهیتش برگرفته از طب کهن ایرانی است که در راستای بهبود عملکرد ورزشی و ترویج سلامت عمومی، طی هفت سال پژوهش و تحقیق با علوم فیزیولوژی ورزشی و پزشکی مدرن همراه شده و نتایج در قالب کتاب جامعی گردآوری گشته است.
 مدرس بین المللی ورزش و تغذیه در ادامه تعریف خود از این شاخه جدید در علم ورزش تصریح کرد: در مزاج شناسی ورزشی به بررسی اندام های مختلف بدن به صورت جزء به جزء  و در سه بعد آناتومی، فیزیولوژی و سایکولوژی(روانشناسی) پرداخته و به وسیله آن نقاط قوت و ضعف بدن افراد و  ورزشکاران به منظور توسعه قدرت و رفع علل ضعف‌های موجود شناسایی می شوند.
قنواتی در اشاره به ضرورت انجام تحقیقات خود در ادغام مباحث طب ایرانی_اسلامی و علوم ورزشی عنوان کرد: با توجه به اینکه سالیان متمادی به فعالیت حرفه ای در ورزش می پرداختم اما با وجود برنامه های تمرینی و تغذیه تحت نظر مربیان زبده گاهاً دچار ضعف در حین مسابقات و در اصطلاح تمرین زدگی می‌شدم و در نهایت در زمان اوج آمادگی بدنی، 5 بار ابتلاء به سرماخوردگی در یک سال مرا بر آن داشت که به علوم حاضر اکتفا نکرده و به تحقیقات بیشتری بپردازم.
وی در ادامه افزود: آسیب ها و بیماری‌های پیاپی به تدریج موجب فاصله گرفتن افراد و ورزشکاران از دنیای ورزش می‌شود، لذا با آشنایی اولیه با طب ایرانی و اطلاع یافتن از منابع انرژی بدن و مطابقت حالات و نشانه‌های ذکر شده در منابع این طب با آنچه که در بدن خود مشاهده می‌کردم و البته اثربخشی دستوراتش در بهبودم، موجب شد به نحو دقیق تر و هدفمندتر تحقیقاتم را در این حوزه دنبال کنم.
این محقق ایرانی اسلامی اعلام کرد: آنچه که در علوم تربیت بدنی  به منظور افزایش بهره وری از فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی از اصول به شمار می‌آیند، سه ضلع مثلث را با عنوان «فعالیت، تغذیه و استراحت» تشکیل می‌دهند که با استناد به نتایج مطالعات انجام شده ضلع دیگری را با عنوان «ورزش مزاجی» به آن اضافه و در واقع با فاکتور مؤثر دیگری که ماحصل تحقیقات انجام شده بود آن را تکمیل کردم.
قنواتی ضمن اشاره به دربرگیری وسیع مخاطبان این طرح اذعان داشت: هر فردی در رابطه با هدف خود از فعالیت بدنی همانند تناسب اندام و زیبایی، سلامتی، بهبود عملکرد اندام‌های داخلی و قهرمانی می‌تواند از علم طراحی تمرینی که بر اساس شناخت  فیزیولوژی بدن وی و متناسب با شرایط خودش که تمام موارد و حالات ظاهری، درونی و رفتاری را شامل می‌شود بهره مند شود.
وی در ادامه تأکید کرد: این نوع از طراحی تمرین به ویژه مناسب افرادی است که در سطوح ورزش قهرمانی فعالیت دارند و همینطور برای ورزشکارانی که سکوی قهرمانی را در ذهن داشته اما نمی‌خواهند با استفاده از مکمل‌ها به دوره‌های کوتاه مدت قهرمانی بسنده کرده و متحمل آثار سوء آن در بلند مدت شوند، بسیار مؤثر واقع می‌شود.
این پژوهشگر علوم ورزشی خاطر نشان کرد: تغذیه در این روش بر پایه شعار «آشتی با تغذیه سالم خانگی و ترک تمام مکمل های غذایی» استوار است، لذا تأمین هر 6 ماده غذایی مورد نیاز بدن تنها و تنها از راه‌های طبیعی صورت می‌گیرد.
قنواتی افزود: به یقین اشاعه شعار یاد شده موجب ایجاد توسعه پایدار در سرمایه گذاری در بخش قهرمانی، تضمین سلامت ورزشکار، افزایش دوره فعالیت در رده‌های قهرمانی،  و در بخش همگانی سلامت عمومی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها را در برداشته و به تبع آن مانع خروج مبالغ هنگفت ارز از کشور برای تامین داروها برای درمان خواهد شد.
محقق و مدرس خوزستانی در پایان با اشاره به نوپا بودن این رویکرد علمی در حوزه ورزش و سلامت بیان داشت: به منظور گسترش و آگاهی رسانی به مردم، ورزشکاران و علاقه مندان به تندرستی و برخورداری از زندگی سالم، آمادگی خود را برای دفاع علمی از نتایج مطالعات و پژوهش هایم در تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سراسر جهان اعلام می دارم.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار