کد خبر: ۲۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
وزیر نفت در عسلویه خبر داد
وزیر نفت با بیان اینکه امسال یک تحول بزرگ و رویداد تاریخی در صنعت نفت کشور رقم خواهد خورد گفت:در آینده ای نزدیک 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت کشور به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش آرانیوز،وزیر نفت امروز پنجشنبه 10 فروردین در گفت و گو با خبرنگاران در عسلویه با بیان اینکه همه فازهایی که در این دولت دارای اولوین نخست بودند به بهره برداری رسیده است گفت: فازهای 12 ،  15 و 16 ، 17و 18 ، 20 و 21 و 19 در اولویت راه اندازی قرار گرفتند و خوشبختانه همه این فازها هم اکنون به بهره بردرای رسیده است.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم 11 فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید گفت:  با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ما توانستیم از سرمای زمستان سال گذشته علی رغم اینکه واردات گاز ما نسبت به سال 94 کاهش یافته بود با موفقیت عبور کنیم.

زنگنه با بیان اینکه در سال جدید یک رویداد بسیار بزرگ و تاریخی در صنعت نفت خواهیم داشت:ارزش طرح هایی که قرار است در آینده ای نزدیک به صورت رسمی افتتاح شوند به 20 میلیارد دلار می رسد که این موارد شامل فازهای جدید،مجتمع های پتروشیمی و همچنین برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی می شود.

زنگنه در پاسخ به خبرنگاری که از وی در خصوص اجرای سیسات  های اقتصاد مقاومتی پرسیده بود گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مشهد مقدس از عملکرد وزارت نفت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابراز رضایت داشتند  و خوشبختانه همه وظایف و طرح هایی که در این زمینه بر عهده  وزرات نفت بود  نظیر تولید،گاز رسانی ،ساخت داخل و ... ما توانستیم در تمامی این حوزه ها سربلند باشیم.

بازدید وزیر نفت از فازهای 20 و 21 پارس جنوبیبزودی از سرمایه گذاری 20میلیارد دلاری در پارس جنوبی بهره برداری می شود

وزیر نفت به همراه مدیران نفتی منطقه ویژه پارس پس از بازدید از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی ونشست با مجریان و پیمارنکاران این فاز از فازهای 20 و 21 پارس جنوبی هم بازدید کرد.

در حالی که روند تکمیل فازهای ٢٠ و ٢١ به مراحل پایان رسیده است، آخرین گام‎های توسعه این فازها با بهره برداری از سکوی فاز ٢٠ با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشته شد.

 هم اکنون سکوی فاز ٢٠ با نیمی از ظرفیت خود (٥٠٠ میلیون فوت مکعب معادل ١٤،٢میلیون متر مکعب) در مدار تولید قرار دارد؛ با دریافت این میزان گاز در چرخه فرآوری در ردیف ٣، حدود ١٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می‎شود.

ظرفیت برداشت گاز ترش غنی از بخش فراساحل فازهای ٢٠ و ٢١ را دو میلیارد فوت مکعب معادل ٥٦ میلیون متر مکعب در روز است و هم اکنون ١٥٠٠ میلیون فوت مکعب از این ظرفیت محقق شده و به بخش خشکی پارس جنوبی ارسال می‌شود.

مجموع گاز شیرین تولیدی پالایشگاه این فازها ٢٣ میلیون متر مکعب است و این مقدار گاز تولیدی حاصل فرآوری گاز ترش غنی دریافتی از سکوهای ٢٠ و ٢١ در ردیف‎های شیرین سازی نخست و سوم این فازهاست.

نیمی از تولیدات سکوی فاز٢١ معادل ١٤ میلیون متر مکعب در ردیف یکم شیرین سازی فازهای ٢٠ و ٢١ فرآوری و نیمی دیگر نیز به فازهای ١٥و١٦ پارس جنوبی ارسال می‎شود.

باتوجه این‌که دو ردیف از چهار ردیف شیرین سازی فازهای ٢٠ و٢١ درحال بهره برداری است، در هرکدام از این بخش ها ١٤ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی فرآوری می شود.

سکوی ٢٠ به عنوان آخرین سکوی فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی، روزهای پایانی سال ٩٥ به بهره برداری رسید؛ این سکو، اوایل اسفندماه با تلاش متخصصان ایرانی راه اندازی شده بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار