کد خبر: ۲۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
پاپى زاده نماينده دزفول فاش كرد:
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در جوابیه ای به رییس سازمان محیط زیست توضیحاتی را در زمینه بودجه این سازمان در لایحه ۹۴ ارایه کرد.

به گزارش آرانیوز، عباس پاپی زاده در نامه ای خطاب به معصومه ابتکار توضیحاتی را در خصوص بودجه سازمان محیط زیست مطرح کرد.

مشروح این نامه به شرح زیر است:

اینجانب همواره دغدغه تامین بودجه برای مقابله علمی و فنی با پدیده مخرب گرد و غبار را داشته ام و به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه و حامی محیط زیست همیشه به دنبال فرصتی جهت کمک به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشور بوده ام.

بد نیست هموطنان عزیز بدانند که در سال گذشته با پیشنهاد اینجانب و حمایت نمایندگان محترم مجلس، در کمیسیون تلفیق بودجه و نه با پیگیری‌های دولت مبلغ 55 میلیارد تومان جهت مقابله با روند فزاینده و شدت وقوع پدیده گرد وغبار و حفظ تالاب های کشور از محل بند " ش " ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مصوب شد که این اعتبار برای سال 94 نیز بدون هیچ کاهشی به تصویب رسید.

این در حالی است که کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست تا قبل از این حدود 110 میلیارد تومان بوده، بنابراین با این اقدام کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بودجه سازمان محیط زیست 50 درصد افزایش یافته است و این اقدام هم فقط به دلیل اهمیت بالای مقابله با پدیده گرد و غبار و حفظ تالاب ها در مجلس شورای اسلامی بوده است.

امسال علاوه بر این، برای مباحث علمی و فنی و تحقیقاتی مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا برای اولین بار بودجه خاص برای پژوهشکده محیط زیست تخصیص یابد. سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخ دهد که چگونه است که از زمان پیدایش این سازمان تاکنون فقط 110 میلیارد تومان بودجه برای این سازمان اختصاص داده‌اند و حال آنکه مجلس نهم به تنهایی 55 میلیارد تومان بودجه به آن اضافه می نماید.

اساسا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگوی عملکرد خود باشند نه اینکه با وجود حمایت قاطع مجلس جهت افزایش بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، مورد فرافکنی رئیس سازمان قرار گیرد. با توجه به اظهارات خلاف واقع لازم است ایشان از نمایندگان محترم مجلس و اعضاء کمیسیون تلفیق بودجه عذرخواهی کنند و به جای فرافکنی از مسئولیت خود  بهتر است پاسخ دهند، بودجه 55 میلیارد تومانی که از سوی مجلس شورای اسلامی جهت مقابله با گرد و غبار تامین شده است را در چه اموری صرف کرده اند که البته تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست از چند ماه قبل کلید خورد که درست به خاطر همین مسئله خانم ابتکار درخواست 2 ماه فرصت کرد تا گزارشی از عملکرد خود در این خصوص را ارائه کند و اکنون که فرصت 2 ماهه ایشان به پایان رسیده منتظر هستیم بدانیم این بودجه در کجا صرف شده است؟

خانم ابتکار پاسخ دهند چند سال برای سکانداری یک سازمان مهم مانند سازمان حفاظت محیط زیست لازم است؟ اینکه خانم ابتکار اعتقاد دارند حل معضل گرد و غبار نیاز به زمان دارد درست، اما آیا 10 سال سکانداری ایشان (دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید) برای حل این معضل کافی نبود؟ حال پاسخ دهند پس از این سالها ریاست، سهم ایشان در  مدیریت گرد و غبار چه بوده است؟ چرا خانم ابتکار در روزهایی که مردم مظلوم خوزستان در گرد و غبار بی سابقه ای که با سختی نفس می کشیدند با حضور خود در این استان، همدردی خود را با مردم مظلوم و مقاوم خوزستان اعلام نکردند.

راستی معظل گرد و غباری که 22 استان کشور را متاثر کرده از کجا بوجود آمده است؟

مگر نه اینکه همه این دگرگونی های نامبارک طبیعت خوزستان به بودن یا نبودن آب و پوشش سبز بستگی دارد. ( چه ایران و چه عراق ) طبق اسناد موجود، سازمان ملل متحد 14 سال قبل در خصوص فاجعه زیست محیطی در خوزستان هشدارهای لازم را داده بود و این مطلب در سال 83 توسط یکی از نمایندگان خوزستان به سرکار خانم ابتکار یادآوری شده است. در گزارش UNEPآمده است که سد سازی و انتقال آب، بزرگترین تالاب خاورمیانه را به بیابان و نمک زار تبدیل خواهد کرد، چرا خانم ابتکار که در آن زمان سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست بودند هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام ندادند؟ پس لابد پروژه عظیم انتقال آب از سرشاخه‌های دز و کارون به استان‌هایی مانند اصفهان یا با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست بوده یا اینکه حتما با سکوت این سازمان همراه بوده که در هر دو حال سازمان حفاظت محیط زیست مقصر اصلی است، اساسا این سازمان حفاظت محیط زیست است که مجوز نهایی برای بلامانع بودن انجا پروژه های عمرانی _ صنعتی _ کشاورزی  و خدماتی کشور را صادر می نماید.

به طور مکرر صاحب‌نظران محیط زیست و توسعه پایدار هشدارهای جدی در خصوص ساخت سدها و انتقال آب از سرشاخه‌های استان خوزستان داده‌اند، یعنی انجام این پروژه ها به شرطی مجاز است که محیط زیست استان خوزستان دچار دغدغه نشود.

همه روزه می‌بینیم جوانانی را که به دنبال اجرای طرح‌های خوداشتغالی هستند که چقدر باید تلاش کنند تا مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت نمایند که گاهی اوقات هم چون صدور این مجوز طبق ضوابط موجود میسر نیست، بسیاری از طرح های خود اشتغالی قابلیت اجرایی خود را از دست می دهند.

سوالی که پیش می آید این است که پس چگونه است که پروژه های عظیم و برهم زننده  محیط زیست خوزستان مانند انتقال آب از سرشاخه های رودهای خوزستان با حفر تونل های عظیم و صرف اعتبارات فراوان از بیت‌المال صورت می گیرد و سازمان حفاظت محیط زیست به راحتی از کنار چنین ظلم بزرگی می گذرد که پس از گذشت  20- 15 سال تازه سازمان حفاظت محیط زیست  متوجه  اشتباه بودن آن می شود، حال آنکه دیگر دیر شده و این مردم خوزستان هستند که باید تاوان این ظلم سکانداران سازمان حفاظت محیط زیست را بپردازند و در واقع سازمان حفاظت محیط زیست واکنشی در قبال به خطر افتادن حیات نسل های آینده ندارد و مردم خوزستان حق دارند بدانند که این سازمان در سال های حیات خود چه عملکردی داشته است.

و در آخر این سوال در ذهن مردم مظلوم و مقاوم خوزستان تداعی می شود که بودن یا نبودن سازمان عریض و طویل حفاظت محیط زیست با صرف بودجه‌های زیاد چه تاثیری در حفظ حیات نسل آینده و محیط زیست خوزستان و کشور داشته است./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار