کد خبر: ۲۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
افتتاحیه ششمین جشنواره مد و لباس فجر با یادی از آتش‌نشانان ساختمان پلاسکو و اهدای دستمال جیبی طراحی‌شده مرتبط با آرم آن، به سخنگوی سازمان آتش‌نشانی برگزار شد.
به گزارش آرانیوز، رییس جشنواره مد و لباس فجر ضمن عذرخواهی به‌دلیل تاخیر در شروع این مراسم، اظهار کرد: هر روز شاهد ورق خوردن کتاب پرحجم و محتوای فرهنگی و مد و لباس ایرانی هستیم. شاید روزهای اول که موضوع مد و لباس مطرح شد، بسیاری با نگاه مایوسانه به آن نگاه می‌کردند، اما امروز خوشحالم که بگویم تلاش شما طراحان لباس به بار نشسته و حتی سایر نهادها را نیز هوشیار کرده است.

حمید قبادی ادامه داد: صنعت‌گران ایرانی می‌توانند جای نفوذ، تهاجم و شبیخون دشمنان را در جامعه بگیرند. با وجود سختی‌هایی که تولیدکنندگان و طراحان لباس دارند، کنار هم قرار گرفتند تا این کار را انجام دهند. ما برای اولین‌بار نشان دادیم که برخی آثار به تولید انبوه رسیده است. می‌توان گفت، شما تولیدکنندگان و طراحان بدون ادعا، پاسخ مثبتی به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال «اقتصاد مقاومتی» دادید.

او اظهار کرد: در این آیین، کسانی حضور دارند که به تنهایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار لباس با شاخصه‌های اسلامی تولید می‌کنند. این افراد کسانی هستند که جای ترکیه را در کشورهای اسلامی می‌گیرند. زبان عاجز است و امیدواریم این جشنواره بخش کوچکی از تلاش شما را به‌نمایش بگذارد.

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد همچنین گفت: به‌دلیل وسعت فعالیت‌ها در این حوزه، مجبور شدیم جشنواره این دوره را در سه نقطه‌ی برج آزادی، تالار وحدت و برج میلاد برگزار کنیم. نماینده شما و ۲۵ برند ایرانی در برج میلاد و دانشگاهیان نیز تمام ظرفیت خود را در برج آزادی به‌نمایش خواهند گذاشت. در تالار وحدت نیز نمایش آثار را داریم. قرار است از ۱۰ نفر از اساتید برجسته حوزه مد و لباس تقدیر شود و جلسات گفت‌وگو نیز داشته باشیم.

در ادامه این مراسم، مجری از سخنگوی سازمان آتش‌نشانی خواست که روی صحنه بیاید. همچنین فرامرز فرمانی - طراح لباس - نیز روی صحنه آمد و یک دستمال جیبی را که با آرم سازمان آتش‌نشان طراحی کرده بود، به سخنگوی این سازمان تقدیم کرد.

آتش‌نشانان نیز هنرمند هستند

سپس جواد ملکی - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی - بیان کرد: انصافا آتش‌نشان‌ها نیز هنرمندان هستند. مگر کسی می‌تواند عاشق نباشد، اما اثر هنری خلق کند. مگر کسی را سراغ دارید که برای نجات جان دیگری از جان خودش بگذرد. درست است که حال ما آتش‌نشانان خوب نیست و عزادار هستیم. ما پیش‌مرگ هموطنان‌مان هستیم، اما نمی‌خواهیم این حال بد را به مردم انتقال دهیم.

او ادامه داد:‌ حادثه پلاسکو گذشت، اما این حادثه برای من به شخصه با وجود همه سختی‌ها و لحظات دردناک‌اش، نکته‌ای خوب داشت؛ یکی آن‌که متوجه شدم ما بهترین مردم دنیا را داریم و در همه شرایط قصد کمک دارند. این فرهنگ نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه عملکرد خوبی داشته  است. مردم در حادثه پلاسکو با آوردن کتاب قرآن، خیرات و هرچه در توان داشتند، سعی کردند با ما ابراز همدردی کنند.

ملکی با بیان این‌که هنوز هم کشور ما اسطوره‌ساز است، گفت: تاریخ ایران را که ورق می‌زنیم، با اسطوره‌های زیادی مواجه می‌شویم؛ اما به‌تازگی گاهی این موضوع مطرح می‌شود که جوانان ما دیگر مثل گذشته نیستند و اگر اتفاقی بیفتد، از خاک خود دفاع نمی‌کنند. در حالی که ما یادگارهای خوبی برای آینده گذاشته‌ایم. اگر ۱۶ نفر آتش‌نشان دلاور وارد ساختمان پلاسکو نمی‌شدند، ما امروز عزادار ۴۰۰ نفر از هموطنان بودیم. چند وقت دیگر ما نیز می‌رویم، اما آن‌هایی که تصویرشان به‌عنوان شهید روی دیوارها حک می‌شود، هزاران سال خواهند درخشید.

طراحان برای خدا طراحی کنند

سپس رییس کمسیون فرهنگی مجلس، معاون هنری وزیر ارشاد و دبیر کارگروه مد و لباس روی صحنه رفتند و از ملکی تقدیر کردند. مجری برنامه نیز با آن‌ها و حاضران در آیین افتتاحیه این جشنواره، عکس سلفی گرفت.

نصرالله پژمان‌فر - رییس کمیسون فرهنگی مجلس - نیز در سخنانی گفت: زمانی در کشور ما، همزمان با دفاع مقدس دانش‌آموز، دانشجو، زن و مرد، خود را نشان دادند. امروز نیز جشنواره مد و لباس فجر زمانی برای نشان دادن توانمندی‌های انسان‌هایی است که می‌خواهند برای عزت این کشور خود را نشان دهند. ما فکرها، انرژی و طراحی‌های‌مان را در دوخت نشان می‌دهیم که بگوییم ایران یک جمعیت توانمند و قدرتمند است و کارهایی را انجام می‌دهد که کشورهای دیگر هنوز در کلاس اول آن هستند، اما ایرانی‌ها توانسته‌اند رتبه بالایی را در آن کسب کنند. آتش‌نشانان ما با رشادت‌های‌شان با دنیا حرف زدند.

او ادامه داد: شاید امروز تجهیزات و مدارس ما در حوزه مد و لباس کافی نباشد، اما با عشق و ایثارمان مطمئن هستیم که می‌توانیم تلاش‌مان را بکنیم. طراح‌ها نیز باید بسم‌الله بگویند و برای خدا طراحی کنند. آن کسی که خط تولید دارد، قصد غربت کند و بدانیم در پیشگاه خدا قطعا این موضوع‌ها پنهان نخواهند ماند.

دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر در طول سال فعال باشد

معاون هنری وزارت ارشاد نیز در این مراسم، در سخنانی کوتاه اظهار کرد: حوزه مد و لباس باید به‌عنوان یک حوزه نمادین در چارچوب خودش فعالیت کند. با توجه به این‌که معاونت هنری وزارت ارشاد این موضوع را پیگیری می‌کند. بنابراین جلوه‌های اصلی لباس برای ما مهم است و بهتر است این جشنواره‌ها را از همین منظر پیگیری کنیم. من برای تذکر به کسانی که در این‌باره کار می‌کنند، می‌گویم لباس، نماد اصلی هویت آدم است.

علی مرادخانی ادامه داد:‌ ما به‌عنوان دولت، قصد ورود و دخالت نداریم، بلکه پالایش و تشویق، نکات اصلی و اساسی مورد نظر ماست.

او از دبیر کارگروه مد و لباس تقاضا کرد تا دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر در طول سال فعال باشد و فقط به برگزاری جشنواره بسنده نشود.

در این مراسم، از امین‌الله سلیمانی و رحیم چگینی به‌عنوان صنعتگران برتر در حوزه مد و لباس تجلیل شد.

سپس دبیر کارگروه مد و لباس، پیام وزیر ارشاد خطاب به ششمین جشنواره مد و لباس را خواند. در این پیام آمده بود: «پوشش» به‌مثابه شأنی از شخصیت انسان و یکی از نیازهای قطعی آدمی، سابقه‌ای به قدمت شکل‌گیری تاریخ بشر و گستره­ای به پهنای جغرافیای امروزین جهان هستی دارد. لباس به‌عنوان نمادی از نمادهای فرهنگی می­‌تواند نمایشگر جایگاه یک ملت در میان سایر ملت‌ها بوده و همچون رسانه­‌ای صامت، اما زنده، پیام­ فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر دهد.

در نظر گرفتن جنبه‌های معنوی در لباس و پوشاک و توجه به عناصر زیبایی، تنوع، رنگ و آراستگی از ضروریات غیرقابل انکار این عرصه است و می‌توان «مد» را جلوه‌ای از سبک زندگی و لباس را همراه همیشگی تمدن و زندگی انسان دانست. این مهم مستلزم آن است که الگوی صحیح مصرف را به‌عنوان اصلی جدایی‌ناپذیر در چرخه سیاستگذاری تولید و توزیع و فرآیند شکل‌گیری کردارهای اجتماعی و کنش‌های فرهنگی مختلف مورد نظر قرار دهیم.

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، رخدادی درخور توجه برای به تصویر کشیدن توانایی­‌های ملی سرزمین پهناوری است که فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و آموزه­‌ها و باورهای دینی عنصر هویت‌بخش آن است. آنان که در این عرصه نقش‌آفرینی کرده و با هنر و دانش خود توانسته‌اند ظرفیت­‌های بومی و قومی را در سطوح بالاتر مطرح کنند و طراحان زبردستی که با قریحه خداداد به خلق آثار خلاقانه ­پرداخته‌اند و تولیدکنندگانی که با اعتماد و باور به داشته­‌های داخلی از طراحی ایرانی حمایت کرده‌اند، سرمایه‌های فرهنگی و ارزشمندی هستند که این رویداد بزرگ را رقم زده‌اند.

از دست‌اندرکاران این جشنواره، که تلاش خود را برای برگزاری پرشکوه آن به کار گرفته‌اند، قدردانی می‌کنم و آرزومندم به یمن گشایش‌هایی که در عرصه اقتصادی پدید آمده، شاهد توجه بیشتر فعالان این صنعت که ظرفیت همراهی مؤثر با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و طرح اشتغال‌زایی دارند، باشیم.

ابوالقاسم شیرازی - رییس اتحادیه پوشاک -، سیدمحمد غرضی - وزیر پیشین ارتباطات - از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

ششمین جشنواره مد و لباس فجر از امروز تا ۱۰ اسفندماه در برج آزادی، تالار وحدت و برج میلاد برگزار خواهد بود.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار