کد خبر: ۲۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
رحیمی خبر داد
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران گفت که یکی از کمیته‌های مهم در ستاد انتخابات استان تهران کمیته حقوقی است که اجازه نمی‌دهد احزاب، جبهه‌ها و جمعیت‌هایی که در وزارت کشور ثبت نشده‌اند در دوران انتخابات تشکیل شده و عضو یک ائتلاف باشند.
به گزارش آرانیوز، علیرضا رحیمی با اشاره به تشکیل جلسه امروز برای هماهنگی بین کمیته‌های اجرایی ستاد انتخابات استان تهران اظهار کرد: ستاد انتخابات استان تهران چندی پیش با حضور اعضای هیأت نظارت، افتتاح شد و رسما کارش را در استانداری تهران آغاز کرد. متعاقب آن جلسات هماهنگی بین هیأت های اجرایی برای تشکیل جلسات برگزار شد و به صورت جداگانه در حوزه نظارت نیز جلسات مقدماتی هیأت نظارت برگزار شد.

وی افزود: امروز نیز جلسه هماهنگی بین کمیته های اجرایی ستاد انتخابات استان تهران برگزار شد. کمیته هایی که شامل کمیته حقوقی، تبلیغات، آی تی و پشتیبانی است که کمیته حقوقی از مهمترین آن‌ها به شمار می آید.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران توضیح داد:‌ کمیته حقوقی مسائل و مشکلات حقوقی حوزه انتخابات شوراها را بررسی می‌کند که از جمله آن موضوع تشکیل ائتلاف و جبهه های سیاسی در آستانه انتخابات است که حتما باید به لحاظ حقوقی بررسی شود تا تخلفی در قوانین نداشته باشند و در عین حال منجر به کاهش مشارکت مردم و اختلال در فعالیت سیاسی، احزاب و گروه ها نشود.

رحیمی افزود: بر این اساس بنا شد کمیته حقوقی ستاد انتخابات با استفاده از نظرات اعضای کمیته به صورت جدی فعالیت کند چون طبق قانون احزاب، چند حزب به دو شرط می‌توانند با یکدیگر جبهه و ائتلاف تشکیل دهند. اولین شرط آن است که آن‌ها مجوزدار بوده و ثبت شده باشد از این رو اگر سه حزب ثبت شده بخواهد با دو گروه ثبت نشده ائتلاف و یا جبهه‌ای تشکیل دهد امکان این را ندارد. شرط دوم آن است وقتی ائتلاف و یا جبهه ای تشکیل می‌شود باید به صورت کتبی و رسمی به وزارت کشور اعلام شود.

وی با این توضیح که قانون احزاب معطوف به احزاب و نه انتخابات است، گفت: در فضای انتخابات تکلیف نشده که احزاب به ستاد انتخابات این موارد را اعلام کند ولی تکلیف است که حتما به وزارت کشور اطلاع داده شود.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه در انتخابات شوراها قوانین درباره فعالیت احزاب، جبهه ها و جمعیت ها اجرایی می‌شود، گفت:‌ بر این اساس احزابی که ثبت نشده اند نمی توانند جبهه تشکیل داده و یا عضو یک ائتلاف شوند. جبهه ها و احزاب خلق الساعه در آستانه انتخابات حتما باید در چارچوب قانون احزاب و مقررات جاری وزارت کشور فعالیت کنند.

رحیمی افزود: ما در حوزه نظارت این موارد را رصد می کنیم تا اقدامات غیرقانونی در فرایند انتخابات اتفاق نیفتد اگر به موردی برخورد کردیم که لازم باشد به وزارت کشور نیز اطلاع می دهیم قطعا  مواردی که در پروسه انتخابات و تبلیغات  تخلف از قانون است را منعکس می کنیم.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار