کد خبر: ۲۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
ایرج مزارعی
کارشناس مسایل سیاسی: با گسترش روند شهرنشینی و تمرکز جمعیت در شهرها به ویژه پس از انقلاب صنعتی مسایل جدیدی در روند توسعه شهری مطرح گردید. این روند توسعه در شهرها تا سال 1960 ادامه داشت و افزایش جمعیت در شهرها مسایل و مشکلات شهری را به تدریج نمایان کرد و از این مقطع بود که ما شاهد ظهور و بروز شوراهای شهری به شکل نوین و امروزی آن بودیم.
به گزارش آرانیوز، دکتر ایرج مزارعی، نوشت: انتخابات شوراها یکی از نماد مردم سالاری دینی است که مردم از این طریق و ایجاد پارلمان محلی فرایند رشد و توسعه شهرشان را ترسیم میکنند. علل و متغییرهای زیادی در هر جامعه برای توسعه وجود دارد که بعضی از اینها در همه جای دنیا مشترک است و بعضی نیز بر اساس شرایط و مقتضیات میتواند متفاوت باشد. به هر حال شوراها نقش مهم در توسعه و پیشرفت جامعه دارند که اگر جامعه ای خود را به آن به شکل علمی و راهبردی مجهز کرد با سرعت بیشتری میتواند موتور توسعه شهر و روستا را بچرخاند.

اما متاسفانه امروزه در کشورهایی جهان سوم و در حال توسعه به این مهم یعنی شورای شهر به عنوان عامل توسعه نگاه نشده یا احتمالا بسیار کمرنگ توجه شده است.

به نظر میاید امروز افت خود بزرگ بینی، گرایشات سیاسی، لابی، دوست نگری، طایفه گرایی، نوکری خواص، سینه چاکی در سورهای شبانه و آزمونهای مجازی بجای حقیقی جای خود را به تخصص و مهارت و دانش در انتخاب کاندیداها در شوراها داده است. در حالی که در جوامع توسعه یافته اولین مسیر توسعه خود را انتخاب افراد باسواد و باتجربه در زمینه های مختلف توسعه شهری میدانند.

تا زمانی که فکر  چشم بسته و با سفارش و تطمیع رای و تازمانی که  سطح توقع ما پایین است و انتخابها بر اساس معیارهای غیر اخلاقی و غیر  علمی و سنتی طراحی شده باشد رسیدن به توسعه همه جانبه و متوازن امکان پذیر نیست که به نظر میاید برای رفع این نقیصه باید به افق و آینده دانش بنیان مبتنی بر پیشرفت و توسعه  نگریست تا روشنایی را بتوان بهتر دید و مسیر توسعه را بیشتر فراهم کرد.

به هر حال در شهرهای موفق مردم سطح توقع و خواسته هایشان نسبت به وضع موجود بسیار بالاست و مطالبه گر و حقوق شهروندی را میدانند و البته  اتفاقا  اصحاب رسانه هم که نقش روشنگری دارند به کمک آنها می آیند و زمینه انتخاب اصلح را بدون جانبداری از کاندیدای خاص فراهم می کنند.  به عبارتی باید هر چهار سال با معرفی یک رابین هود و شوالیه با حنا و رنگ و لعاب توسعه زمینه پیشرفت دیار را تسریع  کنیم.
 
بیاییم از گذشته درس گیریم و عبرت و از حماقت و انتخابها چشم بسته دست برداریم و سعی کنیم در روشنگری مردم و نهادینه کردن امر مطالبه گری مردم برای آشفتگی خواب و قیلوله مدیران و اعضای شورای شهر ناکارآمد کمک کنیم.

هر چند در این مسیر نیاز مبرم به  وعاظ، دانشگاهیان، سیاسیون علمی نه ابزاری، تریبون داران، اصحاب رسانه، تحلیل گران و افراد مطالبه گر نیاز میباشد و بدانیم که همه وظیفه داریم در مسولیتهای فردی و اجتماعی چنان انتخاب کنیم که پیشرفت و توسعه آیینه تمام نمای فرا روی ما باشد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار