کد خبر: ۲۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
وضعیت تولیدات علمی ایران در سال 2016؛
بر اساس اطلاعات پایگاه ISI و اسکوپ، ایران در سال 2016 در جایگاه 16 در تولید علم قرار گرفته و در تولید 1.8 درصد تولیدات علمی جهان مشارکت داشته است.
به گزارش آرانیوز، دکتر خوش‌قلب، مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 56 درصد مقالات ومدارک علمی منتشر شده در پایگاه ISI ‌ را تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 27 درصد مقالات ISI را تولید می‌کنند، اضافه کرد: علاوه بر آن دانشگاه آزاد اسلامی 19 درصد مقالات و مدارک علمی پایگاه ISI  را تولید کرده‌ است  و از این مقدار  2 تا 3 درصد این میزان مشترک با مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی است.

خوش قلب به تعداد مقالات منتشر شده سال 2016 از سوی محققان ایرانی در پایگاه اسکوپوس اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای سال 2016 حدود 45 هزار مقاله از سوی محققان ایرانی در این پایگاه منتشر شده است و این تعداد مقاله به طور معنی‌داری بالاتر از تعداد کل مقالات منتشر شده در سال‌های 2014 و 2015 بوده است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود که با تکمیل اطلاعات سال 2016، این تعداد به حدود 47 هزار مقاله افزایش یابد.

خوش قلب اضافه کرد: در پایگاه ISI‌ تا پایان 2016 حدود 35 هزار مقاله علمی از طرف دانشمندان و محققان داخل کشور منتشر شده است که این میزان مقالات بالاتر از تعداد مقالات 2013 و 2014 است و با تکمیل اطلاعات پیش‌بینی می‌شود که تعداد مقالات منتشر شده در ISI نسبت به سال 2015 بیشتر باشد.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی در پایگاه ISI  در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 18 درصد رشد را نشان می‌دهد، اظهار کرد: با این رشد ایران رتبه سوم دنیا را از نظر شتاب رشد علمی در میان 25 کشور توسعه‌یافته علمی به خود اختصاص داده است.

وی متوسط رشد علمی دنیا را در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 6 درصد دانست و ادامه داد: در سال 2016 سهم ایران از تولید علم منتشر شده در ISI حدود 1.8 درصد است؛ در حالی که این میزان در سال 2015 حدود 1.5 درصد  بوده است و این عدد به معنی آن است که به میزان 1.8 درصد در تولید علم جهان نقش داشته‌ایم.

خوش قلب با تاکید بر اینکه این عدد رشد قابل ملاحظه تولیدات علمی ایران را نشان می‌دهد، یادآور شد: رتبه ایران از نظر تولید مقاله علمی در پایان سال 2016 هم در پایگاه ISI و هم در اسکوپوس، 16 است و رشد قابل توجهی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

وی همچنین به رتبه ایران در رشته‌های علمی اشاره کرد و گفت: ایران در رشته‌هایی مانند نانو فناوری، مهندسی شیمی،‌ انرژی و رشته‌های مرتبط با آن و اقیانوس‌شناسی دارای رتبه‌های بین یک تا 10 است.

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار