کد خبر: ۲۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
پنج ماه پس از ناپدید شدن گردشگر فرانسوی در دشت لوت، با وجود جست‌وجوهای پی‌درپی، هنوز هیچ اثری از او پیدا نشده است.
به گزارش آرانیوز، مهرداد قزوینیان، راهنمای حرفه‌ای کویر که برای یافتن این تبعه فرانسوی تاکنون سه عملیات جست‌وجو در لوت انجام داده، درباره‌ی نتیجه‌ی آخرین تجسس‌ها که به تازگی پایان یافته است، به ایسنا گفت: ما در آخرین پیگرد، ۱۳ نفر بودیم که به همراه چهار ماشین، حدود ۶۰۰ کیلومتر از دشت لوت، ناحیه‌ای بین ریگستان، طبس و نایبندان را گشتیم، یعنی همه مناطقی که طبق نقشه‌ی سفر مرد فرانسوی، احتمال می‌دادیم ردی از او پیدا کنیم، اما کوچک‌ترین نشانی از او نیافتیم.

او همه احتمالاتی را که از سوی برخی رسانه‌های فرانسوی و حتی دولت آن کشور با توجه به جایگاهی که آن تبعه داشته است، رد کرد و افزود: پنج ماه از آخرین‌بار که این مرد در کویر دیده شده می‌گذرد، با توجه به تجهیزات ضعیفی که همراه داشته، معلوم است چه اتفاقی افتاده است.

قزوینیان بیان کرد: بعید می‌دانم این شخص گرفتار اشرار شده باشد، چون اگر توسط آن‌ها دستگیر می‌شد، حتما خانواده‌اش یا نماینده دولت آن‌ها تماسی دریافت می‌کرد، ولی این اتفاق نیافتاده است.

وی گفت: کار قاچاقچی‌ها هم نمی‌تواند باشد، چون آن‌ها دنبال کار خودشان هستند، بالاخره در آمدوشدهای پی در پی به کویر، برخوردهای زیادی با این افراد داشته‌ایم.

این راهنمای کویر براساس اطلاعاتی که از این گردشگر فرانسوی در اختیار داشت، اظهار کرد: دوم اوت (نیمه‌های مردادماه) این شهروند فرانسوی با موتورسیکلت شخصی‌اش به ایران آمد. او در گذشته چندبار در مسابقه‌ی "رالی داکار" شرکت کرده بود، یعنی تجربه‌ی سفر در کویرهای سخت را داشته اما شاید مهمترین علتی که در ناپدید شدن او در کویر ایران نقش داشته، زمان سفرش بوده است. او در هوای گرم بدون داشتن تجهیزات لوجستیکی و ماهواره‌ای، وارد کویر شده است.

قزوینیان ادامه داد: ما حدود دو ماه پیش، از ناپدید شدن این گردشگر فرانسوی مطلع شدیم، همان روزها از طرف خانواده‌اش تماسی دریافت کردیم که برای جست‌وجو درخواست کمک داشتند. با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم تماس گرفتیم، آن موقع هیچ‌کس از ماجرای ناپدید شدن این مرد فرانسوی اطلاع نداشت. به آخرین محل اقامت‌اش که هتلی در "خور" بود هم سر زدیم، صاحب هتل می‌گفت؛ روزی که آن مرد به این هتل آمده، گرمای زیاد هوا او را به‌شدت ضعیف کرده بود، طوری که دست و پاهایش می‌لرزید.

او اضافه کرد: از زمانی که مطلع شدیم این گردشگر فرانسوی در کویر ایران مفقود شده است، سه عملیات خودجوش برای یافتن او انجام دادیم، در هر سفر دیگری هم که به آن مناطق داشتیم، تا جایی که امکان داشت، جست‌وجوها را ادامه دادیم.

 به گفته‌ی این راهنمای لوت، شهروند فرانسوی آخرین‌بار در معدنی نزدیک به منطقه ریگستان دیده شده و طبق گزارش‌ها، تاکنون از ایران هم خارج نشده و برخلاف برخی اظهارات، حتی موتورش هم پیدا نشده است.

«قزوینیان» به‌واسطه‌ی تورهایی که بیش از یک دهه است در مناطق کویری ایران برگزار می‌کند و به نسبت شناخت جامع‌تری درباره این مناق دارد، معتقد است: مسیری که این گردشگر فرانسوی برای گذر از کویر مرکزی و دشت لوت ایران انتخاب کرده بود، "بسیار پیچیده" و "عجیب" بوده، مخصوصا با آن تجهیزات کمی که همراه داشته است.

او گفت: ورود به مسیر کویری که گردشگر فرانسوی انتخاب کرده بود، حتما به تجهیزات لوجیستیکی نیاز داشت، درحالیکه آن شخص اصلا چنین امکاناتی همراه نداشت. واقعا ماجراجویی بی‌ حساب و کتابی بوده است.

این راهنمای طبیعت، پیدا کردن سوزن در انبار کاه را راحت‌تر از یافتن این گردشگر موتورسوار در کویر ایران دانست و افزود: مناطق کویری ایران، مخصوصا لوت، طبیعت بسیار عجیبی دارند. خاطرم است زمانی هلی کوپتر نیروی انتظامی در این منطقه مفقود شده بود، سه ماه گشتند، اما هیچ اثری از آن پیدا نکردند و دست آخر هم یک ساربان (شتربان) آن را پیدا کرد. حالا وضعیت حاضر را در نظر بگیرید، شئ‌ای به بزرگی هلی‌کوپتر را نمی‌توانستند پیدا کنند، چطور یک موتورسیکلت را در پهنه‌ی وسیع کویر می‌توان پیدا کرد؟ حتما برای یافتن اثری از او، به امکانات بیشتری نیاز است.

قزوینیان گفت: با وجود آن‌که سرنوشت آن مرد برای ما مشخص است، اما همچنان جست‌وجوها را ادامه می‌دهیم تا اثری از او پیدا کنیم. به همه آن‌هایی که می‌دانیم در کویر تور اجرا می‌کنند، سپرده‌ایم که حواس‌شان باشد. به دوستان بلوچ خود هم سپرده‌ایم که اگر چیزی شنیدند یا دیدند، سریع اطلاع دهند. وزارت خارجه ایران هم پیگیر ماجرا است و خانواده‌اش هم از فرانسه قضیه را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، «گوتیه لکلرک»، نوه‌ی مارشال لکلرک ـ نظامی عالی‌رتبه فرانسوی که آزادسازی پاریس از اشغال نازی در پایان جنگ جهانی دوم مدیون فرماندهی او است، حدود پنج ماه پیش سفرش را با موتورسیکلتی شخصی در ایران به قصد گذر از کویر مرکزی و لوت شروع کرد. او از مرنجاب وارد شد و آخرین‌بار در منطقه‌ای به نام ریگستان در لوت دیده شد و بعد از آن تا به امروز ناپدید شده است.

آن‌طور که روزنامه "فیگارو" نوشته، دولت فرانسه از خانواده‌ی این تبعه خواسته بود در این‌باره حرفی را برملا نکنند، اما آن‌ها یک ماه پیش در گفت‌وگو با همین روزنامه، سکوت خود را شکستند. «او تصمیم داشت کویر مرکزی ایران را با موتورسیکلت‌اش بپیماید. فرد ناپدیدشده یک ورزشکار حدودا ۵۰ ساله است که پیشینه دو بار حضور در مسابقات رالی پاریس - داکار و نیز چندین مسابقه در کویر مراکش را داشته است.

آن موقع هویت این مرد فاش نشده بود و رسانه‌های فرانسوی با توجه به وابستگی نظامی آن شخص، سعی داشتند با ایجاد سوءظن‌های سیاسی، ناپدید شدن او را در ایران مرموز جلوه دهند.

حتی وزارت خارجه فرانسه نیز مدعی شده بود؛ موتورسیکلت مرد فرانسوی پیدا شده و دیپلمات فرانسه وقتی برای پس گرفتن این موتورسیکلت مراجعه کرده، پلیس ایران درخواست کرده؛ مراحل اداری و رسمی باید انجام شود و از دادن موتورسیکلت خودداری کرده است. درحالی‌که جست‌وجوگران «گوتیه» می‌گویند؛ تا کنون هیچ اثری، حتی موتورسیکلت او را نیافته‌اند.

درحالی‌که رسانه‌های اروپایی، بدون فاش کردن هویت مرد فرانسوی، همچنان به طرح سوءظن‌های خود درباره ناپدید شدن این تبعه ادامه می‌دادند، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ناپدید شدن یک توریست فرانسوی در یکی از نقاط کویری ایران را تأیید کرد و توضیح داد که «این تبعه به‌عنوان توریست و برای کویرگردی به ایران آمده بود و پس از بازدید از کویر لوت هم بازنگشت.»

بهرام قاسمی گفته بود: پیش از عزیمت این تبعه به مناطق کویری، هم توسط آژانس‌ها و هم مقامات محلی به وی توصیه شده بود که به برخی نقاط نرود، اما او به نقاطی که از قبل شناسایی کرده بود می‌رود و بعداَ هم از او خبری نمی‌شود.»

او حدود سه هفته پیش و قبل از آنکه سومین عملیات خودجوش جست‌وجو توسط گروهی از راهنمایان کویر صورت بگیرد، گفته بود: پیگیری‌ها برای یافتن این تبعه فرانسوی در حال انجام است. دو دولت درتماس هستند و احتمال می رود که این تبعه در کویر لوت دچار حادثه‌ای نظیر طوفان شن شده باشد.

چند روز پس از این اظهارات، روزنامه «اوئست فرانس» چاپ غرب فرانسه، هویت مرد مفقود شده در لوت را فاش کرد و نوشت: «گوتیه لکلرک، نوه مارشال لکلرک وقتی در حال موتورسواری در کویر ایران بود ناپدید شد.»

انتهای پیام

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار