کد خبر: ۲۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
انتشار نحستین شماره از هفته نامه فرهنگی اجتماعی« رنگین کمان اقوام » در استان شهید پرور خوزستان را به فال نیک می گیریم و امیدواریم بتوانیم گام موثری در راستای ارتقای فرهنگ استان برداریم.
به گزارش آرانیوز، در این هفته نامه سعی می شود دغدغه های فرهنگی، اجتماعی، معضلات و مشکلات مردم استان خوزستان که حقیقتا رنگین کمانی از اقوام هستند، منعکس و به گوش مسئولان مربوطه برسانیم و تا حصول نتیجه نیز پیگیر خواهیم شد.
بی تردید در بین رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری، ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب بیش از دو مورد دیگر است و ناگفته نماند که رسانه های دیداری بیشترین تاثیرگذاری را دارند.
 از آنجا که نشریه یک رسانه نوشتاری و دیداری است، از دو ویژگی (ماندگاری و تاثیرگذاری) که در بالا ذکر شد، برخوردار است و به همین دلیل است که جزء موفق ترین رسانه ها محسوب می شود.
البته انتشار یک نشریه برخاسته از فکر و سلیقه‌ی خاصی است و پوشش‌دهنده بخشی از نیازهای فکری جامعه و بازتاب‌دهنده گوشه‌ای از واقعیت‌ها، مشکلات و مسائل جامعه است. همچنین برای توسعه و ترقی جامعه وجود و انتشار نشریات مختلف امری لازم و ضروری است.  اما قطعاً برای اینکه یک نشریه بتواند اثر لازم و مفید را در جامعه برجای نهد، نیاز به این دارد که بر اساس فکر و سلیقه‌ی مشخص و مطابق با نیازهای روز جامعه و درخور شأن جامعه انتشار یابد.
ضمنا باید تاکید شود که مهم‌ترین مشکل کشور ما در عرصه فرهنگ، عدم نگاه تخصصی به این مقوله است.
باید اذعان کنیم که مدعیان و متولیان امور فرهنگی بسیارند اما معمولاً عده کمی در این زمینه از تخصص کافی برخوردارند و می‌توانند در این مسیر حرکت کنند.
 فرهنگ عمومی در واقع اساس و زیربنای فرهنگ هر جامعه است و بر اساس این فرهنگ تمامی فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری و فرهنگی در سطح جامعه شکل می‌گیرد.
همچنین باید تاکید شود که در مسائل اجتماعی و فرهنگی هم‌افزایی مسوولان ضرورت دارد. البته نباید از این نکته غافل شد، تهاجم فرهنگى خطر جدی است و  ‏آنچه كه براى كشور ما و براى عناصر فرهنگى مهم است گسترش كيفى فرهنگ است.
 باید اذعان کرد که انقلاب فرهنگى، اصل فرهنگ ملى و اسلامى ما، در معرض تهديد دشمنان قرار دارد و به فرموده رهبر معظم انقلاب « امروزه بیشترین سرمایه گذاری دشمنان بر روی «فرهنگ» است زیرا فرهنگ از تاثیر بسزایی در میان افراد جامعه برخوردار است.»
 البته آنچه که در رابطه با مسئله فرهنگ مهم است، افزایش آگاهی و حساسیت جامعه نسبت به مسائل و معظلات فرهنگی و راه های مقابله با آن است که می تواند بدنه جامعه و به ویژه قشر جوان را نسبت به نفوذ فرهنگی غرب ایمن سازد و این امر حاصل نمی شود مگر اینکه متولیان فرهنگ جامعه قدم های جدی و کارسازی را در رابطه با شناسندن معضلات فرهنگی و راه های مقابله با آن به عمل آورند.
بدیهی است که چنین امر مهمی نیازمند حرکتی جهادی و انقلابی است.
باید متذکر شد که برخی از کارهای فرهنگی که انجام می‌شود هیچ‌گونه هم‌خوانی و تناسبی با آموزه‌های اصیل اسلامی ندارد و می طلبد مسوولان در این زمینه چاره ای بیندیشند.
البته تلاش و رسالت اصلی ما در انتشار این هفته نامه بیان مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه و رساندن این مهم به گوش مسئولان مربوطه است و امیدواریم بتوانیم در تحقق این مهم موفق شویم.
حسین عبدالعزیزی- مدیر مسئول نشریه رنگین کمان اقوام
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار