کد خبر: ۲۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
نمایندگان مردم در خانه ملت، حاشیه نشینی را نتیجه نبود اشتغال و فرصت های شغلی درمناطق محروم عنوان کرده و بر این باورند که برای مقابله با معضل حاشیه نشینی دستگاه های مرتبط با اشتغال باید هماهنگ عمل کنند نه جزیره ای وخودمختار.

به گزارش آرانیوز، حاشیه نشینی اگرچه طی سال های اخیر بارها و بارها به عنوان دغدغه جدی مسئولان مطرح شده اما هنوز راهکار جدی برای حل آن در دستور کار قرار نگرفته است.

در این زمینه اگرچه قرار بود طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت ها هر ساله 10 درصد از معضل حاشیه نشینی را رفع تا این معضل به طور کلی در کشور ریشه کن شود و همچنین شاخص های استان های محروم به میانگین کشوری نزدیک شود ولی متاسفانه نسبت به تحقق این موارد بی توجهی شده است به طوری که طبق اظهارات محجوب نماینده مردم تهران در مجلس به طور متوسط مهاجرت حاشیه‌نشین ها به کلانشهرها نسبت به سال 61، 17 برابر افزایش پیدا کرده و 17 برابر صدمات‌اجتماعی جبران ناپذیری به کشور‌وارد آمده است.

در این رابطه محمدرضا  رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم از 11 میلیون حاشیه نشین در کشور خبر می دهد که به گفته وی  سه میلیون نفر از آنان را جوانان تشکیل می دهند.

وزیر کشور نیز با تاکید بر وجود حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین در کشور تاکید کرده است که  حدود دو هزار و 700 محله حاشیه نشین هم در کشور وجود دارد  که نیازمند مراقبت، کنترل و حمایت هستند.

البته دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم اخیرا در نشستی مطرح کرد که موضوعاتی مانند حاشیه نشینی و معضلات فرهنگی به دلیل اینکه در روستاها اشتغال وجود ندارد به وجود می آید و نباید فراموش کرد که یکی از معضلات روستاها این است که از مدیریت واحد برخوردار نیستند و مسئله دیگر اینکه باید شرایطی فراهم شود که روستاییان از شرایط مطلوب اقتصادی برخوردار شوند.

بررسی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که سلامتی مردم ساکن در این مناطق به دلیل درآمد پایین، نبود امکانات، سواد پایین و سرمایه اجتماعی پایین در معرض  تهدید جدی است.

 طبق اظهارات نمایندگان مجلس هم متاسفانه با توجه به افزایش بیکاری و فقر ناشی از آن و همچنین تورم، تعداد قابل توجهی از افراد به ویژه در حاشیه شهرها امنیت غذایی ندارند.

 نمایندگان مجلس تاکید دارند که حاشیه نشینی و مهاجرت باید ریشه یابی شده و پرداخت تسهیلات مناسب و ارائه آموزش های لازم  به مناطق محروم، روستایی وکم برخوردار باید مورد توجه قرار گیرد تا جوانان روستایی و مناطق محروم بتوانند در روستا و مناطق خود مشغول به کار شده و به حاشیه نشینی روی نیاورند.

 

ساعی: نبود اشتغال و فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و روستاها علت عمده مهاجرت و حاشیه نشینی

زهرا ساعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه امکانات لازم برای اشتغال جوانان در روستاها وجود ندارد، تصریح کرد: از این رو شاهد این هستیم که این افراد به اجبار به مهاجرت و حاشیه نشینی روی می‌آورند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه هیچ زمینه‌ای برای اشتغال جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور وجود ندارد، ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه‌ها تنها به ارائه مدرک اکتفا می کنند بدون اینکه مهارت و تخصص های لازم را به دانشجویان آموزش دهند تا بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند وارد فضای کسب و کار شوند.

وی بر ضرورت تحکیم ارتباط میان سازمان فنی وحرفه‌ای و دانشگاه‌های کشور به ویژه در رشته های فنی و مهندسی تاکید کرد و افزود: جوانان تصور می کنند به دلیل مدرکی که گرفته اند باید شغل پشت میزی داشته باشند زیرا متناسب با مدرک مهارت های لازم را کسب نکرده اند بنابراین ارتباط بین سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه‌های ما به ویژه در رشته های فنی ومهندسی باید بیشتر شود از این طریق می‌توان نیروهای دانشجویی نیمه متخصص آماده به کار داشته باشیم نه اینکه بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کارورزی باشند.

وی در رابطه با وجود یازده میلیون حاشیه نشین در کشور که 3 میلیون از آنها جوان هستند، یادآور شد: علت عمده آمار بالایی از مهاجرت ها که نتیجه و ثمره آن حاشیه نشینی است نبود اشتغال و فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و روستاها است در حالی نیروی انسانی جوان در تمامی کشورها به ویژه در حال توسعه سرمایه اجتماعی است ولی متاسفانه نیروی انسانی کشور به علت بیکاری به انواع آسیب های اجتماعی مانند حاشیه نشینی دچار می شوند زیرا هیچ گونه زمینه کاری برای آنها فراهم نکرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: باید به صورت جدی از تجربه کشورهای بزرگی مانند چین و هندوستان استفاده و نسبت به اشتغال نیروی انسانی در کشور اقدام کرد زیرا تولید انبوهی که تمامی کشورهای پرجمعیت دارند ناشی از توجه به آموزش و استفاده بهینه از نیروی انسانی است.

ساعی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط با موضوع اشتغال باید به صورت هماهنگ عمل کنند نه جزیره‌ای و خودمختار، تصریح کرد: حاشیه نشینی و مهاجرت باید ریشه یابی شود و پرداخت تسهیلات مناسب و ارائه آموزش های لازم  به مناطق محروم، روستایی وکم برخوردار باید مورد توجه قرار گیرد تا جوانان روستایی و مناطق محروم بتوانند در روستا و مناطق خود مشغول به کار شده و به حاشیه نشینی روی نیاورند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم بر لزوم چابک‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت تاکید کرد وگفت: باید بخش خصوصی را فعال و زمینه‌های لازم برای فعالیت آن در کشور فراهم کنیم و از این طریق تصدی‌گری دولت را کاهش دهیم البته اشتغال زایی و کارآفرینی را می توان در قالب تعاونی و  پروژه های عمرانی بر حسب ظرفیت های موجود در مناطق مختلف ایجاد و صنایع و کارخانجات را از کلانشهرهایی مانند تهران به سمت مناطق محروم و روستاها سوق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام متمرکز در حوزه اقتصاد را باید با برنامه ریزی مناسب از بین برد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی مناسبی که در اکثر روستاهای کشور مانند شمال غرب وجود دارد می توان متناسب با آب و هوای مناطق مختلف نسبت به اشتغال زایی در این مناطق اقدام کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرح بسیار مناسبی را معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری ارائه کرده مبنی بر تشکیل تعاونی ها در روستاها با رویکرد اشتغال زایی و اشتغال پایدار در روستاها که بر اساس این طرح روستاییان یا افرادی که در شهر هستند می توانند طرح هایی را در روستاها اجرا نمایند البته این طرح در قالب تشکیل تعاونی های پنجاه خانوار و بالاتر با ارائه تسهیلات و وام های مناسب انجام می شود.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته از طریق ارائه تسهیلات مناسب می توان صنایعی مانند گردشگری و توریسم، صادرات انبوه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی را به فراخور و متناسب با ظرفیت روستاها مورد توجه قرار داد.

 

بابایی: وجود یک میلیون و دویست هزار حاشیه‌نشین در خراسان رضوی/لزوم ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی

روح الله بابایی صالح در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه 19 میلیون در شهرهای کشور در حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده بی‌کیفیت در وضعیت بدی زندگی می‌کنند، گفت: ضروری است وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ریزی مناسبی را  در فرآیندی منطقی و اصولی به منظور افزایش کیفیت زندگی این قشر و مدیریت حاشیه نشینی داشته باشد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ساماندهی و مدیریت سکونتگاه های غیررسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و ادامه داد: اگر وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی دقیق و منظمی را برای مدیریت حاشیه‌نشینی داشته باشد به طور قطع می‌توان از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد ولی اگر نسبت به این مساله بی توجه باشد به طور حتم رها کردن این معضل شیوع آن را در پی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از وجود یک میلیون و دویست هزار حاشیه نشین در خراسان رضوی، گفت: تعداد زیادی از این حاشیه نشینان اتباع بیگانه هستند بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع ورود و از ساخت و ایجاد سکونتگاه ‌های غیررسمی از سوی اتباع بیگانه جلوگیری کند.

بابایی صالح با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از گسترش معضل حاشیه نشینی و ساخت سکونتگاه های غیررسمی وزارت راه و شهرسازی باید به صورت مستقیم وارد عمل شود، تصریح کرد: این دستگاه باید به عنوان متولی جلوگیری از ساخت سکونتگاه های غیررسمی با افرادی که اقدام به ساخت و ایجاد سکونتگاه های غیررسمی بی کیفیت می کنند به صورت قاطع برخورد کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، ایجاد صنایع کوچک و متوسط را در روستاها در جلوگیری از شیوع حاشیه نشینی موثر خواند وگفت: اگر دولت به ساخت این صنایع در جهت توسعه اشتغال روستاییان توجه کند اکثر جوانان در مزارع و روستاها مشغول به کار شده و به حاشیه نشینی روی نمی آورند البته این موضوع از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری هم نسبت به آن تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه افراد به دلیل نبود اشتغال مناسب در روستاها به اجبار به سمت کلانشهرها مهاجرت می کنند، یادآور شد: روستاییان به علت مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه های شهری به حاشیه شهرها روی آورده و زیر سایه عدم نظارت شهرداری شبانه اقدام به ساخت سکونتگاه های غیررسمی کرده و به شیوع حاشیه نشینی دامن می زنند.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم توجه وزارت راه و شهرسازی به نوسازی بافت های فرسوده تاکید کرد و افزود:  وزارت راه و شهرسازی باید با ارائه وام با سود و بهره کم به صاحبان بافت های فرسوده نسبت به ایجاد شهرک های مقاوم با رعایت معماری ایرانی- اسلامی اقدام کند.

عضو هیات رئیسه کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت برنامه ریزی منسجم و مناسب برای ساماندهی معضل حاشیه نشینی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید تسهیلات مناسبی را در اختیار صاحبان بافت‌های فرسوده برای مقاوم سازی قرار داده و در کنار این از ایجاد و ساخت سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی حاشیه نشینان جلوگیری کند.

 

هاشمی :ساکنان حاشیه شهرها امنیت غذایی ندارند/ ارتباط مستقیم گسترش فقر با عملکرد نامناسب دستگاهها

همایون هاشمی دیگر نماینده مجلس هم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه رافت، اخلاق و تدبیر دینی است، گفت: به طورحتم در این نظام نباید گرسنه ای وجود داشته باشد اما متاسفانه امروز شاهد گسترش فقر در جامعه هستیم که به طور قطع این موضوع با عملکرد نامناسب دستگاه ها ارتباط مستقیمی دارد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته میان اقشار ضعیف و تحت پوشش سازمان بهزیستی بن دریافت کالا توزیع می‌شد، افزود: متاسفانه برخی با غرض ورزی‌های سیاسی ذات این اقدام را مورد انتقاد قرار می‌دادند این درحالی است که در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی چندین نوع بن میان نیازمندان توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درصدی از مردم قابلیت توانمند شدن ندارند، تصریح کرد: برای این افراد باید سبدهای مختلف خدماتی آن هم به شکل رایگان درنظر گرفت که می‌توان به سبد رایگان معیشتی و غذا، سبد رایگان بهداشتی، سبد رایگان خدمات تفریحی اشاره کرد؛ واقعیت آن است که در برخی کشورهای دنیا چنین خدماتی به نیازمندان ارایه می شود اما در کشور ما به این موارد خیلی توجه نمی شود.

هاشمی با انتقاد از برخی غرض ورزی های سیاسی در جلوگیری از توزیع بن میان نیازمندان در ادوار گذشته، گفت: متاسفانه با توجه به افزایش بیکاری و فقر ناشی از آن و همچنین تورم، تعداد قابل توجهی از افراد به ویژه در حاشیه شهرها امنیت غذایی ندارند به عبارتی شرایط متعادلی را تجربه نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نگرانی‌های ناشی از افزایش دهک‌های زیر خط فقر، افزود: متاسفانه منهای کمیته امداد که درجهت کمک به نیازمندان اقدامات شایسته ای را تاکنون انجام داده است، هیچ نهاد و یا سازمان حمایتی دیگری دراین حوزه فعالیت های خوبی نداشته است؛ بنابراین نهادهای ذی ری ربط باید به حل آسیب های  اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه حاشیه نشینی به دلیل فقر، اعتیاد و طلاق افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: میزان آسیب های اجتماعی درجامعه روبه رو افزایش است، ازاین رو در این مرحله باید به مباحثی مانند پزشک اجتماعی و سلامت اجتماعی توجه کرد.

هاشمی با بیان اینکه سازمان بهزیستی و کمیته امداد درحمایت از نیازمندان باید دارای برنامه مدون باشند، گفت: دربحث حمایت از نیازمندان درگام اول وزیر کشور باید به عنوان رییس شورای اجتماعی اقدامات موثر انجام دهد، همچنین وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز باید دراین زمینه به خوبی عمل کند؛ هرچند که وزارت تعاون بیشتر به بخش درمان و مسائل بهداشتی توجه بیشتری دارد؛ همچنین انتظارمی رود که مجلس شورای اسلامی نظارت بیشتری بر عمکلرد دستگاه ها و انجام وظایف آنها درحوزه کمک به نیازمندان داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: دستگاه ها و نهادهای ذی ربط باید پاسخ دهند که چه برنامه‌های جامع رفاه اجتماعی درحوزه نیازمندان دارند.

 

امینی فرد: لزوم توجه به مساله بهداشت ودرمان حاشیه نشینان/ خدمات درمانی و بهداشتی متناسب با نیازهای حاشیه نشینان ارایه شود

محمدنعیم امینی‌فرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مهمترین مشکلات حاشیه نشینان را موضوع بهداشت ودرمان آنها برشمرد وگفت: معمولا حاشیه نشینان در وضعیتی نیستند که خود به دنبال رفع مشکلات بهداشتی و درمان خود باشند بلکه مسئولان باید در پی رفع مشکلات درمانی آنها باشند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به حاشیه نشینان تاکید کرد و ادامه داد: عمده مشکل حاشیه نشینان مسائل درمانی، بهداشتی و همچنین کمبود امکانات مناسب است البته درکنار این موارد افزایش  جمعیت آنها شیوع بیماری های خاصی را در این سکونتگاه های غیررسمی رقم زده که این موضوع نیاز به مطالعات عمقی و دقیق دارد بنابراین باید به صورت جدی آسیب های اجتماعی، درمانی و بهداشتی حاشیه نشینان را مورد توجه جدی قرار دهیم.

امینی فرد بر لزوم پیشگیری از بیماری‌های خاص در مناطق حاشیه‌نشین تاکید کرد و یادآور شد: در کنار ارئه خدمات بهداشتی به حاشیه نشینان باید اقدامات مناسبی برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشیم به گونه ای که مانع گسترش بیماری های شویم.

وی با بیان اینکه معضل حاشیه نشینی در کلانشهرهای کشور به معضلی جدی تبدیل شده، تصریح کرد: وزیر کشور گزارش مبسوطی در رابطه با این معضل به مجلس ارائه کردند که در حال طراحی و تدوین  طرح هایی در وزارت کشور هستند؛ معضل حاشیه نشینی هر چند در اکثر کلانشهرهای کشور وجود دارد اما به دلیل تراکم جمعیت پایتخت تبعات این معضل در این کلانشهر نمود بیشتری دارد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید تعریف مناسبی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حاشیه‌نشینان داشته باشیم، تصریح کرد: خدمات درمانی و بهداشتی  باید متناسب با نیازهای حاشیه نشینان تعریف شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بر لزوم توجه به مساله بهداشت و درمان حاشیه نشینان تاکید کرد و افزود: نمی توان به مسائل حاشیه نشینان بی توجه بود بلکه باید در راستای گسترش بحث بهداشت و  درمان در این مناطق اقدام کرد هر چند به دلیل افزایش جمعیت در این سکونت گاه های غیررسمی در رابطه با خدمات رسانی با مشکلات زیادی مواجه هستیم./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار