کد خبر: ۲۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
نائب رئیس فراکسیون نفت و گاز مجلس با بیان اینکه خطر بزرگی در حوزه منابع انسانی صنعت نفت دیده می شود گفت: با توجه به محتوای برنامه ششم در باره کاهش شدید پاداش بازنشستگی٬ میزان تقاضای بازنشستگی پیش از موعد در وزارت نفت بشدت افزایش یافته است و اگر این مورد اصلاح نشود٬ صنعت نفت کشور به تهی شدن از نیروهای متخصص ختم می شود.
به گزارش آرانیوز،  هدایت الله خادمی افزود: در یکی از بندهای برنامه ششم توسعه پاداش و سنوات بازنشستگی کاهش پیدا کرده است که این افزایش بقدری شدید است که هم اکنون بسیاری از نیروهای صنعت نفت بدنبال بازنشستگی هستند. این خطر بزرگی برای کشور است که منجر به تضعیف ساختار وزارت نفت می شود.

خادمی با اشاره به یکی از جلسات کمیسیون ها درباره این موضوع گفت: من در آن جلسه به اعضای کمیسیون متذکر شدم کاهش سنوات کارکنان وزارت نفت٬ نتیجه ای جز کاهش انگیزه کارکنان و آسیب رساندن به منافع ملی کشور ندارد ولی تعدادی از اعضای کمیسیون٬ سکوت وزارت نفت را در این باره٬ موید بی خطر بودن این موضوع دانستند.

وی افزود: وزارت نفت و مدیران آن باید نسبت به احقاق حقوق کارکنان هوشیار باشند و با ورود به این مساله نسبت به عواقب تصویب چنین برنامه ای هشدار دهند و نمایندگان رابرای اصلاح آن قانع کنند تا وزارت نفت از این طرح مستثی شود. صنعت نفت صنعت پولساز و حساس کشور است که بر پایه نیروی انسانی با انگیزه رشد کرده است که اگر وزارت نفت نسبت به اصلاح این موضوع وارد نشود٬ این صنعت در باتلاق کامل فرو می رود.

نماینده مردم ایذه و باغملک ادامه داد: اهمیت این موضوع از قراردادهای جدید نفتی بیشتر است ولی شاهد آنیم که مدیران وزارت نفت برای دفاع از IPC وارد گود اظهار نظر می شوند ولی حاضر نیستند به دفاع از کارکنان بپردازند. با وجود اینکه سعی کرده ام تعدادی از نمایندگان را نسبت به عواقب این اشتباه بزرگ آگاه کنم متاسفانه در پاسخ من گفتند وزارت نفت با کمبود متخصص رو به رو است و باید حقوق آنها کاهش پیدا کند. وقتی به این موضوع اعتراض شد گفتند وقتی یکی از مدیران شرکت های تولیدی که ۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند رسما این مهم را تایید می کند تردیدی برای کاهش مزایای نفتی ها و خانه تکانی نیست.

وي خاطر نشان کرد: متاسفانه دیدگاه ها نسبت به کارکنان صنعت نفت منفی شده است وکسی از مسئولان این وزارتخانه نیز برای حضور در کمیسیون انرژی پیرو این موضوع حاضر نمی شود تا نسبت به عواقب برنامه ششم روشنگری کند. صنعت نفت برای کشور بسیار حیاتی است ولی بی تفاوتی محض نسبت به کاهش مزایای نفتی ها آینده کشور را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

وی با اشاره به این بی تفاوتی و همزمانی آن با IPC اظهار داشت: یکی از بزرگترین نقدهای وارده به قراردادهای جدید نفتی٬ تضعیف ساختار منابع انسانی وزارت نفت و ریزش نیروها به سمت شرکت های خارجی است که به تضعیف شرکت ملی نفت می انجامد. همزمان با این نگرانی٬ وزارت نفت نسبت به عامل تشدید کننده آن – کاهش شدید مزایای نفتی ها – بی توجهی را در پیش گرفته است در حالی که این بی توجهی به تضعیف نقش کارفرمایی وزارت نفت و فروپاشی این صنعت از داخل منجر می شود.

مدیرعامل اسبق شرکت حفاری شمال بیان داشت: وزارت نفت دائما می گوید برای تحقق برنامه ششم توسعه به 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم ولی هیچگاه نمی گوید بستر تحقق برنامه ششم نیروی انسانی ماهر است که با وجود چنین برنامه ای دیگر وجود خارجی نخواهند داشت؛ اینکه کارکنان را نادیده بگیریم و روی ارقام متمرکز شویم فروپاشی از داخل را در پی دارد لذا باید روی این موضوع بیشتر حساس باشیم تا موارد دیگر.

خادمی با اعلام آمادگی برای پیگیری جدی تر این موضوع با همکاری وزارت نفت٬اضافه کرد: دلیل این بی تفاوتی و عدم ادراک این مهم توسط مدیران نفت را نمی دانم ولی از مسولان این وزراتخانه می خواهم برای احقاق حقوق نفتی ها وارد عمل شده تا دست به دست هم٬ حقوق نفتی ها را حفظ کنیم. آینده وزارت نفت با چنین رویه ای بسیار نگران کننده است و مدیران نفتی نقش موثرتری ایفا می کنند؛ آنها بجای تایید اظهاراتی که معیشت کارکنان نفت را نشانه گرفته اند باید از آنها دفاع کرده و این موضوع را ملی بررسی کنند نه برای حفظ سمت و صندلی خود.

خادمی افزود: چرا هیچ یک از مدیران درباره مساله به این مهمی اظهار نظر نمی کنند و اعتراض نمی کنند؟ چطور است برای هر موضوعی به دفاع از وزیر نفت و دولت می پردازند ولی برای کارکنان و ظلمی که به آنها روا خواهد شد اعتراضی نمی کنند؟ این موضوع٬ موردی بسیار مهم و غیر قابل چشمپوشی است و برای خنثی کردن آن٬ وزارت نفت باید اعتراض کند و به عنوان دتسگاه متقاضی خواستار اصلاح آن شود.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار