کد خبر: ۲۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان:
مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: جباری شدن پیش دبستانی برای استان خوزستان مشکلاتی را نیز به همراه داشته که به راحتی نمی توان از آنها چشم پوشی کرد و در این میان کمبود اعتبار نقش اول و آخر را در این زمینه بازی می کند

به گزارش آرانیوز، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص اهمیت دوره پیش دبستانی اظهار کرد: این روزها همه روی مبحث  قبولی های کنکور استان مانور می دهند که خوزستان در آن با مشکلاتی مواجه است ولی به عقیده من مشکل موجود در مبحث آموزش و پروش خوزستان، مسئله کنکور نیست بلکه مشکل ما دوره مهم و حساس پیش دبستانی است که در استان به آن بی توجهی شده است زیرا ما باید سن تعلیم و تربیت را کاهش داده و پیش دبستانی را توسعه دهیم. اگر چنین کاری انجام دادیم آن وقت دیگر در کنکور مشکلی نداریم. تحقیقات ثابت کرده که دانش آموزانی که پیش دبستانی را گذرانده اند موفق تر از دانش آموزانی که پیش دبستانی را نگذرانده اند، عمل می کنند.

«محمد تقی زاده» در خصوص اجباری شدن دوره پیش دبستانی در خوزستان اظهار کرد: بحث اجباری شدن با این مضمون هست که خانواده ها ملزم شوند کودکان خود را یک سال قبل از تعلیم و تربیت رسمی، وارد مدرسه کنند. به دلیل اینکه استان ما یک استان دو زبانه با گویش های مختلف است و در بعضی از مناطق خصوصا مناطق مرزی مشکلات فرهنگی وجود دارد به همین دلیل به دلایل مختلف لازم است سن تعلیم و تربیت را در استان پایین بیاوریم.

وی با اشاره به رشد ۸۰ درصدی دانش آموزان پیش دبستانی در سه سال اخیر، گفت: پیش دبستانی در استان خوزستان اجباری شده، البته هدف این نیست که نوآموز یک سال زودتر الفبا را یاد بگیرد، بلکه هدف درک معنا و مفهوم ساده ترین واژه ها از جمله غدیر، قربان، محرم، دوستی، محبت، تلاش و کوشش است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: موضوع پیش دبستانی دستور کار اول آموزش و پرورش استان است. طی دو سال اخیر تعداد نوآموزان پیش دبستانی را از ۳۰ هزار به ۷۵ هزار ارتقا دادیم. امسال در بودجه ملی وزارت آموزش و پرورش مبالغی برای توسعه دوره پیش دبستانی در نظر گرفته اند و طی تماس با معاونت مربوطه به ما اعلام شد که خوزستان با توجه به شرایط خاصش در اولویت اختصاص این اعتبارات خواهد بود.

تقی زاده اضافه کرد: توسعه دوره پیش دبستانی در استان خوزستان با اولویت مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهرها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۶ هزار نوآموز خوزستانی در دوره پیش دبستانی تحصیل کردند، خبر داد: پیش بینی می شود که در سال تحصیلی آینده بین ۱۰۷ تا ۱۰۸ هزار دانش آموز در پایه اول ابتدایی تحصیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: افرادی که برای مربی دوره پیش دبستانی انتخاب کردیم همه دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و در طول سال تحصیلی هم آموزش خواهند دید. در حقیقت این افراد روند به کارگیری استخدام رسمی و همچنین گزینش را می گذرانند.

وی ادامه داد: مؤسسه های مختلف مانند مهدهای قرآنی می توانند از طریق آموزش و پرورش تقاضای راه اندازی و برگزاری دوره های پیش دبستانی را ارائه کنند که در صورت داشتن شاخص های لازم این مجوز به آنها اعطا می شود.

تقی زاده با تأکید بر لزوم توجه به دوره پیش دبستانی و در اولویت قرار داشتن این دوره در آموزش و پرورش خوزستان یادآور شد: به تمامی مدارس مقطع ابتدایی ابلاغ شد تا یک بنر را با جمله کوتاه (پیش دبستانی اجباری شد) در فضای مدرسه نصب کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: خانواده هایی که توانایی پرداخت هزینه دوره پیش دبستانی را ندارند، خودمان این مبلغ را از طریق اعتبارات دولتی و یا غیر دولتی تأمین خواهیم کرد.

اما این همه ماجرا نیست چرا که اجباری شدن پیش دبستانی برای استان خوزستان مشکلاتی را نیز به همراه داشته که به راحتی نمی توان از آنها چشم پوشی کرد و در این میان کمبود اعتبار نقش اول و آخر را در این زمینه بازی می کند، موضوعی که اصولا همیشه طرح ها و ایده ها و پروژه های خوزستان را با تنگنا مواجه کرده و همیشه نبود اعتبار و امکانات سد راه توسعه استان بوده است.

برگزاری کلاس های پیش دبستانی در حسینیه ها

در همین زمینه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان در استانداری در خصوص مشکلاتی که اجرای این طرح با آنها مواجه است، تصریح کرد: در زمینه پیش دبستانی ها در استان با مشکل فضا و تجهیزات در برخی مناطق مواجه هستیم و با این وجود آمار جذب خود را به ۱۰۰ درصد رسانده ایم ولی برخی از این کلاس ها را در مساجد و حسینیه ها برگزار می کنند.

تقی زاده گفت: برای اولین بار در کشور پیش دبستانی را اجباری کرده و سه هزار نفر از مربیان را تحت عنوان معلمان حق التدریس را از این مجرا جذب آموزش و پرورش خوزستان کردیم. بیشترین اعتبار را در این راستا نیز که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، در اختیار خوزستان قرار دادند.

وی اضافه کرد: باید مجراهایی را در استان برای حمایت مالی در اختیار ما قرار دهند تا همانطور که از نظر کمی حدودا به پوشش ۱۰۰ درصدی رساندیم بتوانیم از نظر کیفی نیز توسعه داشته باشیم. سلامت، تغذیه سالم، آموزش، مهارت و زودتر شروع شدن فراگیری خواندن و نوشتن از جمله اهداف اجرای دوره های پیش دبستانی است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار