کد خبر: ۲۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
به گزارش آرانیوز ،دکتر ایرج مزارعی کارشناس روابط بین الملل:

تبارشناسی تراریخته

فرهنگ بزرگ معروف لیتره تروریسم را برابر "برقراری سلطه ارعاب و وحشت" تعرف کرده است. اگر این تعریف را بپذیریم، ترور عملی منفرد یا عاطفی نیست بلکه اقدامی است گروهی، سازمان یافته و حتی استراتژی سیاسی. اصطلاح و واژه تروریسم پیش از قرن نوزدهم معمول نبود و واژه "ترور" به معنای ایجاد ترس و وحشت وارعاب بکار می رفت، اگر کسی شاه یا مقام عالی دولتی را ترور می کرد، به این عمل "سوء قصد" می گفتند. ترور و تروریسم در ادبیات قرن نوزدهم بکار رفت و بعد به این معنی معمول شد، شاید به این علت که در دوران انقلاب کبیر فرانسه حکومت تند روان و اعدامهای بی حد و حساب بیگناهان دوره "ترور" نام گرفت. 

اگر به باور يورگن هابرماس عقل ( که موجب ارتباطات شفاف و بي پرده مي باشد) قادر است دردهاي ناشي از تجدد ( مدرنيزاسيون ) از جمله، افراط گرايي مذهبي و تروريسم را درمان کند؛ به زعم ژاک دريدا: تنش هاي ويرانگررا مي توان رديابي و نام گذاري کرد، ولي نمي شود به طور کامل آنها را کنترل و مغلوب کرد. به نظر هابرماس، مقصر، سرعتي است که « تجدد» با آن خود را تحميل کرده و در نتيجه در شيوه هاي زندگي سنتي، واکنش هاي دفاعي به وجود آورده است ؛ ولي دريدا معتقد است که اين عکس العملهاي دفاعي، خود، محصول مدرنيته مي باشند. به عقيده او، تروريسم، علامت مرض خود ويرانگري است که حيات دموکراسي مشارکتي ، نظام قانونگذاري که ضامن اجراي آن است و همچنين، جدايي حقيقي امر مذهبي از امر لائيک را تهديد مي کند. 

انواع تروریسم

در دهه های ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم اعمال تروریستی در اروپا و قاره های دیگر گسترش فوق العاده ای یافت و گروه هایی مانند "بریگاد سرخ" در ایتالیا و "بادر ماینهوف" در آلمان پدید آمدند که تروریسم را به مثابه استراتژی مبارزه سیاسی _ اجتماعی پذیرفته بودند. این گروهها از یکسو اشکال و روشهای جدید تروریسم را مانند آدم ربائی، گروگان گیری، بمب گذاری در مجامع عمومی، هواپیما ربائی، کشتی ربایی و حتی اتوبوس ربایی رابکار می برند و از سویی دیگر به تروریسم جنبه بین المللی دادند. .در مباحث نظري در خصوص تروريسم، سخن از ابعاد و اشكال مختلف تروريسم مي شود. از حیث نوع عمل تا انگیزه و ابزار کاربردی ترور نظریه پردازان تروریسم را تقسیم بندی کرده اند. تروريسم هسته اي، تروريسم ملي گرا، تروريسم سياسي، ناركو تروريسم، تروريسم مذهبي، تروريسم دولتي، سايبر تروريسم ، تروريسم شيميايي، تروريسم جنايي و امثال آن انواع مختلفي از تروريسم است. 

حتي بسياري، اشكال مختلف تروريسم و طيف وسيع انگيزه هاي اين پديده را مانع دست يابي به يك تعريف جامع و مانع و مورد قبول در سطح جهاني تلقي مي كنند. تنها يك نوع تروريسم وجود ندارد، بلكه گونه هاي مختلفي از تروريسم وجود دارد كه بسياري از اين گونه ها، ويژگي هاي چندان مشتركي با همديگر ندارند. امروز تروريسم نسبت به سي سال گذشته به مراتب متنوع تر شده است.

تراریخته می تواند سلاحی مخوف باشد

اما در کنار همه این گونه ها یکی از خطرناک ترین اشکال تروریسم که دارای اثار فاجعه باری است بیوتروریسم است. در یک تعریف بيوتروريسم عبارت است از سوء استفاده از ميكرو اورگانيسم يا فراورده هاي آنها در جهت توليد جنگ افزار به عبارت جامع تر، استفاده از عوامل بيولوژيك به منظور ارعاب يا هلاكت انسانها و نابودي دامها يا گياهان را بیوتروریسم می نامند.در سال 1978 دانشمندي بنام Mullen،انواع جديد تهديدهاي هسته اي ، شيميايي و بيولوژيك را مورد ارزيابي قرار داد . دانشمند فوق با تجزيه وتحليل اين تهديدها نتيجه گيري كرده از ميان سه تهديد تروريستي فوق الذكر، تهديد بيولوژيكي از همه ساده تر و علمي تر و تاثیرگذارتر ميباشد. بر اساس پيش بيني سازمان جهاني بهداشت رها سازي 50 كيلوگرم اسپور آنتراكس (عامل سیاه زخم )در طول يك خط 2 كيلومتري در يك جمعيت 500 هزار نفري باعث 125 هزار مورد بيماري و 950 مورد مرگ مي شود كه در مقاسه با ساير جنگ افزار ها رقم قابل توجهی است.

در این میان استفاده از محصولات تراریخته می تواند یکی از جدیدترین روش های بیوتروریسم باشد. محصولات تراریخته در حقیقت مواد غذایی هستند که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند و ژن جدیدی را از سایر ارگانیسم ها دریافت کرده اند. این محصولات می توانند طیف وسیعی از مواد غذایی از انواع میوه ها و سبزیحات تا گوشت ها، حبوبات، غلات، لبنیات و ... را شامل شوند. گرچه این محصولات می‌تواند از محسناتی مانند پرمحصولی (در حد چند درصد)، و مقاومت مختصر نسبت به آفات بهره‌مند باشد، اما مطالعات به‌روشنی نشان می‌دهد که مصرف درازمدت این محصولات می‌تواند مشکلات جدی هم برای سلامتی انسانها و هم برای چرخه طبیعی اکوسیستمها به‌وجود آورد؛ چرخه‌ای از حیات که طی میلیونها سال گذشته، به روال طبیعی خود ادامه داده است. (می‌دانیم در طبیعت هرگز این‌چنین لقاحی بین موجودات مختلف اتفاق نمی‌افتد.) 

دکتر عمرانی عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران و عضو هیئت رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در مورد مشکلات تولید محصولات تراریخته می گوید: بیش از 90 درصد محصولات اکنون حاوی ژن مقاومت به علف‌کش‌ها هستند. کمیته مشترک سازمان جهانی بهداشت و فائو بر مبنای اظهار نظر انجمن بین‌المللی تحقیقات سرطان‌ به این نتیجه رسیده‌اند که علف‌کش‌ غالب در محصولات تراریخته یعنی گلایفوسیت سرطان‌زاست. در حالی که از زمان تجاری شدن محصولات تراریخته در سال 1996 تاکنون مصرف این علف‌کش 15 برابر افزایش یافته است.»وی معتقد است :«این به معنی مخاطرات فراوان سلامت زیست محیطی است چراکه ماده‌ای که باعث سرطان می‌شود، عامل ایجاد بیماری‌های دیگری مثل آلزایمر،‌ اوتیسم، افزایش سرطان‌های گوارشی و عملکرد منفی غدد بدن می‌شود که افزایش این بیماری‌ها در کشور آمریکا همگام با افزایش تولید محصولات تراریخته رشد معنی‌داری داشته است استفاده از علف‌کش‌ها در گیاهان تراریخته مقاوم به علف‌کش، باکتری‌های خاک را از بین می‌برند و روند تجزیه بقایای موجودات و تثبیت کربن و نیتروژن اتمسفری را با مشکل مواجه کرده و خاک را به یک توده فیزیکی بی‌‌خاصیتی تبدیل می‌کند.»

در همین رابطه تازه ترین نتایج تحقیق بر روی ذرت موسوم به «بی تی ۱۷۶» در پارلمان اروپا حاکی از این است که این نوع ذرت تراریخته (از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده) برای تغذيه دام و طيور استفاده می شود. ژیل اریک سرالینی، استاد دانشگاه کان فرانسه، ریاست گروه تحقیق درباره این گونه از ذرت را بر عهده داشته است. او درباره نتایج بدست آمده گفت: «ذرت هایی که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شدند و به نام "بی تی” مشهور هستند حدود پانزده درصد سموم حشره کش دارند و مصرف بلند مدت آنها می تواند موجب بروز مشکلات کلیوی، غدد پستانی (شیری) و غیره شود..

دکتر محمدجواد ظریف، دو دهه پیش در کسوت یک فعال زیست‌محیطی، و در رأس یک هیأت هفت‌نفره تخصصی، در تصویب مهمترین کنوانسیون زیست‌محیطی با نام «کارتاهنا» (علیه تراریخته) نقشی فعال ایفا کرده است. وی همچنین در روشنگری نسبت به خطراتی که ممکن است در آینده سلامت مردم را تهدید کند، تلاشهای قابل تقدیری انجام داده است. ظریف پس از این اجلاس، در سال 78، نامه‌ای مفصل به رئیس‌جمهور وقت نوشت و خطر استفاده از محصولات دستکاری ژنتیکی (تراریخته) را به‌ صراحت گوشزد کرد. او در این نامه به صراحت از احتمال استفاده از این محصولات به‌عنوان «سلاح»، و «برای عقیم‌سازی یک نسل»، یا «تغییر حالات روحی و روانی یک نسل» سخن می‌گوید.

مونسانتو(صهیونستی)، مهمترین شرکت تولید بذرهای دستکاری ژنتیک

کشت حدود 90 درصد از این محصولات تنها در 5 کشور امریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین و چین و 10 درصد باقیمانده در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. (این کشورها قلمرو کمپانیهایی مانند راکفلر به‌شمار می‌روند.) پرفسور کرمی بنیانگذار انجمن بیوتکنولوژی ایران ضمن هشدار درباره محصولات وارداتی تراریخته به کشور عنوان می کند که ورود این محصولات توطئه صهیونیزم برای نفوذ و تروریسم در ایران است وی اضافه می کند که اینجا دو تجارت شیرین وجود دارد: غذای آلوده منجر به بیماری می شود؛ و از آن سو، بیمار نیازمند دارو و درمان است! صنعت دارویی و پزشکی هم یک صنعت مولتی ترلیارد دلاری است؛ تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه، دارو، درمان، سی تی اسکن ،دارو، شیمی درمانی. اینها تجارت است؛ سرمایه داری یعنی همین؛ ملاک پول است.

در تولید محصولات تراریخته نام شرکت های بزرگ صهیونیستی به چشم می خورد. کمپانی چندملیتی مونسانتو، مهمترین شرکت تولید بذرهای دستکاری ژنتیک در جهان است. یکی از متخصصین حوزه زیست فناوری می‌‌گوید: «واقعیت جهانی درمورد محصولات دستکاری شده ژنتیکی این است که با گذشت بیش از 20 سال از تولید تجاری این محصولات، انحصار بذرهای استراتژیک تراریخته همچنان در دست شرکت بزرگ آمریکایی «مونسانتو» قرار دارد؛ این کمپانی و شرکتهای اقماری آن بخش اعظم تولید بذرهای ژنتیکی دنیا را در اختیار دارد. توجه به سیاست کنترل غذا که توسط کیسینجر مطرح شد مطالعات عمیق و راهبردی روی بذرهای اصیل در کشتگاههای کهن – مانند فیلیپین، هند و سوریه – جزو علاقه‌مندیهای ویژه بنیاد راکفلر قرار گرفت. کار «در اختیار داشتن منابع بذر» توسط این بنیاد تا آنجا پیش رفته که برای در اختیار داشتن منابع بذرهای اصیل دنیا، مرکز راهبردی به نام «انبار بذرهای قیامت» در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع الجزایر «سوالبارد» نروژ (در نزدیکی قطب شمال) احداث شد که بانک منحصر به فرد بذرهای جهان به‌شمار می‌رود.

با توجه به تاثیرات مخربی که این محصولات بر مردم یک کشور می گذارد به نظر می رسد می تواند ابزار مناسب تروریستی در دستان کشورهایی باشد که برای رسیدن به هدف خود ابایی از هیچ جنایتی ندارند. در واقع کشورهای تولید کننده محصولات تراریخته به سلاحی ویرانگر و کشنده برای نابودی بشریت دست یافته اند. سلاحی که اثر آن می تواند مانند بمب هسته ای روی هیروشیما نیست که در زمانی کوتاه منجر به مرگ صدها هزارنفر شد. اثر ویرانگر چنین دستکاری های ژنتیکی می تواند با گذشت نسل ها در دراز مدت مشخص شود. از طرفی هم می تواند مانند اتم کاربردی های بشر دوستانه داشته باشد و در خدمت منافع جامعه جهانی باشد.


نتیجه گیری

با گسترش عوارض این نوع محصولات ،ایرلند، آلمان، روسیه و ۳۸ کشور دیگر اکثرا یا کاشت و واردات محصولات تراریخته را ممنوع کردند و یا قوانین سخت گیرانه ای پیرامون شیوع این محصولات وضع کرده اند خصوصا اکثر این کشور ها برچسب گذاری این محصولات را که مشخص کند کدام محصول ارگانیک وکدام محصول تراریخته است و همین طور به خریدار اخطار دهد که این محصول دارای مخاطرات انسانی و زیستی برایشان دارد را اجباری کرده اند.جالب توجه است که کشور اسرائیل به عنوان یکی از سرمایه داران شرکت مونسانتو خود کشت این محصولات را درکشورش حتی به صورت آزمایشی ممنوع کرده است.

با توجه تلاش صهیونیسم بین المللی برای ضربه زدن به کشور ، شیوع هر چه بیشتر این محصولات باید به وسیله مسولین ذی ربط جدی گرفته شود. محصولاتی که اگر با افزایش روز افزون ان مقابله نشود شاهد نتایج فاجع باری در سال های اینده خواهیم بود. در پایان باید تاکید کنم که ورود این محصولات به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه چون ایران توطئه صهیونیزم برای نفوذ و فعالیتهای تروریسمی است که مسولان و دانشگاهیان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند .
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار