کد خبر: ۲۰۰۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
بجای تلاش برای حل مشکل مردم؛
علی مطهری نماینده تهران و نائب رئیس دوم مجلس بجای انجام وظایف نمایندگی و رسیدگی به مشکلات مردم حوزه انتخابیه خود، بیشترین وقت و انرژی خود را برای حل مشکل مینو خالقی نامزد رد صلاحیت شده اصفهان گذاشته است.
به گزارش آرانیوز، بعد از ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان و رد صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان به دلیل رفتار دور از شان و انتشار عکس های بی حجاب و دست دادن وی با مردان بیگانه در خارج از کشور، علی مطهری تمام هم و غم خود را بکار گرفت تا مشکل این فرد حل شود و وی بعنوان نماینده در مجلس دهم حضور یابد.

وی علاوه بر رایزنی، مذاکره و تماس با مسئولین مختلف، سعی کرد از رسانه ها هم در این زمینه بهره بگیرد.

در همین راستا، مطهری در 15 فروردین یعنی 10 روز بعد از اعلام ابطال آرای خالقی، در اظهار نظری گفت که برخی اتهاماتی که به منتخب سوم اصفهان زده اند قابل اثبات نیست و اینگونه ابطال آراء قانونی نبوده است. اتهاماتی که دادند محکم نیست. نظیر اینکه ایشان در خارج از کشور با مردی مصافحه کرده هم خیلی قابل اثبات نیست ضمن اینکه دست دادن در صورتی که با دستکش باشد بلااشکال است.

وی حتی از اصلاح قانون انتخابات خبر داد و گفت: لازم است در این قانون بازنگری هایی صورت گیرد.

اما مطهری که در مجلس نهم تنها یک نماینده بود و وظیفه وی پیگیری موضوعات و مشکلات حوزه انتخابیه اش بود نه پیگیری رد صلاحیت یک کاندیدا در اصفهان و با آنکه موضوع خالقی ارتباطی به وی نداشت، تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفت.

وی در دهم اردیبهشت در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار صدور اعتبار نامه خالقی از سوی وزارت کشور و ارسال آن به مجلس شد تا مجلس آنرا بررسی کند.

وی در این نامه تاکید کرد که اگر وزارت کشور اعتبارنامه ایشان را صادر نمی کند اعتبارنامه سایر منتخبان اصفهان را نیز نباید صادر کند و حتی وزیر کشور را به استیضاح تهید کرد و خطاب به رئیس جمهور نوشت: اگرچه وزیر کشور تا کنون تلاش خوبی برای قبولاندن نظریه درست به شورای نگهبان داشته است ولی اگر در نهایت کوتاه بیاید مجلس راهی جز استیضاح او ندارد.

با بالا گرفتن اختلافات در این زمینه، پرونده خالقی به هیئت عالی حل اختلاف قوا ارجاع شد و این هیئت هم رأی شورای نگهبان را تائید کرد.

اما مطهری از نامه نگاری خود دست برنداشت و در 24 اردیبهشت نامه ای به آیت اله جنتی دبیر شورای نگهبان نوشت و تاکید کرد که شورای نگهبان حق دخالت در این موضوع را نداشته و نظارت استصوابی نمی تواند ناقض موادی از قانون انتخابات یا سایر قوانین عادی باشد.

مطهری در این نامه نوشت: آیا با چند عکس مشکوک می توان عدم اعتقاد و التزام عملی یک فرد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را احراز کرد؟.

وی در مجلس دهم که نائب رئیس مجلس شد، فرصت و فضا را برای پیگیری موضوع مینو خالقی هموارتر دید و تلاش کرد تا وعده خود برای اصلاح قانون انتخابات را عملی و با قانونگذاری این موضوع را پیگیری کند.

در همین راستا وی طرح استفساریه ماده 73 قانون انتخابات مجلس و همین طور استفسار از تبصره 3 ماده 52 این قانون را ارائه کرد.

بر اساس این طرح که به امضای 42 نماینده رسیده بود، از مجلس سوال شد که آیا منظور از عبارت ابطال انتخابات در ماده 73 قانون، ابطال انتخابات یک حوزه‌ی انتخابیه است یا شامل ابطال آرای یک نامزد هم می‌شود. به طوری که مثلا در یک حوزه ی انتخابیه که انتخابات به صورت سالم برگزار شده آراء برخی منتخبان تایید شود و برخی نشود؟ پاسخ این است که شامل ابطال آراء یک نامزد نمی‌شود یعنی اگر انتخابات یک حوزه انتخابیه ابطال شود در واقع آراء همه منتخبان باطل شده و نه فقط برخی از آنها.

همچنین در سوال دوم این استفساریه پرسیده شده که آیا بعد از تایید صلاحیت اولیه یک نامزد انتخابات و رای سالم مردم، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت یک منتخب را برای بار دوم رد کند که پاسخ داده شده، خیر، چنین چیزی قانونی نیست و تایید صلاحیت نامزد که در فرصت 20 روزه انجام شده اظهار نظر نهایی است و قابل تجدید نظر نیست و اگر مدرک جدیدی در باره‌ی یک نامزد رسیده باشد باید در مرحله بررسی اعتبار نامه ها در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

این طرح در صحن مجلس مصوب شد اما شورای نگهبان آنرا دارای ابهام و ایراد دانست و خلاف اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن دانست و به مجلس برگشت داد.

 

نمایندگان در جلسه دیروزیکشنبه مجلس مصوب کردند که پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین ردّصلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب 1378/8/22 مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

اما مطهری بعد از این مصوبه در مصاحبه ای اعلام کرد که با این مصوبه احتمالا زمینه ورود مینو خالقی به مجلس فراهم می‌شود.

وی گرچه پیش بینی می کند که شورای نگهبان این مصوبه را رد کند، اما نا امید نیست و چشم انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه است.

 مطهری حتی معتقد است که استفساریه عطف به ماسبق می‌شود زیرا قانونگذاری جدید نیست بلکه همان قانون قبلی است و فقط برداشت جدیدی از آن صورت می‌گیرد لذا این مصوبه هم به طور خودکار عطف به ماسبق می شود و احتمالا زمینه ورود خانم خالقی به مجلس را فراهم می‌کند.

مطهری حتی قبل از این مصوبه مجلس، در 27 مرداد در مطلبی تحت عنوان« خالقی به مجلس می آید» گفت: مینو خالقی در صورتی که این موضوع در مجلس به نتیجه برسد به مجلس باز خواهد گشت، و وزارت کشور باید اعتبار نامه وی را به مجلس ارسال کند تا نمایندگان ملت در باره آن تصمیم گیری کنند.

علی مطهری نماینده تهران است. حال پیگیری مشکلات مردم حوزه انتخابیه اش در اولویت است یا پیگیری یک نامزد رد صلاحیت شده اصفهان؟.

با توجه به نظر هیئت عالی حل اختلاف قوا در تائید رأی شورای نگهبان و رد صلاحیت این نامزد انتخابات، مطهری به دنبال چیست؟. چرا وی بیشترین وقت و انرژی خود را برای حل مشکل مینو خالقی گذاشته است؟.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
1
وقتی ادم بیکار باشه نتیجه این میشه
به جای رسیدگی به امورات مردم در کشور
معلوم دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار