کد خبر: ۱۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
اراک-مسئول سازمان بسیج علمی و فناوری کشور گفت: چهارمیلیون دانشجو و ۷۰هزار عضو هیات علمی رسمی در کشور وجود دارد، اما به علت نبود رابطه منطقی میان نیازها وتوانمندی ها در حل مشکلات درمانده ایم.
به گزارش آرانیوز، حسین قدیانی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با روسا و معاونین پژوهشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: هم اکنون بیش از چهار میلیون و ۷۰۰هزار دانشجو، ۷۰هزار عضو هیات علمی رسمی و ۵۰هزار عضو هیات علمی غیر رسمی در کشور وجود دارد، اما به علت عدم وجود رابطه منطقی میان نیازها و توانمندی ها، در حل مشکلات این حوزه و سایر حوزه های مرتبط درمانده ایم.

دانشگاه های ما برنامه ای برای آینده ندارند

وی افزود: در شرایط فعلی کشور باید نیازمندی ها و توانمندی ها را بشناسیم در حالی که امروز دانشگاه های ما نمی دانند چه برنامه ای در آینده دارند و به کدام چشم انداز می خواهند برسند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بیان کرد: عمدتا تکنولوژی به کشور وارد می شود، که این تکنولوژی وارداتی پس از مدتی غیر قابل استفاده شده و از بین می رود و این ضعف به عنوان یک کلیت در تمام عرصه های کشور وجود دارد.

قدیانی تصریح کرد: امروز هیچ دانشگاهی در کشور حتی یک ماموریت علمی پژوهشی را نپذیرفته و دانشگاه ها نمی توانند بگویند برنامه و ماموریتشان چه چیزی است.

وی تصریح کرد: استان مرکز حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد، در حالی که هیچ دانشگاهی در این استان پشتیبانی کننده علمی برای صنعت نبوده و علت این است که در زیربنا مشکل داریم و تا زمانی که چالش های پیش رو را به فرصت ها تبدیل نکنیم وضعیت همین است.

قدیانی گفت: از تجربیات دوران جنگ و دفاع مقدس می توان به عنوان یک گنجینه استفاده کرد، چرا که در کنار جنگ و دفاع از کشور، تولید علم جدید هم تداوم داشت و فرآیندهای جدید در حوزه نظامی خلق شد.

دانشگاه ها ماموریت واقعی خود را نشناخته اند

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه دانشگاه ها ماموریت واقعی خود را نشناخته اند، گفت: بحث جهاد علمی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد و ایشان به این مساله توجه خاص دارند.

وی تاکید کرد: چنانچه بتوانیم یک رابطه منطقی میان نیازها و توانمندی ها برقرار کنیم قطعا چالش های مهم در کشور حل و برخی از آنها نیز به فرصت تبدیل می شوند، چرا که ظرفیت های اساسی برای این مساله در کشور وجود دارد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور اظهار داشت: علت بالا بودن قیمت تمام شده محصولات تولیدی در کشور این است که نمی دانیم چه می خواهیم و خروجی چه باید باشد بنابراین هم انرژی را هدر می دهیم و هم سرمایه کشور را و درپایان نتیجه هیچ است.

قدیانی با اشاره به اهمیت و ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور خاطرنشان ساخت: بزرگترین مشکل کشور در راستای جامه عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی، نبود اطلاعات درست و شفافیت اطلاعات است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار