کد خبر: ۱۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
همدان - مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی بر تبدیل همدان به عنوان قطب پزشکی غرب کشور تأکید کرد.
به گزارش آرانیوز، محمدتقی جغتایی پیش از ظهر پنج شنبه در نخستین همایش کشوری توانبخشی ابن‌سینا در همدان با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در استان همدان در حوزه پزشکی به خصوص حوزه توانبخشی، گفت: قطب پزشکی کشور می‌تواند در استان همدان به عنوان مرکز تمدن ایران با توجه به قرارگیری مقبره شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا در حوزه‌های مختلف پزشکی به خصوص توانبخشی، استقرار یابد.

وی برگزاری نخستین همایش کشوری توانبخشی ابن‌سینا با تأکید بر توانبخشی عصبی را ابتکاری خوب از دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان دانست و دلیل این موضوع را نیاز روزافزون جامعه به خدمات این حوزه برشمرد.

نگرش پزشکی نسبت به ضایعات عصبی تغییر یافته است

جغتایی با بیان اینکه در حال حاضر نگرش پزشکی نسبت به ضایعات عصبی که گمان می‌رفت قابل درمان نیستند، تغییر یافته است، گفت: برگزاری همایش‌های علمی باعث معرفی تفکرهای جدید درباره سیستم عصبی و اصلاح نگاه‌های پیشین می‌شود زیرا بر اساس نگرش‌های جدید، ضایعات عصبی قابل ترمیم، درمان و توانبخشی هستند.

وی آماری از بروز سکته‌های مغزی و ناتوانی‌های پس از آن و آمار بالای سوانح در ایران به خصوص سقوط از درخت ارائه کرد و کار در حوزه توانبخشی را کاری تیمی و گروهی که مدل ارائه خدمات آن توسط وزارت بهداشت تهیه شده است و شامل ارجاع از مراکز روزانه به درمانگاه‌ها، مراکز و بیمارستان‌های توانبخشی و آسایشگاه‌هاست، برشمرد.

وی به تأسیس مراکز و بیمارستان جنرال توانبخشی در کشور و استان همدان به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت با امضای تفاهمنامه‌های مرتبط اشاره کرد.

خدمات توانبخشی در کشور باید به صورت زنجیره‌ای و به هم پیوسته باشد

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی در کشور باید به صورت زنجیره‌ای و به هم پیوسته باشد، با توجه به نیازهای جامعه، افزایش ۲ هزار تخت در این حوزه را تا سال آینده در کشور خواستار شد.

جغتایی با اشاره به شیوع بیماری اوتیسم با توجه به تغییر سبک زندگی، از تأکید وزارت بهداشت در خصوص انجام نظام غربالگری این بیماری و طراحی تست‌های مرتبط و اجرای آن با همکاری بهزیستی و آموزش و  پرورش استثنایی کشور خبر داد.

وی بیماران مبتلا به پارکینسون و آلزایمر را بخش دیگری از خدمات‌گیرندگان حوزه توانبخشی برشمرد و بر استفاده از بخش غیر دولتی مانند ارائه خدمات پرستاری در منزل تأکید کرد.

در ادامه این همایش، پنل‌های آموزشی با حضور اعضای هیئت رئیسه هر پنل برگزار شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار