کد خبر: ۱۹۵۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
رییس کمیسیون انرژی مجلس؛
رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: به عنوان نماینده مردم دخالت نماینده مجلس در انتصابات را نمی‌پذیرم اما نظارت و مشاوره منتخب مردم را لازم می‌دانم و معتقدم مهم‌ترین وظیفه منتخب مردم نظارت بر کار مدیران اجرایی است
به گزارش آرانیوز، فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با 3 بار سابقه حضور در مجلس، در انتخابات مجلس دهم هم توانست برای چهارمین بار به مجلس شورای اسلامی راه یابد و پس از آن به ریاست کمیسیون انرژی رسید. سال‌ها حضور در خانه ملت و سابقه کار اجرایی به عنوان استاندار بوشهر از سوابق حسنوند است و این تجربه کاری است که حرف‌هایش را شنیدنی می‌کند. نماینده مردم اندیمشک در مجلس دهم با حضور در دفتر پایگاه خبری رهیاب پاسخگوی خبرنگاران این مجموعه خبری بود.

رهیاب: اگر مایل باشید نخستین سوال را درباره حوزه انتخابیه خودتان بپرسیم. اندیمشک علی‌رغم ظرفیت‌های گوناگون و وجود بسترهای لازم برای توسعه نتوانسته به جایگاه واقعی خود در کشور و یا حتی در استان برسد. شما به عنوان کسی که سال‌ها نمایندگی مردم این شهرستان در مجلس را داشته‌اید، علت را چه می‌دانید؟

حسنوند: اندیمشک تقریبا نمایی از وضعیت کلی استان خوزستان است و ظرفیت خوبی از نظر جغرافیایی و اقتصادی دارد. راه آهن، جاده ترانزیتی، زمین‌های حاصلخیز، سد های دز و کرخه، معادن و نیروگاه‌های برق در این شهرستان شرایط مستعدی را ایجاد کرده است اما اندیمشک بنا بر اتفاقاتی که در دوران پیش و بعد از انقلاب رخ داد نتوانست از توان نیروی انسانی بومی این شهرستان بهره ببرد.

باید بگویم که به نوعی تا سالیان سال مدیران اندیمشک را غیر بومی‌ها تشکیل می‌دادند و به همین علت مدیران این شهرستان با شرایط اجتماعی و سیاسی این شهر آشنا نبودند و برای همین نسخه‌های شفابخشی جهت توسعه ارائه نشد. یکی دیگر از موضوعات مهم در این شهرستان این بود که تا مجلس ششم حوزه نمایندگی اندیمشک و شهرستان شوش یکی بود و با توجه به جمعیت و ظرفیت‌های دو شهرستان کمی احقاق حق شهرستان به سختی میسر می‌شد.

درباره نیروی بومی اندیمشک باید این را بگویم که نیروی غیر بومی با حاکمیت و مرکزیت دولت ارتباطی ایجاد نکرده بود و نبود این ارتباط مانع بزرگی برای معرفی ظرفیت‌های اندیمشک به شمار می‌آمد.

ما باید هویت واقعی اندیمشک در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را معرفی کنیم تا با ارتباط منطقی با حاکمیت بتوانیم ظرفیت‌های موجود را فعال کنیم. ظرفیت‌های اندیمشک در بخش تعاونی و بخش خصوصی هنوز آن طور که باید، فعال نشده است و این دو بخش باید فعال‌تر از گذشته عمل کنند.

یکی از اهداف بنده در این دوره از نمایندگی این است که با اولویت اشتغال و مسائل اقتصادی برنامه ریزی دقیقی برای پیشرفت انجام دهیم و نگاه قومی، منطقه‌ای و سیاسی غلیظی که موجب فرصت سوزی شده است، را برطرف کنیم تا بسترها برای توسعه مهیا شود.

مشکل دیگر در حوزه اندیمشک هم عدم هدایت صحیح بودجه‌ها است که باید با اولویت بندی صحیح و دقیق این بودجه‌ها در موضوعات اولویت دار تزریق شود.

رهیاب: همانطور که شما در جریان هستید برخی از فعالان سیاسی که سال‌ها در انزوا هستند، با مطرح کردن موضوعاتی نخ نما به دنبال فشار بر روی استاندار خوزستان هستند و سعی می‌کنند با هجمه به انتصابات این موضوع را در جامعه مطرح کنند که انتصابات استاندار خوزستان تحت تأثیر فشارهای نمایندگان مجلس است. نظر شما در این باره چیست؟

حسنوند: تاکنون که عزل و نصبی توسط استاندار خوزستان انجام نشده است و برای همین بنده به عنوان نماینده منتقد وی استاندار هستم. آقای شریعتی باید خیلی سریع افراد ناکارآمد را برکنار کند و افراد توانمند را جایگزین آنها کند. اما درباره کسانی که به دنبال فشار به استاندار هستند باید این را بگویم که برخی از آنها فقط منافع شخصی خود را می‌بینند و اصلا بحث آنها جناحی و حزبی نیست.

این اشخاص در خیلی از موارد از کسانی حمایت کردند که در خط سیاسی دولت جایی نداشتند و حتی هویت سیاسی ندارند اما چون میدان دار برخی از فعالیت سیاسی این آقایان بودند، از آنها حمایت می‌کردند. خوب است که بدانید این اشخاص نگاهی به توسعه شهرستان و استان ندارند و با حربه جناح سیاسی به دنبال تحقق منافع فردی هستند.

آمار تغییرات در شهرستان اندیمشک را ببینید، در یک دوره‌ سه ساله‌ای 5 بار روسای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش اندیمشک تغییر کردند و برخی از روسای ادارات دو تا 4 بار تغییر کردند اما صدایی از مدعیان فعلی در نیامد. چرا در آن دوره صحبت از شایسته سالاری نمی‌کردند؟ مگر چند بار باید برای انتخاب و انتصاب یک مدیر اشتباه به‌وجود می‌آید؟

اصلاً بنده این را می‌پرسم که همین مدعیان فعلی تاکنون چه کاری برای مردم انجام داده‌اند؟ تاکنون یک خشت را برای خدمت به مردم جا به جا کرده‌اند و کسی مانع آنها شده است. این افراد با کار سیاسی به دنبال این هستند که امتیاز فردی و شخصی بگیرند و روال کار ما این گونه‌ است که توجهی به این موضوعات نمی‌کنیم و و با فشار سیاسی اهل امتیاز دادن در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی نیستیم.

ما ثابت کرده‌ایم که اهل تعامل و استفاده از ظرفیت‌ها هستیم و مشکلی با این موضوع که روسا و مدیران باید در راستای اهداف دولت کار کنند، نداریم. این منطقی نیست که بگوئیم باید فردی در مقابل سیاست‌های دولت را در خود دولت به کار گرفت. اما مردم با رأی به تغییر در انتخاب افراد به دنبال تغییر اوضاع شهر هستند و اگر قرار نیست تغییری حاصل شود، چه کاری برای پیشرفت و توسعه قابل انجام است؟

بنده به عنوان نماینده مردم دخالت نماینده مجلس در انتصابات را نمی‌پذیرم اما نظارت و مشاوره منتخب مردم را لازم می‌دانم و معتقدم مهم‌ترین وظیفه منتخب مردم نظارت بر کار مدیران اجرایی است. بنده هم در دولت کار اجرایی کردم و هم سال‌ها به عنوان نماینده مردم در مجلس هستم و معتقدم اگر قرار است اتفاق خوبی در شهر رخ دهد باید از مدیران خوشنام، متخصص و متعهد استقاده شود.

بنده اگر بدانم رئیس ستاد انتخاباتی‌ام کارآمدی لازم برای تصدی یک مسئولیت را ندارد، از او دفاع نمی‌کنم اما در مقابل اگر بدانم کسی که جهت گیری سیاسی بر خلاف من را دارد اما تواتمند است و برای خدمت به مردم آمده و به دنبال سنگ اندازی نیست، از او دفاع می‌کنم.

این را هم بگویم که بعد از مشخص شدن 18 نماینده خوزستان در مجلس دهم کم‌ترین حجم تغییرات اتفاق افتاد ولی در یک دوره‌ای 150 مدیر مدرسه در اندیمشک به صورت هم‌زمان تغییر پیدا کردند و اسم این تغییر دیگر اتوبوسی نیست و با اتوبوس و کامیون تغییرات انجام شد. آیا این کار با منطق انجام شد؟ قطعا خیر و این حرکت شخم زدن یک مجموعه آموزشی و پرورشی است که قرار است نسل های جدید را بسازد.

رهیاب: شما سابقه استانداری در بوشهر را دارید و به عنوان کسی که سابقه کار اجرایی دارد به استاندار خوزستان چه پیشنهادی برای بهتر شدن خدمات دولت در استان خوزستان می‌کنید؟

حسنوند: بنده معتقدم که ساختار سازمانی استانداری خوزستان باید تغییر کند و استاندار با استفاده از توان نیروهای انسانی و سازمان برنامه بودجه برای افزایش اقتدار دولت اقدام کند. بنده در دوره های مختلف این پشنهاد را مطرح کردم که استاندار استان‌هایی مانند خوزستان باید به عنوان معاون رئیس جمهور فعالیت کند و به عنوان عضو هیئت دولت بدون حق رأی در جلسات دولت شرکت کند.

خوزستان استانی است که دارای مرزهای جغرافیایی با کشورهای مختلف است و به صورت طبیعی اتفاقاتی که تا چند صد کیلومتر آن طرفت از خوزستان در کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ می دهد، بر مناسبات این استان تأثیر می‌گذارد و برای همین معتقدم که استاندار خوستان باید بتواند از اقتدار دولت برای تصمیم گیری و توسعه استان استفاده کند.

استان خوزستان علاوه بر اینکه در موضوعات امنیتی، جغرافیایی، اقتصادی و نظامی با چند کشور است، به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نفت کشور شناخته می‌شود. مگر خوزستان جزو قطب‌های انرژی کشور در حوزه‌های مختلف انرژی، کشاورزی، و نفت وگاز و پتروشیمی نیست؟ خب همه این‌ها شرایطی است که سبب می‌شود جایگاه استانداری خوزستان ارتقا پیدا کند.

اما به غیر از ارتقای جایگاه استانداری خوزستان باید 2 معاونت دیگر به استانداری خوزستان اضافه شود. خوزستان به همراه بوشهر جزو قطب‌های انرژی کشور است و ظرفیت استان در نیروگاه اتمی، تولید نفت و گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدید پذیر برای همگان مشخص است. به همین علت باید معاونت انرژی در استان خوزستان تشکیل شود تا از همه توان استان در این حوزه استفاده برد.

با توجه به قدمت چند هزار ساله خوزستان و اماکن گردشگری ناب باید معاونت سیاحت و گردشگری نیز در استانداری خوزستان ایجاد شود و برنامه ریزی دقیقی در این حوزه انجام دهد. معاونت اقتصادی هم باید از شکل فعلی تغییر کند و با اختیارات و تلفیق برخی از کارها در سایر معاونت‌ها فعالیت خود را تشدید کند.

پیشنهاد دیگر بنده این است که استاندار خوزستان چند استاندار معین برای مناطق مختلف خوزستان تعیین کند تا استاندار معین با ارتباط دقیق با شهرستان‌ها ظرفیت‌ها بلقوه را بلفعل کند.

این را هم توجه کنید که استاندار توسط دولت به کار گرفته می‌شود اما جایگاه حاکمیتی دارد و این جایگاه در جلسات شورای تأمین به وضوح قابل مشاهده است. تصمیماتی که استاندار در این جلسه می‌گیرد برای همه لازم الاجرا است و به نظر بنده دیگر مدیران سایر قوا هم باید نسبت به جایگاه فعلی ارتقا پیدا کنند.

رهیاب: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در مجلس دهم حضور حداکثر نمایندگان خوزستانی در کمیسیون انرژی است. بفرمائید که این حضور گسترده می‌تواند چه دستاوردهایی برای استان داشته باشد.

حسنوند: واقعیت این است که شرح فعالیت‌های کمیسیون انرژی به خوبی برای مردم و برای برخی از اعضا به خوبی مشخص نشده و در حوزه نفت و گاز خلاصه شده است اما در همین کمیسیون موضوع انرژی هسته‌ای که چالش یک دهه گذشته ما و غرب بوده است، بررسی می‌شود. در حوزه انتقال آب، انرژی‌های تجدید پذیر و وزارت نیرو هم فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود که همگی آنها زیر نظر کمیسیون انرژی است.

ما در این دوره به دنبال اصلاح و تغییر قانون درباره کمیسیون انرژی هستیم. باید تعداد اعضای کمیسیون انرژی در شورای عالی انرژی به دو نفر ارتقا پیدا کند و حق رأی هم داشته باشد چرا که حق نظارت کافی نیست. در هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی کشور هم اینگونه است و اهمیت حضور رئیس کمیسیون در این هیئت 9 نفره آنقدر زیاد است که اگر او و دادستان در جلسه حاضر نشوند، جلسه رسمیت پیدا نمی‌کند.

در مباحث بین المللی مانند اجلاس اوپک گاز و نفت هم کمیسیون انرژِ موثر است چرا که در این دو مسئله موضوع فقط انرژی نیست و کارها به سیاست خارجه هم پیوند می‌خورد و کمیسیون باید برخی از مأموریت‌های خارجی را با هماهنگی مسئولان پیگیری می‌کند.

در 3 ماه فعالیت مجلس دهم، کمیسیون انرژی 2 ماه است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و یک ماه از این دو ماه هم به خاطر تعطیلات تابستانی مجلس تعطیل است اما موضوعات مهمی مانند قراردادهای جدید نفتی، برنامه ششم توسعه، حوادث پتروشیمی‌ها، اصلاح برنامه بودجه نفت، سوال از وزرای نفت و نیرو و موضوعات انتقال آب مورد بررسی قرار گرفت.

اما درباره حضور نمایندگان خوزستان باید بگویم که سهم استان در منابع حاصل از فروش نفت به 3 درصد افزایش یاقت که باید سعی کنیم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. همچنین در بحث انتقال آب، سرمایه گذاری، استفاده از توان مدیریتی نیروهای بومی و اشتغال اقداماتی انجام شده است که انشاءالله در آینده بیشتر در این مورد خواهیم گفت.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
با سلام: لازم دانسته قبلا از همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوري اسلامي تشكر وقدر داني نمايم و ذكر يك نكته را ضروري ميدانم وان اينكه عموما بجايتمركز بر مسايل مهم وكليدي راهبردههاي امروز دلايل ضعف را يا ناكار امدي مديران و بخصوص غير بومي انها عنوان ميكنند در حاليكه از اساس بايدچنين چيزي را رد نمود بطوريكه چگونه ممكن است مديري در شهر ي ديگر كه مراتب اباداني در ان شهر بوضوح قابل ديدن است وقتي به استان خوزستان ميرسد ناكار امد ميشود دلايل انرا بايد در مسايل مهمتري همچون 1-نبود وفاق وعزم استاني 2- عدم هماهنگي وضعف نمايندگان در پيگيري اعتبارات 3- قوم گرايي 4- عدم وحدت استاني بطوريكه قطعا اگر همه در كنار هم باشند ومنابع را تحصيل نمايند انجام هر فعاليتي شدني خواهد بود ؛ عموما ملاحظه ميشود عزيزان نماينده گان بزرگوار كه بوضوح طي چندين سال از جنگ تا الان نمود بيكاري در استان خوزستان بگونه اي است كه بنظر نميرسد كمتر كسي باشد سوال نمايد در اين چند دهه چه صنايع جديدي به استان اضافه شد در حاليكه اين همه ظرفيت در استان وجود دارد تعدد صنايع نفت وپتروشيمي و.... ايا اين امكان كه از خروج مواد خام جلوگيري وانها را حتي المقدور به فراورده توليد وارزش افزوده انرا در يافت وخرج استان كرد وجود ندارد / از تهران تا اصفهان هزينه زيادي جهت اتوبان وبزرگراه بايد پرداخت گردد ايا اين امكان وجود ندارد شاهراه هاي حياتي استان بزرگراه شود و به ازاي تردد خودروها در امد تحصيل نمود وخرج اباداني استان كر چطور در استانهاي ديگر شدني است /هنوز مركز خوزستان نمودي از يك شهر را ندارد وشايد بهتر كه انرا روستايي بزرگ نام نهاد ولي تمام مراكز استانها رشد ومناسب شهري شده / چگونه است هزينه بيمه اجتماعي در استان از مردم كسر ميگردد ولي دريغ از يك بيمار ستان مناسب در استان بطوريكه مردم باهزاران درد و...بايد بر اي مداوا به تهران عزيمت نمايند / چرا يك شهرك صنعتي مناسب در استان نيست / خوزستان مهد توليد گندم و... است چرا نبايد يك كار خانه توليد نان صنعتي داشته باشد تا بجاي ورود نان صنعتي از استانهاي ديگر نان خوزستان كه ميتواند اشتغال زايي نيز داشته باشد به جاههاي ديگر صادر گردد بنظر نميرسد مشكل اني باشد كه امرزو ودر گذشته مطرح ميشود بلكه وفاق ملي در خوزستان وجود ندارد كه انشالله بيشتر روي اين موضوع تدبير گردد.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار