کد خبر: ۱۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
بیرجند- آمار بیکاری در سربیشه در حالی به مرز بحران رسیده که در این شهرستان بازارچه مرزی ماهیرود از پویای مطلوبی برخوردار است و سهم جوانان بیکار از این ظرفیت تقریبا ناچیز است.

به گزارش آرانیوز، محمود مقامی: این روزها بیکاری و همچنین فراهم ساختن شغلی پایدار از جمله دغدغه‌ها و همچنین جزو آروزهای جوانان در سنین مختلف شده است.

به‌طور مثال در گذشته یکی از فعالیت‌هایی که ایجاد اشتغال زیادی را با خود همراه می‌ساخت، حوزه مسکن و بازار مرتبط به آن بود به‌طوریکه در دولت‌های نهم و دهم بواسطه موضوع مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور فضای کار رونق مناسبی گرفت و این تأثیر بسیار تعیین کننده و حیاتی در شهرهای کوچک نیز به دنبال داشته است.

اما طی چند سال اخیر بازار حوزه مسکن با افت و رکود شدیدی مواجه شده و تقریبا حجم بالایی از پروژه های مسکن مهر به اتمام رسیده و بخش دیگری هم به دلیل شرایط اقتصادی متوقف شده است؛ و متأسفانه مشاغل فراوانی زیرمجموعه این بخش دچار آسیب شده و تأثیر منفی بر جامعه وارد ساخته است.

البته رکود تنها در حوزه مسکن خلاصه نمی‌شود، امروز باید گفت که بخش زیادی از شهرک‌های صنعتی به حالت نیمه فعال درآمده و در شهرها کوچک‌تر تقریبا بخش اعظمی از واحدهای تولیدی تعطیل و یا به سمت تعدیل نیروی انسانی رفته‌اند.

متأسفانه باید گفت که عدم توجه برنامه‌ریزان کشور و نبود دید آینده‌نگری در حوزه اقتصادی سبب شده است که امروز جمعیت زیادی از جوانان تحصیل‌کرده و در رده‌های سنی مختلف بیکار باشند و آنهایی که به سمت بازار کار رفته‌اند از وضعیت کنونی رضایتی ندارند.

در این یادداشت سعی شده تا توجه مسئولان کشوری و استانی را به خطر بحران بیکاری و مهاجرت مردم و همچنین مرزنشینان در یکی از مناطق مهم و استراتژیک امنیتی شرق کشور متوجه سازم.

شهرستان سربیشه با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر با مرکز استان خراسان جنوبی (بیرجند) ۶۷ کیلومتر و با استان سیستان و بلوچستان ۳۸۵ کیلومتر و با مرز کشور افغانستان ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

موقعیت جغرافیای این شهرستان با کشور افغانستان سبب شده تا بازارچه مرزی ماهیرود فعالیت چشم‌گیری به‌خود بگیرد و جایگاه این شهرستان را از حالت عادی به سطح بین‌المللی ارتقاء دهد و در حال حاضر از ماهیرود به عنوان گلوگاه اقتصادی جنوب شرقی کشور یاد می‌شود.

براساس گزارش‌های مسئولان محلی به‌طور میانگین روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه کامیون افغانستان از مرز ماهیرود در بخش واردات و صادرات کالا فعالیت دارند که فقط حجم صادرات کالای غیرنفتی از این مرز در سال گذشته بیش از ۱۸۰ میلیون دلار بوده است که احیاء و تقویت این ظرفیت عظیم نیازمند توجه ویژه مسئولان به تکمیل زیرساخت‌های این شهرستان است.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، اینکه به اذعان مسئولان وضعیت بیکاری در سربیشه به مرحله بحران رسیده است و اگر اقدام و عملی در این بخش صورت نگیرد، با حجم زیاد مهاجرت مردم و روستاییان از این منطقه مرزی بسیار حساس روبرو خواهیم شد. در طی این سال‌ها خشکسالی، کمبود آب و نبود صنایع فعال و پایدار در این شهرستان سبب شده تا مهاجرت از روستاهای اطراف به مرکز شهرستان شدت پیدا کند و از طرفی نیز آمار بیکاری بیش از هر زمانی دیگر افزایش یابد.

در همین حال نیز نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس در جلسه‌ای اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ نفر لیسانس و سه هزار نفر با تحصیلات دپیلم در شهرستان جویای کار هستند!

این روزها وقتی به آمار بیکاران و همچنین ظرفیت عظیم مرز ماهیرود در این شهرستان نگاه می‌کنیم، این سئوال به‌ذهن می‌رسد که گردش مالی فقط صادرات کالا از این بازارچه مرزی چقدراش عاید مردم رنج کشیده سربیشه می‌شود.

بایستی این سئوال بررسی شود که در چارچوب اهداف تشکیل بازارچه های مرزی سهم مردم منطقه در کجای آن دیده شده است؛ باید گفت در شهرستان سربیشه بازارچه مرزی ماهیرود با گذشت چندسال از بازگشایی آن، نتوانسته در سهمی در رونق اقتصادی، رفع بیکاری و همچنین پیشرفت منطقه ایجاد کند؛ به‌طوریکه جوانان جویای این شهرستان روزانه صدها کامیون ترانزیتی را مشاهده می‌کنند که از مقابل چشمان آنها عبور کرده و سود و منفعت زیادی را برای عده‌ای تجار و بازرگانان فراهم می‌کند. افسوس که از این سود چند صد هزار دلاری باید گفت که سهم شهرستان سربیشه فقط آمارهای تبلیغاتی مسئولان است.

اما مسئله‌ای که به ناراحتی جوانان این منطقه دامن‌زده است عدم توسعه متوازن منطقه با دیگر نقاط کشور است. از مرز ماهیرود سربیشه در استان خراسان جنوبی تا مرز بانه در استان کرمانشان حدود ۱۷۵۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و تقریبا کمتر کسی است که منطقه تجاری بانه را نشناسد و از ورود و خروج کالاهای مختلف باخبر نباشد.

توجه مسئولان طی چند سال گذشته به مرز بانه سبب شده تا استان کرمانشاه از رونق بسیار بالای برخوردار شود و زمینه تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری فراهم شود.

ترانزیت کالا، اشتغالزایی فراوان، فعال شدن بخش‌های مختلف گردشگری و سیاحتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فعال شدن تعاونی‌های مرزنشینان، کاهش قاچاق کالا و بزهکاری، تثبیت و ماندگاری جمعیت و ... علاوه بر اینکه زمینه رشد اقتصادی این منطقه را به همراه داشته است، سبب شده تا جمع زیادی از جوانان جویای کار استان‌های مجاور به این منطقه عزیمت کنند.

به‌نظر می‌آید رویکرد دولت در حمایت از بازارچه مرزی ماهیرود شهرستان سربیشه باید به سمت درگیر شدن جوانان، روستاییان و همچنین مرزنشینان منطقه باشد و رونق بخشی به اقتصاد این شهرستان را با اولویت اشتغال مردم محلی مورد توجه و پیگیری قرار دهد.

در حال حاضر غبار محرومیت اقتصادی و همچنین جلوگیری از مهاجرت با فراهم ساختن زیرساخت‌ها و همچنین ارائه سهم شهرستان از مبادلات مرزی زدوده می‌شود.

حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک با محوریت مردم و سرمایه‌گذار بومی، احیاء و تقویت شرکت‌های تعاونی روستایی و مرزنشینان و همچنین در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی ویژه مردم محلی کمک مناسبی در ایجاد اشتغال منطقه خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان‌دهد که اگر دولت ظرفیت مردم را در چرخه اقتصادی بازارچه مرزی سربیشه بکاربگیرد، مطمئنا این شهرستان علاوه بر اینکه به قطب اقتصادی جنوب شرقی کشور تبدیل خواهد شد، بخش‌هایی همچون گردشگری فعال و زمینه اشتغال فراوان جوانان سایر نقاط استان در زمینه‌ها مختلف به این واسطه فراهم می‌شود.

 علاوه بر این با توجه به بُعد آینده‌نگری و همچنین نقش سازنده و تأثیرگذار ایران در معادلات منطقه‌ای خصوصا افغانستان؛ هم اکنون سهم ایران در حوزه تجارت با این کشور حدود ۲۰ درصد است که می‌شود با برنامه‌ریزی، توسعه روابط و تقویت بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی حضور بیشتری در بازار ۳۰ میلیونی (جمعیت) افغانستان داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار