کد خبر: ۱۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کرمانشاه- مشاور وزیر علوم با اشاره به وجود ۹۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور، گفت: کاربردی نبودن رساله های این مقطع از مشکلاتی است که در پی حل آن هستیم.
به گزارش آرانیوز، نصرت الله ضرغام پیش از ظهر چهارشنبه در نشست امضای تفاهم نامه میان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، گفت: علت حضور در این نشست بازگو کردن خدمات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و تلاش در راستای هرچه بهتر شدن فعالیتهای علمی توسط دانشجویان و ارائه انتقادات و پیشنهادات برای دستیابی به اهداف مورد نظر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب حدود ۱۷۸ هزار دانشجو در کشور داشتیم که بعد از انقلاب این تعداد افزایش چشمگیری داشته و امروز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۶ هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو داریم که جمعا حدود ۵ میلیون نفر است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال این است که در رابطه با آموزش عالی برنامه ها را ساماندهی کند.

ضرغام گفت: در سال ۷۵ طی یک کار مطالعاتی تحت عنوان «عرضه و تقاضای نیروی انسانی در سطح عالی برای کشور» در سقف زمانی ده ساله چهار برنامه تدوین شد که این کار به رئیس جمهور وقت ارائه و قرار شد به عنوان سیاست عالی آموزش کشور استفاده شود که با تغییر دولت کار عملی نشد.

وی افزود: آن چیزی را که ما دنبال می کنیم این است که متناسب با نیازها برنامه هایی را مدون، اجرایی و عملیاتی کنیم تا بتوانیم از همه ظرفیت ها استفاده کرده و به همه نیازها پاسخ دهیم.

مشاور وزیر علوم تصریح کرد: همچنین کیفیت برای ما مطرح است و اینکه پویایی و نوآوری در آموزش را یک اصل اجتناب ناپذیر بدانیم و به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: باید متناسب با ضرورت ها و نیازها رشته هایی را تدوین کنیم و کیفیت در مراکز علمی را افزایش دهیم و آموزش عالی را جدای از مهدکودک ها، مدارس و خانواده ندانیم.

ضرغام اظهار داشت: اتفاقی که پس از جنگ جهانی دوم افتاد تبدیل امپراطوری ها به امپراطوری فکری است، که ما در این زمینه صاحب توان خدادادی و عظیمی هستیم و باید آن را در تمامی مقاطع تحصیلی تقویت کنیم.

وی گفت: تراز مالی ایده پردازی در دنیا رقمی حدود ۲۱ هزار میلیارد دلار است که ۱۲ هزار دلار آن به آمریکایی ها تعلق دارد که حدود یک سوم از این میزان توسط مهاجرینی کسب شده که از کشور خود به آنجا رفته اند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: در حال حاضر ۴۹ درصد از دانشجویان در آمریکا خارجی بوده و همچنین ۴۲ درصد از دانشمندان پزشکی، ۳۴ درصد از مهندسین کامپیوتر و ۱۵ درصد از فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی در این کشور خارجی هستند.

ضرغام تصریح کرد: ۷۰ درصد سرمایه شرکت های بزرگ نیز فکری است که ۹۰ درصد آنها مدیریت نشده و فقط ۱۰ درصد آنها مدیریت می شود.

وی گفت: کشور ما سابقه خوبی در استفاده از علم دیگر کشورها دارد که باید هم از ظرفیت های داخلی و هم از ظرفیت های خارجی بهره مند شویم تا بتوانیم در توسعه اقتصادی کشور گامی اساسی برداریم.

ضرغام یادآور شد: هدف از تدوین اساسنامه نخبگان و اساسنامه بنیاد علمی این بود که استعدادها را شناسایی، پرورش و شکوفا کنیم و در نهایت ایجاد کار و استفاده از نیروی انسانی قوی را محقق کنیم.

مشاور وزیر علوم گفت: ما توانستیم اساسنامه ملی علم ایران را در امتداد ماموریت شورای پژوهشهای کشور با استفاده از تجارب دیگر کشورها تدوین کنیم که مصوب شورای عالی قرار گرفت و هدف از آن کمک به توسعه علم و فناوری و برداشتن گام های بلند به سوی موفقیت است.

ضرغام تاکید کرد: ما هیچ پروژه ای را حمایت نمی کنیم مگر اینکه یا در مرزهای دانش بوده و یا مفید به حال جامعه باشند و در این رابطه نه تنها پروژه را قبول می کنیم بلکه پروژه هم سفارش می دهیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: اختراعات جزو دارایی های فکری هر کشوری محسوب می شود و باید از ظرفیت فکری نهایت استفاده را ببریم و کشور را توانمند کنیم.

ضرغام گفت: سطح دانش و آگاهی جامعه را باید بالا ببریم و وقتی این اتفاق افتاد نگاه متفاوتی به علم و فناوری خواهد شد و جایگاه دانشمند ارتقاء می یابد.

وی با اشاره به وجود ۹۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور، آن را یک ظرفیت مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کاربردی نبودن رساله های این مقطع از مشکلاتی است که در پی حل آن هستیم.

ضرغام اظهار داشت: همچنین با آموزش و پرورش تدبیری شده که ایده پردازی را به دانش آموزان آموزش دهیم و برای این منظور کارگاه هایی را برگزار خواهیم کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار