کد خبر: ۱۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان خبر داد:
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: به دنبال ساخت کارخانه فولادسازی هستیم و تلاش می کنیم که حداقل امسال کلنگ زنی این پروژه انجام شود.

به گزارش آرانیوز، عزیز قنواتی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای اروپایی منعقد شده است، این شرکت ماهانه حدود 10 هزار تن، محصولات خاص خود را به اروپا صادر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: این شرکت از سال 88 تاکنون محصولات خود را به کشورهای آلمان و ایتالیا صادر کرده است و اکنون نیز از کشورهای اسپانیا و انگلستان برای خرید کالا سفارش دارد.

وی افزود: اکنون در حال تولید محصولات مورد نیاز این کشورها هستیم و پس از تولید، این محصولات را صادر خواهیم کرد.

قنواتی تصریح کرد: هدف اصلی شرکت فولاد اکسین در ابتدا تأمین نیاز داخلی کشور است و پس از این، صادرات در دستور کار این شرکت قرار می‌گیرد.

وی گفت: شرکت فولاد اکسین برنامه دارد تا هر سال 4 محصول جدید را به سبد تولیدات خود اضافه کند و در این خصوص سال گذشته توانستیم 8 محصول جدید را به سبد تولیدات خود اضافه کنیم و با وجود مشکلات فراوان، 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشتیم.

قنواتی ادامه داد: در دوران تحریم یکی از مواردی که واحدهای تولیدی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، عدم به روزرسانی تکنولوژی بود که ما توانستیم با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان خاطرنشان کرد: رعایت مسائل زیست‌محیطی، تولید دانش‌بنیان و توجه به ارتباط با بخش دانشگاهی جهت به روز کردن تولیدات و تکنولوژی از مواردی هستند که موجب شده تولیدات شرکت مورد تأیید خریداران آن باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: با جدیت هرچه تمامتر به دنبال ساخت کارخانه فولادسازی هستیم و تلاش می کنیم که حداقل امسال کلنگ زنی این پروژه انجام شود
دولت وقتی زمام امور را به دست گرفت که درآمدهای نفتی ایران کاهش پیدا کرده و تحریم ها نیز شرایط خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور و امیدوار بودن به بهبودی و پیشرفت افزود: این شرکت از سال ۸۸ تأسیس شد و تا سال ۹۱ ظرفیت تولیدی بالغ بر ۶۶۷  هزار تن داشت. ظرفیت تولید شرکت در سال ۹۳ با رشدی ۱۲ درصدی نسبت به سال ماقبل خود به ۸۷۴ هزار تن رسید.

قنواتی با اشاره به اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ۲۰ محصول جدید را در کشور تولید کردیم، گفت: ظرفیت تولید ورق های عریض فولادی این شرکت در سال ۹۳ به میزان ۳۴ هزار تن بود که سال قبل آن را به ۳۷ هزار تن افزایش دادیم. عمده تولیدات این شرکت در زمینه مخازن تحت فشار، مخازن نفت، صنایع دفاعی و ورق های فولادی است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین تصریح کرد: استقرار برنامه تعمیرات و نگهداری بر مبنای (RCM)، تأمین قطعات یدکی اساسی و بومی سازی آنها، تکمیل سیستم های کنترلی برق و اتوماسیون، راه اندازی تجهیزات اساسی مثل مارکر گرم، مارکر سرد، بسته بندی، دستگاه اتوماتیک ورق های ضخیم، برچسب زنی و دستگاه اسکنر دمایی از اهم کارهای انجام شده در این شرکت است.

قنواتی بیان کرد: در سال ۹۲ به میزان سه هزار و ۹۰۴ ساعت توقف داشتیم که سال ۹۳ این ساعات را به میزان ۲۴ درصد کاهش داشتیم. همچنین در سال گذشته نیز ۱۶ درصد میزان ساعات توقف کار را کاهش دادیم.

وی عنوان کرد: چون شرکت فولاد اکسین نوپا بود بنابراین نیاز به بومی سازی قطعات هم داشتیم، با توجه به این نیازمندی ۳۴ قطعه را با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان و ۲۷ استراتژی کشور را به ارزش ۲۸ میلیارد تومان بومی کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین ادامه داد: این شرکت تأسیس شد تا ورق های مورد نیاز خطوط انتقال نفت و گاز و مخازن تحت فشار پتروشیمی را تولید کند ولی عملا تا سال ۹۲ هیچ تولیدی نداشت چون ۶ ماه زودتر از موعد افتتاح و مواد اولیه مورد نیاز هم از به خاطر وارداتی بودن از تحریم ها تأثیر پذیرفته بود. البته نبود بودجه برای داخلی کردن قرارداد پروژه ها نیز از دیگر مشکلات بود.

قنواتی یادآور شد: تولیدات این شرکت از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ درصد ضایعات داشته چون برای تولید از اسلب های سبک استفاده می کنیم. برخی از ورق های تولیدی ما برای استفاده در صنعت نفت عراق صادر می شوند.

وی خبر داد: این شرکت از زمان راه اندازی یک سری کارهای باقیمانده دارد که برای نمونه می توان به اجرای خط ۴۰۰ کیلوولت، احداث خطوط ریلی (عمرانی و سیگنالیک)، اجرای پست MV و پست های ضروری محوطه، استقرار سیستم جامع نظارت الکترونیک (CCTV) و ساماندهی پساب شرکت اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در ارتباط با مزایای اجرای طرح فولادسازی و ریخته گری اسلب عریض گفت: تأمین اسلب مورد نیاز کارخانه ورق عریض در داخل کشور با بهای کمتر، رسیدن به ظرفیت اسمی بالای یک میلیون تن، کاهش مصرف انرژی (حداقل ۲۰ درصد)، کاهش هزینه، افزایش کیفیت محصولات نورد، صرفه جو در هزینه های طرح (۲۰ درصد)، جلوگیری از خروج ارز و تأمین اسلب های خاص، اشتغالزایی مستقیم یک هزار نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم هفت هزار نفر و همچنین توجیه اقتصادی از جمله مزایای اجرایی شدن این طرح هستند.

قنواتی ابراز امیدواری کرد: امیدوار هستیم که در ۶ ماه دوم سال جاری با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شاهد پیشرفت امور به ویژه رشد در صنعت فولاد باشیم.

وی در ارتباط با میزان زیان انباشت این شرکت بیان کرد: تا سال ۹۱ میزان زیان انباشت شرکت ۶۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم را در سال جاری به ۴۴۰ میلیارد تومان کاهش دادیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین با اشاره به لزوم انجام اصلاح ساختار سازمانی گفت: تعداد نیروهای این شرکت را از ۸۵۲ نفر به یک هزار و ۲۸ نفر افزایش دادیم. این افزایش نیروها را از طریق گرفتن ردیف مشاور و هیئت مدیره محقق کردیم.

قنواتی اضافه کرد: در حقیقت ۱۷۶ فرصت شغلی جدید و ۲۵۰ نفر اشتغالزایی را طی سه سال اخیر ایجاد کردیم.

وی خبر داد: با جدیت هرچه تمامتر به دنبال ساخت کارخانه فولادسازی هستیم و تلاش می کنیم که حداقل امسال کلنگ زنی این پروژه انجام شود. میزان سرمایه گذاری در این طرح ۳۰۰ میلیون دلار است ولی در زمینه سهامداران مشکل داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در ادامه تشریح کرد: ۶۰ درصد از سهام این کارخانه در اختیار وزارت رفاه و ۴۰ درصد دیگر نیز در اختیار گروه ملی است که امیدوارم سهام گروه ملی هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود. سهامداران وزارت رفاه تاکنون دو بار اقدام به ارائه آورده کردند و مبالغ نیز در حساب های ما موجود است.

قنواتی در ارتباط با مجوزهای زیست محیطی کارخانه فولادسازی گفت: ۲۵ درصد از کار ساخت این کارخانه در گذشته انجام شده و البته با این حال نیز یک مشاور زیست محیطی را تعیین کردیم.

وی تأکید کرد: ۲۰ صنعت حساس کشور را از مسئله واردات بی نیاز کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین اظهار کرد: ۲۵ درصد از ورق های عریضی که از کشور هند وارد شد را ضایعات کردند در صورتی که کیفیت کارهای تولیدی این شرکت در حد اروپا است.

قنواتی در خصوص نیروهای این شرکت بیان کرد: میانگین سنی نیروهای شرکت ۳۴ سال است و به نیروهای داخلی خیلی اعتقاد داریم و آنها نیز تفویض اختیار کردیم. در حال حاضر ۹۸ درصد از نیروهای  این شرکت بومی هستند.

وی عنوان کرد: طی یک سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان فروش و یک هزار میلیارد تومان نیز خرید داشتیم. این خرید و فروش ها را در حالی انجام دادیم که نقدینگی شرکت فقط ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین تصریح کرد: یکی از شرایط خوب پساتحریم ایجاد فضا برای ارسال محصولات به اروپا بود که با تأیید یک مشتری آلمانی انجام شد. در حال حاضر نیز از انگلستان و اسپانیا هم تقاضا داریم.

قنواتی یادآور شد: پرداخت عوارض را هم به صورت مستمر انجام می دهیم و تا این لحظه نیز عوارض سال جاری را خیلی زودتر از موعد پرداخت کردیم. از نظر رعایت مسائل زیست محیطی نیز جزو صنایع سبز هستیم چون آلایندگی شرکت پایین تر از استاندارد جهانی است.






نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار