کد خبر: ۱۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
رییس کمیسیون انرژی مجلس:
مجلس درشفاف سازی و رفع ابهام از قراردادهای جدید نفتی رویکرد مثبت و سازنده ای داشته است.

به گزارش آرانیوز(حوزه مجلس)شفاف سازی، تعامل، رفع ابهام ها و رعایت منویات مقام معظم رهبری؛ تاکید اکثریت نمایندگان مجلس در خصوص قراردادادهای جدید نفتی است، موضوعی که زنگنه را برای رفع پاسخ به ابهام‌ها و انتقادها درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی به مجلس کشاند.

در نشست غیرعلنی روز یک شنبه مجلس و دولت در فضایی آرام،کارشناسی و دور از تنش ها و با درنظرگرفتن سیاست‌های کلی نظام،منافع و مصالح ملی موضوع و مهم استراتژیک دیگری را بررسی کردند و مجلس توضیحات وزیرنفت درباره قراردادهای جدید را شنید و مقرر شد که دولت اصلاحیه جدیدی بر قراردادهای جدید نفتی اعمال کند، تا منویات 15 گانه مقام معظم رهبری در این قراردادها به صورت دقیق و کامل لحاظ شود.

مجلس دومین مصوبه دولت درخصوص الگوی قراردادهای جدید نفتی را برای اصلاحیه چندماده به دولت بازگرداند، تا با اصلاحیه این مواد راه برای انعقاد قراردادها باز شود و پس از تصویب هیئت تطبیق مصوبات و تایید رییس مجلس،الگوی قراردادها برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

آنچه که در اجرای قراردادهای IPC مهم است استفاده حداکثری از توان فنی،مهندسی شرکت‌های داخلی،دانش بومی‌شده صنعت نفت و گاز و تولد نسل جدیدی از نخبگان،مدیران،مهندسان و شرکت‌های دارای قدرت جهانی صنعت نفت و گاز ایران در آینده است،همچنین انتقال فناوری های نوین و مشارکت شرکت های خارجی با شرکت های داخلی ها باید در این قراردادها دیده شده و تضمین شود،درهمین راستا خبرگزاری خانه ملت،در گفت وگو با نمایندگان مردم تلاش های مجلس برای شفاف سازی و رفع ابهام از قراردادها را جویا شده، که به شرح زیر است:

فریدون حسنوند

 

حسنوند:رویکرد ویژه مجلس درشفاف سازی و رفع ابهام قراردادهای IPC

فریدون حسنوند،بااشاره به برگزاری نشست غیرعلنی مجلس با وزیرنفت، گفت:این نشست برای بررسی برخی ابهامات رفع آنها و طرح برخی سوالات نمایندگان درخصوص الگوی قراردادهای جدید نفتی برگزار شد و مجلس تاکنون اقدامات خوبی برای شفاف سازی درخصوص این قراردادها انجام داده و رویکرد پسندیده ای را دنبال می کند.

نماینده مردم اندیمشک درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منویات مقام معظم رهبری در خصوص الگوی قراردادهای IPC باید در نظر گرفته شود، افزود:هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین و کمیسیون انرژی مجلس ابهامات و نواقص در قراردادها را به وزیر توضیح داده و موانع قانونی برای رسیدگی به آن را علام کردند.                              

استمرار جلسات با زنگنه در مجلس با درخواست نمایندگان و صلاحدید هیئت رئیسه

حسنوند با اشاره به عملکرد و اقدامات کمیسیون انرژی در خصوص بررسی قراردادهای جدید نفتی، ادامه داد:کمیسیون انرژی در نشستی جداگانه با وزیرنفت نظرات و توضیحات زنگنه درباره الگوی قراردادها را شنید و نظرات کارشناسی خود را به وزیر اعلام کرد، اما اگر نیازی به استمرار این جلسات در مجلس باشد،نمایندگان و یا حتی وزارت نفت می توانند درخواست خود را به هیئت رئیسه تقدیم کنند،تا نشست دیگری برگزار شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه هیئت تطبیق نظر نهایی خود را درخصوص آخرین مصوبه الگوی قراردادهای جدید نفتی اعلام می کند،تصریح کرد:اگر ایرادی بر آخرین مصوبه وجود داشته باشد،رییس مجلس آن را برای اصلاح به دولت ابلاغ خواهد کرد و در غیر اینصورت برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

علی ادیانی

 

ادیانی:ضرورت تشکیل هیئت نظارت بر قراردادهای IPC / رعایت منویات ۱۵گانه رهبری خط قرمز مجلس

علی ادیانیبا بیان اینکه وزیر نفت در نشست غیرعلنی مجلس گزارش خوبی در خصوص الگوی قراردادهای IPC ارائه کرد،گفت: حفظ منافع ملی کشور و اسناد بالادستی انتظار نمایندگان از دولت در راستای اجرای ماده 7 قانون و وظایف اختیارات وزارت نفت است.

نماینده مردم قائمشهر،سوادکوه و جویبار درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه دولت باید 15 نکته کلیدی منویات مقام معظم رهبری در الگوی قراردادها را رعایت کند، افزود:محورها به دولت ابلاغ شده،اما در مصوبه اصلاحی دولت بر الگوی قراردادها 10 مورد فنی و 4 مورد اقدامی در حوزه ساختاری  لحاظ نشده است که وزیر نفت در این خصوص اظهار داشت که در صدد اعمال 15 دغدغه مقام معظم رهبری در اصلاحیه الگوی قراردادها است و نمایندگان نیز انتظار دارند در اصلاحیه سوم این نکات کلیدی رعایت شود.

نظرات مجلس دغدغه دلسوزان نظام و در چارچوب منافع ملی است

ادیانی با اشاره به اینکه مجلس دیدگاه های فنی و تخصصی را بیان می کند،ادامه داد:نظرات مجلس دغدغه های دلسوزان نظام و مسئولان علاقمند به توسعه کشور و حرکت آن در ریل قانونی و چارچوب منافع ملی است.

وی با بیان اینکه دلسوزان نظام و منتقدان دغدغه های خود را به مقام معظم رهبری منتقل کرده اند، یادآور شد:مقام معظم رهبری نیز با توجه به دغدغه های کارشناسان 15 نکته کلیدی را به رییس جمهور و رییس مجلس ابلاغ کرد و مطالبه نمایندگان نیز چیزی بجز حفظ منافع کشور و لحاظ کردن نظرات 15گانه مقام معظم رهبری نیست.

نظرات شورای عالی امنیت ملی درخصوص قراردادهای جدید لحاظ می شود

ادیانی باتاکید برضرورت تشکیل یک هیئت نظارت با ترکیب تخصصی حقوقی،مالی،فنی،امنیتی برای بررسی دقیق قراردادهای جدید نفتی،افزود:نظرات شورای عالی امنیت ملی در خصوص قراردادهای جدید گرفته می شود و همچنین سازوکارهایی توسط دولت پیش بینی شود که در دفاع از منافع ملی در برابر شرکت های طرف قرارداد کوتاهی نشود.

وی با اشاره به لزوم اصلاح نواقص موجود در مصوبه دوم دولت درخصوص قراردادهای IPC ،ادامه داد:پس از رفع نواقص و بررسی آن در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین اگر ایرادی بر این قراردادها نباشد،توسط رییس مجلس تایید و به دولت ابلاغ می شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد:با رفع ابهام ها و نواقص و تایید مجلس اجرای قراردادهای جدید نفتی بلااشکال است.

بهروز نعمتی

 

نعمتی:قراردادهای نفتی اصلاح می‌شود

بهروز نعمتی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تکلیف چند موضوع مهم در الگوی قراردادهای جدید نفتی باید مشخص شود، افزود: یکی از موضوعات اضطراری مطرح شده در الگوی قراردادها این است که اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد، پیمانکار مسئولیتی در این زمینه ندارد، اما اگر موضوعی همانند تحریم‌ها اعمال شود در هر صورت شرکت پیمانکار انتخاب شده باید به تعهدات خود پایبند بوده و با مطرح کردن مسایلی همچون اضطراری بودن پروژه ها را رها نکند.

بحث فورس ماژور در الگوی قراردادهای جدید باید شفاف سازی شود

نعمتی با تأکید براینکه حفظ حاکمیت ملی در قراردادهایجدید باید مهم ترین اولویت باشد،ادامه داد: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در مشارکت با خارجی‌ها از مباحث بسیار مهم است،چرا که باید تکنولوژی‌ها به کشور انتقال پیدا کنند تا بتوان فناوری‌ها را بومی کرد.

وی با بیان اینکه بحث فورس ماژور در الگوی قراردادهای جدید باید شفاف سازی شود، یادآور شد: شرکت های داخلی از جمله شرکت های دانش بنیان باید به عنوان شریک خارجی درکنار این شرکت ها فعالیت کنند.

بهروز نعمتی گفت:ما اعتقاد داریم به هر میزان جلسات در این خصوص بیشتر باشد زوایای مختلف موضوع قراردادهای نفتی بیشتر دیده خواهد شد و در این خصوص اعتقاد داریم نمایندگان مردم و کارشناسان، منتقدان، مخالفان نظرات خود را بیان کنند. به دلیل اینکه کار بزرگی قرار است صورت گیرد  و بیش از 134 میلیارد دلار ظرف مدت 5 سال در کشور سرمایه‌گذاری صورت بگیرد بنابراین هر میزان جلسات بیشتر باشد به نفع کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرحی مبنی بر اینکه اختیار قراردادها از دولت به مجلس واگذار شود در خانه ملت مطرح است، گفت: آقای زنگنه نسبت به درباره این موضوع صحبت کردند و باید توجه داشت دولت مجری قانون است، امروز اجرای بند 3 و 7 از اختیارات وزارت نفت مطرح است که بر اساس قانون این وزارتخانه‌ها باید پیشنهاد چارچوب قراردادها را به دولت ارائه بدهد تا دولت بر مبنای پیشنهاد مذکور کار را ادامه دهد البته ممکن است طرح های مختلفی مطرح شود که نحوه تبدیل به قانون شدن آنها مشخص است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تکلیف قراردادهای نوشته شده، افزود: قراردادها بر اساس قانون انجام می شود و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.

رحیم زارع

 

زارع:اصلاحات در قراردادهای نفتی باید به شفافیت کامل در IPC منتهی شود

رحیم زارع  درخصوص قراردادهای جدید نفتی گفت: در نشست های کمیسیون انرژی مجلس و جلسه غیرعلنی مجلس موضوع قرادادهای جدید نفتی بررسی شده است.

نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد: تاکید نمایندگان مجلس در موضوع قراردادهای نفتی،حفظ منافع ملی کشور است و نباید فراموش کرد در این رابطه نمایندگان تعامل خوبی برای رفع ایرادات قرادادهای نفتی داشته است.

رعایت نکات 15 گانه منویات رهبری در قراردادهای جدید نفتی خط قرمز مجلس است

وی افزود: خط قرمز نمایندگان درموضوع قراردادهای جدید نفتی، رعایت نکات 15گانه منویات مقام معظم رهبری در موضوع قراردادهای نفتی است.

زارع با بیان اینکه اصلاحات در قراردادهای نفتی باید به شفافیت کامل در IPC  منتهی شود، افزود: نمایندگان برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور حمایت های خود را انجام می دهند و در این راستا تاکنون تعامل خوبی با وزارت نفت داشته اند،اما آنچه مسلم است باید دغدغه های نظام جمهوری اسلامی در موضوع قراردادهای نفتی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه  باید نواقص IPC بطورکامل رفع شود،افزود:درهرصورت باید باید ابهامات، نواقص تخصصی و کارشناسی قراردادهای نفتی رفع شود.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:با شفافیت در قراردادهای جدید نفتی و رفع دغدغه های کارشناسی و حقوقی،از ایجاد مشکلات احتمالی برای منافع ملی در آینده جلوگیری می شود.

بازدید دکتر محسن اسماعیلی از خبرگزاری خانه ملت

 

اسماعیلی:دولت اصلاحیه جدیدی بر الگوی قراردادهای جدید نفتی اعمال می کند

محسن اسماعیلی با اشاره به بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی در هیئت تطبیق مصوبات دولت گفت:مقرر شده دولت اصلاحیه جدیدی بر الگوی قراردادهای جدید نفتی اعمال کند، بنابراین هیئت تطبیق نظر نهایی و قطعی خود را پس از اصلاحیه دولت در این خصوص اعلام می کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت

 

زنگنه:مجلس و دولت در الگوی IPC اختلاف نظر کلان ندارند

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی درمجلس گفت:مجلس و دولت در زمینه الگوی قراردادهای جدید نفتی با یکدیگر تعامل داشته و اختلاف نظری در سطح کلان ندارند.

در پایان لازم به ذکر است که پس از ابلاغ الگوی قراردادهای جدید نفتی از سوی رییس مجلس به داولت باید پیوندی عمیق و گسترده بین تلاش دستگاه دیپماسی کشور با دیپلماسی نفتی برقرار و با افزایش سهم برداشت ایران از میدان‌های نفتی مشترک، اقتدار جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد جهان تقویت شود و این مهم باید بسترساز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و گاز کشور شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار