کد خبر: ۱۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
معاون عمرانی استاندار خوزستان:
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: امسال در هفته دولت ۵۰۷ پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان در استان خوزستان افتتاح می شود.
به گزارش آرانیوز، احمد سیاحی امروز دوشنبه در نشست خبری افتتاح پروژه های عمرانی هفته دولت در خوزستان اظهار کرد: ۵۰۷ پروژه در هفته دولت سال جاری با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان در استان خوزستان افتتاح می شود.

۱۲۶ میلیارد تومان از این اعتبارات از منابع ملی، ۱۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ۲۲۱ میلیارد نیز اعتبارات سایر مثل ماده ۱۸۰ اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۶ هزار و ۱۸۱ نفر در پروژه های هفته دولت افزود: ۱۶۲ پروژه در بخش روستایی در ۱۹۸ روستای استان با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان و ۳۴۲ پروژه نیز در بخش شهری در ۳۸ شهر استان با اعتباری بالغ بر ۷۶۶ میلیارد تومان افتتاح می شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: ۷۱۳ پروژه با اعتبار ۵۶۰ میلیارد تومان سال گذشته افتتاح شد چون آن زمان بیشتر به دنبال اتمام پروژه های نیمه تمامی بودیم که اعتبار کمتری را بخواهد. امسال هرچند تعداد پروژه ها کمتر است ولی اعتبارات هزینه شده نیز نسبت به سال گذشته دو برابر شد.

سیاحی بیان کرد: آب و برق با اعتباری بالغ بر ۲۵۳ میلیارد تومان، صنعت، معدن و تجارت با اعتباری بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان و راه آهن جنوب نیز با اعتباری بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان بیشترین مبالغ پروژه های افتتاح شده را به خود اختصاص دادند.

وی عنوان کرد: از نظر تعداد پروژه های افتتاحی نیز سازمان نوسازی مدارس با ۷۰ پروژه، بنیاد مسکن با ۴۴ پروژه و دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با تعداد ۳۹ پروژه بیشترین پروژه ها را دارند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: شهرهای اهواز با ۱۲۳ پروژه، دزفول با ۳۵ پروژه و ماهشهر با ۳۲ پروژه بیشترین تعداد پروژه های بخش شهری را به خود اختصاص دادند. همچنین شهر ماهشهر با اعتبار ۳۰۴ میلیارد تومان، اهواز با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان و دشت آزادگان نیز با اعتباری بالغ بر ۱۵۷ میلیارد تومان بیشترین میزان اعتبارات پروژه های اجرایی را در میان سایر شهرها را دارند.

سیاحی با اشاره به اینکه پروژه ها بیشتر در بخش های مسکن، عمران شهری، روستایی و امور شهری هستند، ادامه داد: بخش مسکن با اعتباری بالغ بر ۵۶۷ میلیارد تومان، صنعت و معدن با اعتبار ۱۵۵ میلیارد تومان و بخش انرژی نیز با اعتبار ۲۰۴ میلیارد تومان بیشترین اعتبارات بخش ها را به خود اختصاص دادند.

وی یادآور شد: در بخش برق رسانی نیز اعتبار ۷۹ میلیارد تومان هزینه شده و پروژه هایی مانند نصب ترانس، احداث شبکه برق، ارتقای پست های ۱۳۲ به ۳۰۰ و ۴۰۰ کیلوولت به ویژه در شهرهای مسجدسلیمان، ایذه و دزفول اجرا شده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به ۱۵۱ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده در بخش راه ها خبر داد: احداث ۶۴ مدرسه با ۲۲۵ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان نیز در هفته دولت خواهیم داشت. همچنین ۳۴۴ کیلومتر شبکه گازرسانی با سه هزار و ۳۸۰ انشعاب جدید و اعتبار ۶۲.۳ میلیارد تومان خواهیم داشت.

سیاحی با اشاره به اینکه در بخش بهداشت و درمان ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای پروژه های مختلف هزینه شده اضافه کرد: برای افتتاح برخی از پروژه های مهم سه وزیر راه و شهرسازی، نفت و نیرو را دعوت کردیم. وزیر راه برای افتتاح پروژه های مختلف از جمله بهره برداری از خط دوم راه آهن اهواز به بندرامام با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان و ایستگاه جدید راه آهن نظامیه با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به استان خوزستان سفر می کند.

وی افزود: وزیر نفت نیز برای افتتاح پروژه های مختلف از جمله واحدهای یک، دو، سه و چهار نمک زدایی اهواز با اعتبار ۲۴.۱ میلیارد تومان به خوزستان می آید. همچنین وزیر نیرو برای افتتاح چند پروژه از جمله مخزن آب شرب و پست برق در دزفول و همچنین افتتاح تصفیه خانه در ویس به استان سفر می کند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در طول هفته دولت معاونان استاندار برای افتتاح پروژه ها به شهرهای مختلف استان می روند، بیان کرد: استاندار خوزستان نیز پنج شهریور ماه برای افتتاح پروژه های مختلف از جمله افتتاح کارخانه نرمال بوتان و کارخانه خوراک دام ماهشهر، کارخانه خوراک کنستانتره در بندر امام و همچنین آتش نشانی شماره دو شهرداری بندرامام به شهرستان ماهشهر سفر می کند.

سیاحی در ارتباط با ملاحظات زیست محیطی پروژه های مختلف گفت: طی این دو سال اخیر شروع عملیات هیچ پروژه ای بدون ارزیابی زیست محیطی نبوده است. طرح نیشکر اگر مسائل زیست محیطی را رعایت می کرد شیرینی و حلاوت بیشتری برای مردم داشت. در حقیقت بیشتر مشکلاتی که امروز دچار آن شدیم برای رعایت نکردن مسائل زیست محیطی است.

وی تأکید کرد: اگر مشکلات مربوط به زه آب های کشاورزی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حل نشود در آینده به یکی از مشکلات بزرگ استان خوزستان تبدیل می شود. توجیه جهاد نصر این است که ادامه دهنده کار آب و برق بوده و آنها باید به دنبال اخذ مجوز زیست محیطی باشند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: زه آب های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بر اساس اعلام کارشناسان ۶ و نیم برابر طرح نیشکر است. هرچند که باید این بحث تعیین تکلیف شود ولی در این مقطع زمانی طرح شکایت را اولویت نمی دانیم.

سیاحی تصریح کرد: تحمل مردم خوزستان در زمینه رعایت نشدن ملاحظات زیست محیطی تمام شده و دیگر طاقت ندارند چون به اندازه کافی با مسائل گرد و غبار و دیگر موضوعات درگیر هستند.

وی در ارتباط با طرح علاج بخشی سد گتوند گفت: پنج روش را برای سد گتوند به شورای عالی آب پیشنهاد شده است. همچنین برای ارتقای کیفیت آب کارون اعتبار هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را پیشنهاد دادند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مدیریت مخازن را باید در سد گتوند رعایت کرد تا شاهد سرریز آب شور نباشیم چون بر اساس اعلام کارشناسان امر ۲۵ درصد از شوری آب رودخانه کارون از این سد است.

سیاحی با تأکید بر لزوم شتاب گرفتن اجرای پروژه کمربند سبز اهواز بیان کرد: در خوزستان ایجاد اشتغال و ظرفیت های اقتصادی را در اولویت قرار داده و رعایت مسائل زیست محیطی نیز در آخر توجه می شود که این مسئله اصلا صحیح نیست. همچنین برای رسیدن به توسعه در این استان همه باید مشارکت داشته باشند.

وی عنوان کرد: ۱۰ کانون ریزگرد در خوزستان بررسی و مورد تأیید سازمان محیط زیست کشور قرار گرفت و همچنین ۳۵۰ هزار هکتار زمین در این استان در معرض فرسایش است. در زمینه تعطیلی مدارس و ادارات نیز تلاش می کنیم تا خیلی به موقع اقدام کنیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مشکلات مختلف خوزستان تنها با افزایش اعتبارات حل نمی شود چراکه برخی از مسائل ناشی از ایرادات ساختاری است.

سیاحی در ارتباط با ضعف خدمات رسانی ها در شهرهای جدیدالاحداث گفت: این ضعف ها به دلیل ایراد در توزیع اعتبارات ارزش افزوده است که مسئولان کشوری برای حل مشکلات موجود در این شهرها قول تأمین اعتبار پایدار دادند. سال گذشته ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار ارزش افزوده را به شهرداری های مختلف پرداخت کردیم که ۶ شهرستان ۸۰ درصد اعتبارات و ۲۱ شهرستان نیز ۲۰ درصد اعتبارات را دریافت کردند.

وی با اشاره به تأخیر بسیار در افتتاح پروژه قطار شهری یادآور شد: در آخرین روزهای فعالیت استاندار قبلی تصمیم گرفته شد تا قرارداد این پروژه را بعد از اعلام نظر سه کارشناس از شورای عالی فنی با پیمانکار فسخ کنیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در ادامه گلایه کرد: اصلا صحیح نیست که یکی از اعضای شورای شهر اهواز در مصاحبه خود اعلام می کند که دولت در زمینه پروژه قطار شهری به تعهدات خود عمل نکرده ولی دولت به ۴۹۰ میلیارد تومان تعهد خود را به صورت ۱۰۰ درصدی عمل کرد، اما شهرداری از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تعهد خود تنها هشت تا ۱۰ میلیارد تومان آورده بیشتر نداشته است.

سیاحی با اشاره به پیشرفت ۲۸ درصدی پروژه قطار شهری اهواز اضافه کرد: مدیرعامل بازنشسته قطار شهری نیز خودش نامه داده که ماندگاری اش در این پست غیرقانونی است، بنابراین باید هرچه سریعتر یک مدیر لایق، شایسته، جسور، کاردان و تصمیم گیر را جایگزین وی کنیم. به هر حال در اجرای این پروژه خیلی تأخیر افتاده و ادبیات اجرایی ما در طول کار درست نبود.

وی در ارتباط با پروژه زیرگذر شریعتی در منطقه چهارشیر گفت: این پروژه به دلیل رعایت نشدن یک سری الزامات اصلا پیشرفت فیزیکی خوبی ندارد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب خوزستان این شرکت ۴۷۰ میلیارد تومان بدهی دارد. متأسفانه با وجود ۶۴۰ میلیارد تومانی که در این شرکت هزینه شد ولی هنوز حتی مشکل آب و فاضلاب یک شهر هم حل نشده است.

سیاحی افزود: وزیر نیرو اعلام کرده که برای حل مشکل شرکت آب و فاضلاب خوزستان باید یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هزینه شود.

وی خبر داد: پروژه های گردشگری ساحل کارون نیز از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. در حال حاضر نیز به دنبال واگذاری به بخش خصوصی برای بهره برداری و ارائه خدمت هستیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان انتقاد کرد: دو سال و نیم از پروژه توسعه ترمینال فرودگاه اهواز گذشته و مدیریت این فرودگاه باید جدیت بیشتری برای به اتمام رسیدن آن داشته باشند. کار باند فرودگاه مسجدسلیمان با اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز به اتمام رسیده و اجرای مجموعه فرودگاهی مثل ترمینال، ساختمان های پلیس و گمرک هم با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در حال واگذاری به پیمانکار است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار