کد خبر: ۱۸۴۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
جلیلی مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:
مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به طرح بانکداری بدون ربا گفت: مرقومه مقام معظم رهبری در مورد شورای فقهی بانک مرکزی به طرح مجلس جایگاه ویژه ای دارد.
به گزارش آرانیوز، دکترجلیلی، مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در رابطه با طرح بانکداری بدون ربا که در حال حاضر در مجلس مطرح است گفت: دو رویکرد را در مجلس نهم کمیسیون اقتصادی و مجموعه نمایندگان اقتصادی مجلس مطرح می کردند که یکی بحث اصلاح قانون فعلی نظام بانکداری بود و دیگری نیز طرح جایگزین نظام بانکداری بود. که در هر دو مورد نظر بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی این بود که لایحه ای را که دولت در حال تدوین ان بود مهیا شود و آن لایحه به مجلس ارایه شود.
 وی با اشاره به طرح مجلس در این زمینه اظهار کرد: در طرح مجلس بیشتر موضوعاتی که مطرح شده است با لایحه دولت یکسان است اما برخی از مواد آن متفاوت است مثلاً بحث تشکیل شورای فقهی که یکی از موضوعات مهم مورد بحث بین دولت و مجلس بود و با مرقومه مقام معظم رهبری در این زمینه تقریباً تثبیت شد و دولت و بانک مرکزی آن را پذیرفت و همین موضوع نیز به طرح بانکداری بدون ربای مجلس جایگاه ویژه ای دارد.
 دکترجلیلی بیان کرد: این طرح به نوبه خود اثرگذار باشد و ایراداتی را که در بانکداری مان و برای تطابق ان با موازین اسلامی داریم تا حدودی رفع کند.
 این نماینده سابق مجلس بیان کرد: در شرایط فعلی دو دیدگاه نسبت به نظام بانکداری ما وجود دارد یک دیدگاه این است که اگر نظام بانکداری ما منطبق با اصول و استانداردهای جهانی شود پس باید از اصولی در درون خودش و به ویژه رعایت قوانین به صورت فقهی فاصله بگیرد.
 وی ادامه داد: از طرف دیگر کسانی نیز معتقدند که می توان با رعایت اصول فقهی فعالیت بانکداری را انجام دهیم و در حوزه بین المللی و جهانی نیز فعالیت کنیم بدون اینکه مشکلی پیش بیاید و حتی در این زمینه کشور مالزی را مثال می‌زنند که نظام بانکداری این کشور با توجه به اینکه اسلامی است اما همراه و همگام با نظام بانکداری جهانی پیش می رود.
 دکترجلیلی بیان کرد: ما باید سعی کنیم بین این دو یعنی هم بانکداری اسلامی و هم قوانین بانکداری جهانی هماهنگی ایجاد کنیم و ما امیدواریم طرح مجلس بتواند در این زمینه راهگشا باشد.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
درود بر دکتر جلیلی.... مردخشتگی ناپذیر خسته نباشید.....جای خالی شما احساس میشه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
درود بر دکتر جلیلی.... مردخشتگی ناپذیر خسته نباشید.....جای خالی شما احساس میشه
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار