کد خبر: ۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
هفدهم مردادماه هر سال در ایران یاد و خاطره شهید صارمی و تمامی خبرنگاران شهید این عرصه زنده نگاه داشته می شود، در این روز بیش از هر زمان دیگرجایگاه رسانه، قلم، اطلاع رسانی و خبرنگاری وتاثیر آن در جامعه دانسته می شود. در واقع خبرنگار را می توان چشمان بیدار جامعه، ناظر با وجدان هرعرصه و زبان گویای مردم دانست.
آرانیوز، ایرج مزارعی (کارشناس رسانه )، در روزگاری که از آن به عنوان عصر اطلاعات و فن آوری یاد می کنند، قطعا نقش خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی است. در دنیای کنونی با وجود فن آوری های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد در امر دست یابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیری هایی که به طور آشکار در بیشتر نقاط این کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات صحیح و قابل اطمینان، تنها از راه خبرنگارانی با وجدان ممکن شده است. و همین امر بیانگر مسولیت خطیر خبرنگاران در انعکاس سریع، صحیح و با دقت خبر است.  
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در حديثي فرموده است:" قُلِ الحَقَّ و لا تأخُذكَ فِي اللَّهِ لَومَةُ لائمٍ" حق را بگو و در راه خدا از ملامت هيچ ملامت گري نهراس (كنزالعمّال). حق محوري، حق طلبي و حق گويي، از مهم ترين ويژگي هاي يك خبرنگار موفق است . خداوند در قرآن به قلم قسم خورده است. فلذا مسولان رسانه های خبري و نيز خود خبرنگاران با بهره مندی از همین آموزه ها باید همواره به دنبال واقعيت باشند و از جنجال آفريني بپرهيزند.
در دنياي كنوني اين خبرنگاران رسانه ها هستند كه با تيزهوشي ودقت، نقش واسطه بين مردم و مسئولان را ايفا مي كنند.« لیپمن » بر این باور بود که خبرنگار می‌بایست به عنوان یک میانجی بین عموم مردم و سیاست گذاران عمل کند. بر این اساس خبرنگاری تبدیل به یک واسطه می‌شود. آن ها، از يك طرف درد دل مردم را مي شنوند و به مقام های بالا انتقال مي دهند، و از سوي ديگر، پاسخ هاي مسئولان را به آگاهي مردم مي رسانند. نقد عملكرد خوب يا بد مسولان در رسانه ها، از ديگر وظايف خبرنگاران است كه به بالندگي نظام و نيز پاسخگو بودن مسئولان ياري مي رساند.
 خبرنگاری شغل بسیار حساس و ویژه با شرایط بسیار سخت میباشد . بعنوان مثال میتوان به  نقش خبرنگاران در جنگ تحميلي اشاره کرد که آنان در طول هشت سال دفاع مقدس با توليد هزاران خبر و گزارش برگ زريني از تاريخ خبرنگاري كشور را به نمايش گذاشتند. آنان با رشادت و فداكاري هاي خود در دفاع مقدس از بين گلوله ها، خمپاره ها و ميدان هاي مين، گزارش و خبر تهيه مي كردند. در آمار بنياد شهيد 244 شهيد، 50 جانباز و 12 آزاده خبرنگار به ثبت رسيده است و اين نشان دهنده حضور فعال اين قشر در عرصه هاي حادثه خیز  نقاطی چون جنگ و بحران است. اما امروزه عرصه جنگ نرم فرا رسیده است. در واقع تعریف علمی جنگ نرم عبارت است از «استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن به منظور تاثیرگذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات ، تمایلات، رفتار و مختصات فكری دشمن می باشد .
مایکل والر تحلیل گر سیاسی نومحافظه کار امریکایی در جریان فتنه 88 درباره شیوه امکان تغییرات سریع در ایران می گوید: واشنگتن می تواند امکان ارتباط مخالفان با یکدیگر را بوسیله تلفن های همراه ماهواره ای غیر گرانقیمت و از پیش شارژ شده، سرورهای واسطه اینترنتی و دوربین های ساده فیلم برداری و سایر ابزار ضبط و انتشار اخباربا اهداف خاص را فراهم کند. شبکه خبری فارسی صدای آمریکا نیز می تواند بر گزارش های سوء رفتار رژیم متمرکز شود و اخبار رویگردانی مهره های داخلی رژیم به امید پیوستن سایر افراد به آنها را در دستور کار قرار دهد. صدای آمریکا می تواند به پخش این گزارش ها بپردازد و قضاوت را برعهده مردم ایران بگذارد.
در واقع مجموعه اقدامات انجام شده، علیه کشورمان در طی سال های اخیر مانند فتنه سال ۸۸ ایجاد ۲۱۷ شبکه های متعدد رادیو و تلویزیونی فارسی زبان بر علیه کشور و پخش هزاران گزارش ناامید کننده از وضعیت سیاسی،اقتصادی کشور و تسهیل فعالیت ان. جی. اُ های طرفدار آمریکا، دعوت برخی از فعالان جوان و روزنامه نگاران برای شرکت در کارگاه های آموزشی در برخی از کشورهای اروپایی و ... را می توان در راستای همین جنگ نرم ارزیابی کرد.
در این میان رسانه ها و فضای مجازی بویژه رسانه ملی با توجه به اثرگذاری که می توانند از نظر تصویری و شنیداری برروی مخاطب بگذارند نقش بسیار مهمی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان بر عهده دارند. مقام معظم رهبری، اهمییت رسانه ها در مهندسی ذهن و مدیریت افکار عمومی را این گونه بیان نموده اند: اگر می توانستیم پیام هایی را که باید به ذهن مردم منتقل شود درست بشناسیم، بعد آن ها را تولید کنیم و سپس با مدیریت صحیح، توزیع و پخش کنیم، آن وقت افکار عمومی در اختیار ما، یعنی در اختیار آن جمعی است که این کار بزرگ را انجام می دهد. آنچه که ما انتظار دار
یم این است. با توجه به استفاده دشمن از به تصویر کشیدن رویدادها و حوادث به وقوع پیوسته با ظرافت های رسانه ای  برای رسیدن به اهداف خود، فعالان عرصه خبر برای مقابله به موقع با این اقدامات باید با زیرکی و هوشیاری  و کسب دانش و مهارت های لازم رسانه ای، به جنگ رسانه ای با دشمن بروند تا ضمن حفظ آرامش و همبستگی داخلی ، توطئه دشمنان را خنثی کرده و با به تصویر کشیدن توانایی های داخلی و دست اوردهای داخلی به مردم روحیه نشاط و امید تزریق کرده و پایه های رشد و ترقی را ایجاد کنند .
 
                                                                                                                                                                    
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار