کد خبر: ۱۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۸
یه گزارش آرانیوز، اختلافات مرزی و ارضی بین دولتهای خلیج فارس و سیاستهای توسعه طلبانه برخی از آنها صلح و امنیت منطقه را تهدید میکند . این اختلافات ارضی تا کنون نقش برجسته ای را در شکل دهی روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای خلیج فارس ایجاد نموده است و به طور مکرر سبب تنش میان این کشورها شده است .
در اینجا لازم می دانم تعریفی از اختلاف مرزی و ارضی ارائه دهم . منظور از اختلافات مرزی همان عدم توافق در مورد محل دقیق مرز است در حالی که منظور از اختلافات ارضی اختلاف در مورد قلمرو است .  عربستان و یمن نیز با یکدیگر اختلافات مرزی و ارضی دارند که پیشنه آن به اوایل دهه 1920 بازمیگردد . که در آن ایام درگیری شدیدی بین این دو کشور بر سر ناحیه عسیر رخ داد . عسیر متعلق به یمن بود اما عربستان درصدد بود که آن را تصرف نماید .
مناقشه این دو کشور ادامه یافت و در سال 1934 نیز منجر به جنگ بین دو کشور شد و عربستان ناحیه عسیر را مجددا تصرف کرد و این ناحیه رسما در تصرف عربستان سعودی باقی ماند .
از طرفی دیگر تا کنون هیچ گونه توافقی در مورد مرزهای طولانی بین دو کشور صورت نگرفته است . اصولا تعیین خطوط مرزی طی دو مرحله صورت میگیرد . 1- مرحله تعیین حدود (delimitation )  که  در این مرحله مسیر خط مرزی بر روی نقشه مشخص میشود ودر قرارداد ذکر میشود و 2- مرحله علامت گذاری (demarcation )  که طی آن خط مرزی بر روی زمین و بر اساس آنچه در قرارداد آمده علامت گذاری میشود .

فلذا از آنجا که خطوط مرزی بین عربستان و یمن هنوز مرحله اول را طی نکرده و   اتخاذ سیاستیهای توسعه طلبی در عربستان و همچنین رویکرد جدید دولت و نخبگان و کارگزاران سیاسی  عربستان در این برهه زمانی به نظر میاید همچنان ما شاهد پایداری بحران در این منطقه خلیج فارس بین دو کشور عربستان و یمن  باشیم . هر چند که عصر ایجاد امپراتوریها سپری شده و تنها با حفظ مرزهای جغرافیایی موجود و احترام به قراردادهای مرزی منعقده میتوان شرایط یک صلح پایدار را در منطقه بوجود آورد .
دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل .
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار