کد خبر: ۱۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
عضو کارگروه مقابله با گرد و غبار دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان:
عضو کارگروه مقابله و سازگاری با گرد و غبار دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: اگر شرایط هامون در داخل کشور تثبیت شود باز هم میزان زیادی از این گرد و غبار از خارج از کشور وارد منطقه سیستان می‎شود و منشاء خارجی دارد.

به گزارش آرانیوز، دکتر محمدرضا نورا در حاشیه برگزاری اولین کارگاه آموزشی «راهکارهای مداخله‎ای جهت کاهش عوارض ناشی از پدیده گرد و غبار بر روی سلامت جامعه» در واحد زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه قبل از وارد شدن به بحث گرد و غبار و پیامدهای آن بهتر است واژه‎هایی مانند سلامت، تعریف شود، بیان کرد: واژه سلامت به معنای خوب بودن و سالم بودن در ابعاد مختلف فیزیکی، روانی، اجتماعی و معنوی فرد و اجتماع است. همانطور که از تعریف این واژه مشخص است دست یابی به این امر علاوه بر عوامل بیولوژیکی، نیازمند توجه به شاخص‎های محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی نیز است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: دست یابی به سطح قابل قبول از زندگی سالم شامل مولفه‎های جسمانی، روحی و روانی است، عواملی مانند ژنتیک، تغذیه سالم و همچنین محیط زیست سالم در رسیدن به این مولفه بسیار مهم و ضروری است و بی‎شک برای داشتن زندگی سالم باید از محیط زیست سالم برخوردار بود.

این مسئول با اشاره به شاخص‎های محیط زیست سالم گفت: شاخص‎هایی مانند آب سالم، هوای پاک، خاک بدون آلودگی، نور مناسب و کافی لازمه یک محیط زیست سالم است.

وی در تعریف پدیده گرد و غبار بیان کرد: پدیده گرد و غبار بر اساس توافق سازمان جهانی هواشناسی، هرگاه سرعت باد از 15 متر بر ثانیه (54 کیلومتر بر ساعت) تجاوز کرده و باد مقادیر زیادی از گرد و خاک را به هوا بلند کند که دید افقی به کمتر از یک کیلومتر برسد، به این پدیده گرد و غبار گفته می‎شود و این پدیده توسط  باد، گردباد و طوفان‎ در سطح زمین به وجود می‎آید که در نواحی خشک و بیابانی به دلیل خشک بودن بستر زمین بیشتر از سایر مناطق دیده می‎شود.

نورا عنوان کرد: در زمانی‎که پدیده گرد وغبار ایجاد می‎شود؛ 30 درصد ذرات گردوغبار در نزدیکی منشأ و 20 درصد در مقیاس محلی و بیش از نیمی از آن به فواصل دور یعنی تا فاصله بیش از 1000 کیلومتر نیز می‎تواند منتقل و منتشر می‎شود. با این تعاریف می‎توان گفت هنگام بروز طوفان‎های شدید گرد و غبار مناطق بسیار وسیعی تحت پوشش قرار می‎گیرد.

رئیس کمیته تخصصی بررسی گرد و غبار در دانشگاه آزاد استان گفت: گرد و غبار بر حسب تداوم زمانی به دو طبقه کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می‎شود، طوفان‎های گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه منطقه سیستان از نوع طولانی مدت است، به این دلیل که علاوه بر سرعت بسیار زیاد باد، مدت زمان وجود گرد و غبار در هوا گاهاً به 48 ساعت می‎رسد.

این مسئول اظهار کرد: نتایج حاصل از بررسی سالیانه پدیده گرد و خاک معلق در هوا نشان می‌دهد که ایستگاه زابل با میانگین فراوانی 183 روز بیشترین مدت زمان را به خود اختصاص داده یعنی نیمی از سال منطقه سیستان در معرض گرد و غبار است و منطقه سیستان از کانون‎های اصلی گرد و غبار در کشور و خاورمیانه محسوب می‎شود.

عضو کارگروه مقابله و سازگاری با گرد و غبار دانشگاه آزاد افزود: بررسی‎های انجام شده نشان می‎دهد که نیاز یک انسان بالغ به هوا بیش از 10 برابر نیاز به آب و غذا است بنابراین باید آلودگی هوا و حفاظت از آن بسیار جدی گرفته شود و افزایش آلودگی به عنوان یک مسئله بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد.

نورا در تعریف آلودگی هوا عنوان کرد: آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و یا ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‎هایی که تهدید کننده سلامتی هستند، از آلاینده‎های هوا می‎توان به منواکسید کربن، دی‎اکسید نیتروژن، دی‎اکسید گوگرد، سرب و خیلی ذرات دیگر نام برد، در منطقه سیستان شاید این نوع گازها کمتر دیده شوند اما افزایش ذرات معلق گرد و غبار در هوا مشابه گازهای گفته شده بسیار خطرناک و جدی است.

وی بیان کرد: در هنگام بروز پدیده گرد و غبار علاوه بر اختلالاتی که در سیستم حمل و نقل زمینی و هوایی به وجود می آورد میتواند باعث آثار ناخوشایند بهداشتی، مانند مشکلات تنفسی، ریوی، مشکلات بینایی و بیمارهای عفونی برای انسان باشد. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود 500 هزار نفر بر اثر مواجهه با ذرات معلق موجود در هوای آزاد دچار مرگ زودرس می‎شوند و علاوه بر آن گرد و غبار، مرگ ناشی از بیمارهای تنفسی و قلبی و سرطان ریه را افزایش می‎دهد.

نورا تصریح کرد: از دیگر تأثیرات نامطلوب گرد و غبار می‎توان به مدفون شدن ابنیه جاده‎ها و ریل آهن در زیر ماسه و شن، از بین رفتن زمین‎های کشاورزی، گسترش نواحی بیابانی، آلودگی آب‎های سطحی و همچنین خسارتی که به تأسیسات و سازه‎ها همچون خطوط انتقال نیرو وارد می‎شود، اشاره کرد.

رئیس کمیته تخصصی بررسی گرد و غبار دانشگاه آزاد استان یادآوری کرد: مخازن آب چاه نیمه ها در سیستان یکی از مخازنی است که تأمین آب شرب منطقه‎ی سیستان و شهر زاهدان را برعهده دارد، لذا این طوفان‎های گرد و غبار می‎تواند بر روی کیفیت آب این دریاچه‎ها نیز تأثیرگذار باشد.

این مسئول، خشک شدن دریاچه‎ها به خصوص دریاچه هامون را عامل اصلی تشدید پدیده گرد و غبار دانست و پیرامون اقدامات مؤثر در راستای مبارزه با پدیده گرد و غبار گفت: یک سازمان به تنهایی نمی‎تواند متولی این امر باشد بلکه تمام دستگاه‎های اجرایی مرتبط برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید وارد عرصه کار شوند. به همین دلیل تمامی این دستگاه‎ها باید به صورت جدی‎تر به این مسئله بپردازند. تا بتوانیم نسبت به حل پدیده گرد و غبار اقدام ضروری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه قسمت عظیمی از شمال استان و دریاچه‎ی هامون با کشور افغانستان مشترک است، اظهار کرد: برای حل معضل گرد و غبار باید فرا منطقه‎ای اقدام شود، اگر شرایط هامون‎ در داخل کشور تثبیت شود باز هم میزان زیادی از این گرد و غبار از خارج از کشور وارد منطقه می‎شود، لذا ضرورت دارد به صورت کاملاً فرا منطقه‎ای نسبت به این موضوع توجه شود.

عضو کارگروه مقابله و سازگاری با گرد و غبار، به اقدامات دانشگاه آزاد استان در زمینه گرد و غبار اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان در سال 94 کمیته‎ای را با هدف بررسی و مطالعات در زمینه گرد و غبار راه‎اندازی کرد و با توجه به اینکه رسالت دانشگاه رسالت آموزشی و تحقیقاتی است، در این کمیته فعالیت‎هایی در زمینه آموزش و تحقیقات در حال انجام است.

نورا افزود: دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان دو برنامه آموزشی تحت عنوان راهکارهای مداخله‎ای جهت کاهش عوارض ناشی از پدیده گرد و غبار بر روی سلامت جامعه و مراقبت از مادران باردار و کودکان در مواجهه با پدیده گرد و غبار تهیه و تدوین کرده است که هدف از این برنامه‎ها  آگاه‎سازی جامعه نسبت به این پدیده است که در مواجهه با این مسئله به جهت حفظ سلامت افراد و جامعه و کاهش عوارض آن چه اقداماتی می‎توان انجام داد.

رئیس کمیته تخصصی بررسی گرد و غبار دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: این بسته‎های آموزشی در آینده‎ای نزدیک در اختیار مردم و دستگاه‎های ذیربط قرار خواهد گرفت و بر حسب ضرورت به صورت کارگاه‎های آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

وی در تشریح فعالیت‎های تحقیقاتی کمیته بررسی گرد و غبار دانشگاه آزاد اسلامی استان اظهار کرد: در مورد پدیده گرد و غبار، مطالعاتی در مرکز تحقیقاتی زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان آغاز شده که این برنامه پیرامون تثبیت خاک در منشاء است، زیرا انتشار گرد و غبار از یک محل آغاز شده و این ذرات ساعت ها به صورت معلق در هوا باقی می‎ماند اگر اقدامات مؤثری انجام شود که این ذرات را در منشاء بتوان تثبیت کرد با انجام چنین اقدامی با وزش باد، فرسایش و پراکنش ذرات گرد و غبار ایجاد نمی‎شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان واحد زاهدان تأکید کرد: نکته‎ای که بسیار حایز اهمیت است این موضوع است که دریاچه هامون به عنوان یک اکوسیستم طبیعی دارای طبیعت زیبا و خاص خود می‎باشد و دخالت در این اکوسیستم باید با دقت نظر ویژه انجام شود، زیرا استفاده از مواد شیمیایی در امر تثبیت، باعث می‎شود در طی سال‎های آینده مجددا این مواد شیمیایی توسط باد وارد هوای سیستان شده و آلودگی و مشکلات خاص خود را برای مردم پدید آورد.

این مسئول افزود: مطالعاتی که توسط تیم متخصص مرکز تحقیقات زمین شناسی واحد زاهدان در حال انجام است در راستای ارائه راهکار مناسب و مطلوب جهت استفاده از مواد و منابع طبیعی نسبت به تثبیت خاک است، که در آینده نزدیک نتایج آن اعلام خواهد شد.

عضو کارگروه مقابله و سازگاری با گرد و غبار دانشگاه آزاد استان گفت: از دیگر اقدامات تحقیقاتی که در حوزه پدیده گرد و غبار انجام شده است، انجام پایان نامه‎های دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پیرامون این موضوع است. بیش از 5 پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه‎های شناخت ذرات گردوغبار و آسیب‎های اجتماعی ریزگردها در سیستان و همچنین طرح پژوهشی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی زابل در رابطه با مطالعات ذرات گرد و غبار به انجام رسیده و یا در حال انجام است.
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار