کد خبر: ۱۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
به گزارش آرانیوز؛ مدتی است که قاره سبز شرایط امنیتی مناسب ندارد و عملا روزگار ناخوشی را سپری میکند و بحران های کنونی در اروپا نقاط ضعف عمده اتحادیه اروپا و سازمان نظامی و امنیتی کشورهای اروپایی چون ناتو را برجسته می‌کند و به نظر می اید این کشورها برای چنین شکلی از بحران که ممکن است در آینده گریبان‌گیر اروپا شود، آماده نیستند.
 مدتي است که مردم اروپا از ناامني مهمتري در درون کشورهايشان رنج مي برند و دولت هايشان پاسخ مناسبي براي اين ناتواني و ضعف امنيتي ندارد. آنچه بر ملت اروپا فشار آورده است وحشت مردم از ضعف ساختار امنيتي دولت هايشان با وجود هزينه کرد بودجه هاي ميليارد يورويي در ابعاد ملي و فرا ملي در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو  بوده است.
حوادث متعدد خشونت و کشتار با انگيزه هاي تروريستي، رواني، نژادي و .... در کشورهاي اروپايي چون بلژيک، فرانسه و آلمان ، ضعف امنيتي را در اين کشورها آشکارتر مي سازد. اين درحالي است که اين کشورهاي عضو ناتو مدعي تأمين امنيت منطقه اي و بين المللي در چارچوب ناتو برای کشورهای جهان  هستند.
 حمله تروريستي نيس در فرانسه و حمله اخير در مونيخ آلمان فارغ از هر انگيزه اي این پتانسیل را داشت که امنیت داخلي فرانسه و آلمان را زيرسوال برده و شکننده نشان دهد. برخلاف شعارهاي دولتمردان غربي مبني بر وجود ساختار مستحکم امنيتي و اطلاعاتي در کشورهاي اروپايي، به شدت اين ساختار ضعيف و شکننده است . چراکه بودجه آنها  بيشتر صرف نظامي گري  ناتو و همراهي دولت انها با دولت ايالات متحده آمريکا بوده و کمتر به ساختار داخلی سیاسی کشورهای عضو توجه کرده است .
به عنوان مثال با وجود افزايش نيروهاي امنيتي پليس در فرانسه، به علت ضعف ساختاری و شکننده امنیت داخلی فرانسه  امکان جلوگيري از حمله تروريستي به وجود نيامد و اگرچه دستگاه اجرايي فرانسه در پي حملات 13 نوامبر 2015 فرانسه كه منجر به كشته شدن 130 نفر شد، طي حكمي اقدام به برقراري وضعيت فوق‌العاده در كشور كرد و وزیر کشور فرانسه براي تأمين امنيت مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا موسوم به یورو 2016  بیش از 90 هزار نیروی پلیس، سرباز و مامور امنیتی خصوصی را در این کشور مستقر کرد، اما در نهايت در حمله تروريستي نيس، وضعيت اضطراري به مدت سه ماه ديگر تمديد شد و ناکامی فرانسه در تامین امنیت کشورش پررنگتر شد .

« جورج فنچ » رئيس كميسيون تحقيق پارلماني درباره حملات سال 2015 در اظهاراتي اعلام كرده برای جلوگیری از حملات تروریستی در
  فرانسه لزوم اصلاح اساسي سرويس‌هاي اطلاعاتي و واحدهاي مداخله و همچنين سخت‌تر شدن قوانين قضايي براي افراد محكوم به دلايل تروريستي باید بیشتر شود .
به موازات این ناامنی در فرانسه  اکنون در مرزهای اتریش و آلمان نیز  تدابیر امنیتی برقرار شده و اتریش تدابیر امنیتی خود را در ایالت‌های همجوار مرز با آلمان افزایش داده و نیروهای نخبه خود به نام کبرا را در حالت آماده باش قرار داده است.
اما نيروهاي امنيتي تا چه مدت توان و امکان ادامه وضعيت اضطراري براي تأمين امنيت شهرها و کشورهاي اروپايي را از حملات تروريستي و يا گاه حمله رواني و نژادي خواهند داشت؟ امتحاني که اخيرا پليس امنيتي چندبار از آن سرخورده شده و منجر به نارضايتي شديد مردم شده است که عملا زمینه نارضایتی مردم اروپا از بزرگترین سازمان نظامی جهان را فراهم کرده است .
دکتر ایرج مزارعی
کارشناس روابط بین الملل
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار